Toyota Hiace prosty i niezawodny dostawczak z Japonii
Toyota Hiace to bez wątpienia jeden z bardziej charakterystycznych samochodów dostawczych dostępnych na rynku. Nietypowy wygląd nadwozia, gwarancja stabilnej jazdy oraz wysoka cena to najważniejsze cechy Hiace. Od 2004 roku produkowane były pojazdy piątej generacji. Jak na przestrzeni lat zmieniał się model Hiace? Odpowiedź znajdziesz poniżej.
Charakterystyka modelu
Pierwsza generacja modelu Hiace trafiła do produkcji wczesną jesienią 1967 roku. Znakiem rozpoznawczym pojazdu był dosyć nietypowy, nieco geometryczny kształt samonośnego nadwozia. Samochód dostępny był w sprzedaży w różnych wersjach nadwoziowych: jako samochód dostawczy z pojedynczą lub podwójną kabiną, 6- lub 9-osobowy van, pick-up, 12- lub 15-osobowy minibus. Pod maską pojazdów Hiace znajdowały się silniki benzynowe o pojemności 1.3 l, 1.5 l oraz 2.0 l i mocy 70 KM, 77 KM oraz 98 KM. Pod koniec produkcji pierwszej generacji ofertę wzbogacono o silnik 1.8 l generujący moc maksymalną 95 KM.
W 1977 roku do oferty japońskiego producenta wprowadzona została druga generacja modelu Hiace (H20), którego nadwozie charakteryzowało się zaokrąglonym przodem. Hiace II występował w różnych konfiguracjach nadwozia, a pod maską standardowo umieszczono silniki benzynowe dwa lata później oferta poszerzyła się o modele z silnikiem diesla.
W grudniu 1982 roku na rynku pojawiła się trzecia generacja modelu Hiace (H50). Nikogo nie powinien zdziwić fakt, że pod kątem stylistycznym samochód niewiele różnił się od swojego poprzednika. Czwarta generacja Hiace weszła do oferty sprzedażowej w sierpniu 1989 roku, tym razem projektanci postanowili wprowadzić znaczne zmiany konstrukcyjne, samochód nabrał nowoczesnego wyglądu, dzięki czemu model zyskał większą popularność w Europie.
W sierpniu 2004 roku w ofercie sprzedażowej japońskiego producenta pojawiła się piąta generacja pojazdu. Choć pod względem stylistycznym model H200 nawiązywał do swoich poprzedników, to w tym przypadku projektanci zdecydowali o umieszczeniu jednostki napędowej przed przednią osią. Model dostępny był w trzech wariantach: samochód dostawczy, minivan, minibus oraz kamper. Trzy lata od premiery H200 przeszedł drobny face-lifting. Zmieniony został m.in. przód pojazdu oraz jego wnętrze. Projektanci zadbali również o poprawę jakości spalin. W 2010 roku japońscy producenci ponownie dokonali drobnych zmian w stylistyce nadwozia modelu H200. Jeżeli chodzi o jednostki napędowe, to pod maską Hiace piątej generacji znalazły się turbodiesle o pojemności 2.5 l oraz 3.0. l, generujące moc 101 KM i 170 KM, a także silniki benzynowe o pojemności 2.0 l i 2.7 l oraz mocy 136 KM i 159 KM.
Jeżeli chodzi o nazwę, to stanowi ona połączenie angielskich słów high i ace. Poprzez swój charakterystyczny wygląd Toyota Hiace konkuruje z pojazdami innych japońskich marek. Należy do nich m.in. Mitsubishi L300 oraz Isuzu Midi. Niestety dodatkowym minusem dla wielu jest stosunkowo wysoka cena zakupu nowego pojazdu.