Dla wielu osób interesujących się motoryzacją Toyota to synonim niezawodności. Nad tą opinią producent z Kraju Kwitnącej Wiśni pracuje od wielu lat i jednym z aut, który przyczynił się do takiego postrzegania marki jest Toyota Carina, czyli samochód klasy średniej, który w Europie dostępny był od 1970 do 1998 roku, kiedy został on zastąpiony przez Toyotę Avensis.
Toyota Carina – historia modelu
Po raz pierwszy Toyota Carina do Europy trafiła w 1971. Produkcję tego auta rozpoczęto jednak już rok później, gdyż wpierw auto klasy średniej trafiło do Stanów Zjednoczonych. Samochód wpierw oferowany był jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback lub 4-drzwiowy sedan.
Wyposażenie samochodu obejmowało siedzenia z zagłówkami, radio, światła cofania czy też układ hamulcowy z serwo. Auto doczekało się małej zmiany w 1972 roku. Wtedy Toyota zmieniła tylne lampy, przedni grill czy też korek wlewu paliwa. Takich małych restylizacji Carina serii A1 miała jeszcze dwie w 1974 i 1976 roku. Zmieniły one lekko wygląd, a także usprawniły działanie układu chłodniczego i hamulcowego.
W 1977 roku zadebiutowała Carina A4, która wciąż jednak zalicza się do pierwszej generacji modelu. W tej serii dodano do oferty nadwoziowej kombi, poprawiono wnętrze i nadano nowy wygląd pasa przedniego. W 1981 roku zadebiutowała za to Carina serii A6, która otrzymała pierwszy w swej historii silnik wysokoprężny.
W 1984 roku przyszła pora na modernizację już dość przestarzałego modelu. Wtedy do produkcji wkroczyła Toyota Carina II serii T150. Auto otrzymało kompletnie nowe nadwozie, a oferta nadwozi została ograniczona i składała się jedynie z 5-drzwiowego liftbacka i 4-drzwiowego sedana. Największa zmiana względem poprzednika to zmiana rodzaju napędu. Carina I serii A6 miała napęd na tył, a większość rywali na rynku europejskim korzystała w tym czasie z napędu na przednią oś. Toyota Carina II również więc zaczęła z niego korzystać.
W 1988 roku zakończono produkcję Cariny II T150. Nie oznaczało to jednak końca drugiej generacji. Tak naprawdę auto przeszło po prostu bardzo mocny facelifting i samochód po nim oznaczono jako serię T170. Największe zmiany to przede wszystkim wygląd nadwozia. O ile jego proporcje zbytnio się nie zmieniły, tak kształty zostały zaokrąglone, co mocno odmłodziło samochód Toyoty. Carina II T170 jest uważana za jeden z najbardziej niezawodnych samochodów w historii.
Nowa Toyota Carina nie miała łatwego zadania. Jej poprzednik był uważany za jedno z najbardziej niezawodnych aut i Toyota musiała do tego nawiązać. Wprowadzona w 1992 roku trzecia odsłona Toyoty Carina nie otrzymała jednak numeru 3, a nazwę Toyota Carina E, co pokazuje, że ten samochód jest przeznaczony na rynek europejski. Carina E powtórzyła sukces poprzednika i również uważa się ją za jeden z najbardziej niezawodnych samochodów. Produkcję zakończono w 1998 roku i model został zastąpiony przez pierwszą generację Toyoty Avensis.
Toyota Carina – dane techniczne
Carina E jest długa na 4530 milimetrów przy rozstawie osi wynoszącym 2580 milimetrów. Powyższe dane są odpowiednie dla odmian sedan i liftback. Kombi jest długie na 4545 milimetrów. Szerokość samochodu to 1695 milimetrów. Wysokość sięga 1410 milimetrów dla sedana i liftbacka oraz 1470 milimetrów w wypadku kombi. Masa własna auta to od 1100 do 1260 kilogramów. Carina ma naprawdę pojemny bagażnik. Liftback pomieści od 470 do nawet 1250 litrów, kombi od 485 do 1510 litrów, a w sedanie możemy zapakować aż 545 litrów bagażu.
Toyota Carina – silniki
Pod maską Cariny E znajdziemy szeroki zakres jednostek benzynowych i dwa silniki wysokoprężne. Na olej napędowy działa jednostka 2.0 D o mocy 73 KM i 2.0 TD, która wytwarza 83 KM. Podstawowa benzyna ma moc rzędu 99 lub 106 koni mechanicznych i jest to jednostka 1.6 i 16V. Mocniejszy jest silnik 1.8 i 16V, gdyż generuje 107 KM. Topowe silniki to jednostki 2.0 i 16V. Zwykła wersja ma moc rzędu 126 KM, GLi wytwarza 133 KM, a GTi 175 koni mechanicznych.
Toyota Carina – dostępność
Toyota Carina to zwyczajne auto klasy średniej z końca XX wieku. Z tego powodu raczej nie jest często spotykane na rynku wtórnym.