2,1 sekundy. Tyle czasu potrzebuje na rozpędzenie się do setki najlepsza wersja Tesli Model S. Jest to wynik, który w samochodach spalinowych wydaje się wręcz niemożliwy. Elektryki Tesli udowadniają jednak, że niemożliwe nie istnieje. O tym jak udanym autem jest Tesla S, powinien świadczyć fakt, iż oferty sprzedaży tego modelu, a dokładniej jego używanych egzemplarzy są raczej dość rzadkie. W końcu kto chciałby się pozbyć jednego z najlepszych elektryków świata. Oferowane przez markę Elona Muska samochody Tesla S nowe i używane to prawdziwe dzieła sztuki i jedne z najciekawszych aut świata. Jeśli zależy Ci na zakupie takiego samochodu, powinieneś przejrzeć naszą ofertę.
Tesla Model S
Samochody elektryczne Tesli cieszą się ogromną popularnością, która w ostatnim czasie dynamicznie rośnie szczególnie w Europie, gdzie amerykańskie elektryki zaczynają zyskiwać topowe pozycje na rynku. Pierwszym seryjnym autem Tesli był właśnie Model S, który jednocześnie pełni rolę topowego pojazdu w gamie modelowej tego producenta kojarzonego z Elonem Muskiem.
Tesla Model S – historia modelu
Tesla Model S to pierwszy wysokoseryjny samochód Tesli. Jego powstanie zapowiadano już w roku 2009, gdy jedynym autem produkowanym przez tego producenta była Tesla Roadster mocno spokrewniona z Lotusem Elise. Wtedy zadebiutował prototyp o nazwie Alpha, który zapowiadał, iż Tesla planuje produkcję i sprzedaż liftbacka z segmentu E. Zapowiedzi stały się prawdą, gdy odbył się pokaz produkcyjnej wersji auta w październiku 2011 roku. Europejska premiera miała z kolei miejsce w 2012 roku podczas genewskich targów motoryzacyjnych Geneva Motor Show.
Już na samym początku Tesla Model S wzbudzała ogromne zainteresowanie. Zdobyła ona wiele nagród w tym World Green Car of the Year 2013, Automobile Magazine's Car of the Year, czy też Motor Trend Car of the Year. Dziennikarze i eksperci zainteresowani elektromobilnością, która w tamtych czasach tak w zasadzie raczkowała gdybyśmy porównali sytuację do dzisiejszej mówili wtedy, że wraz z rozpoczęciem produkcji Tesli Model S zaczyna się nowa era samochodów elektrycznych. Z perspektywy czasu trudno jest z tym się nie zgodzić.
W czasie swojego już 10-letniego istnienia Tesla Model S nie doczekała się kolejnych generacji. Nie oznacza to jednak, że jest sprzedawana w niezmiennej formie. W tym czasie miały miejsce bowiem aż dwie restylizacje. Pierwszy facelifting przeprowadzono w 2016 roku. Zmieniono wtedy przedni zderzak, znacząco zmniejszono imitację atrapy chłodnicy, a także tylne lampy i zderzak. Jeszcze więcej zmieniło się w 2021 roku.
Drugi facelifting Tesli Model S z 2021 roku jest jednym z bardziej kontrowersyjnych. Zmienił on bowiem kierownicę, która nie ma już kształtu koła, a za to przyjęła postać dwuramiennego, szerokiego wolantu, czyli kierownicy kształtem podobnej do lotniczego steru, czy też kierownicy z Formuły 1 i innych serii wyścigowych, gdzie tradycyjne koła również nie znajdują zastosowania. Wybór wolantu nie jest jednak obowiązkowy, gdyż domyślnie auto wciąż korzysta z normalnego koła kierownicy. Oprócz największej zmiany, czyli kierownicy Tesla Model S w 2021 roku zyskała także nowy wyświetlacz dotykowy, który stał się wertykalny zamiast horyzontalnego. Ma on aż 17 cali rozdzielczość 2200x1300 pikseli. Dodatkowo pojawiła się nowa konsola centralna, wirtualne zegary.
Tesla Model S – dane techniczne
Tesla Model S to 5-drzwiowy liftback z segmentu E, który jest długi na 5021 milimetrów przy rozstawie osi rzędu 2960 milimetrów. Szerokość tego samochodu to aż 1987 milimetrów, a wysokość sięga 1431 milimetrów. Auto charakteryzuje się bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza, który wynosi zaledwie Cx=0,21, co stawia Teslę Model S bardzo blisko najbardziej aerodynamicznych aut świata. Masa własna zależy od wersji. W odmianie Long Range Tesla Model S ma masę własną na poziomie 2069 kg. W konfiguracji Plaid rośnie ona do 2162 kg. Pojemność bagażnika w obu z nich to 709 litrów i może wzrosnąć do 1739 litrów po złożeniu tylnych siedzeń.
Tesla Model S – napęd
Obecnie Tesla Model S dostępna jest tylko w jednej z dwóch wersji silnikowych. Podstawowa to Model S Long Range. W tej konfiguracji ten samochód korzysta z dwóch jednostek elektrycznych (po jednej na oś) o łącznej mocy 670 koni mechanicznych. Pozwala to na osiągnięcie prędkości rzędu 100 km/h w zaledwie 3.2 sekundy. Zasięg to z kolei około 652 kilometrów, dzięki baterii o pojemności 100 kWh.
Topowa wersja silnikowa to oczywiście Tesla Model S Plaid, która jest uznawana za najszybsze seryjnie produkowane auto świata. Posiada ona aż 1020 koni mechanicznych mocy maksymalnej. Dzięki temu przyspieszenie od 0 do 60 mil trwa niecałe 2 sekundy, a przyspieszenie do 100 km/h, czyli dosłownie o 2 mile więcej trwa 2.1 sekundy. Zostało to potwierdzone przez niezależne portale motoryzacyjne, które miały okazję testować ten samochód, co czyni go najszybszym autem produkcyjnym na całym świecie.