Sportowe coupe z napędem na przednią oś to swoisty znak lat 90. XX wieku. Ten typ samochodów był wtedy niesamowicie popularny za sprawą przede wszystkim japońskich producentów, lecz marki ze Starego Kontynentu również nie oddawały tego rynku za darmo. Volkswagen swoich sił próbował na nim za pomocą modelu Corrado, który doczekał się zaledwie jednej generacji.
Volkswagen Corrado – historia modelu
Przed Corrado Volkswagen posiadał już sportowe coupe z napędem na przód i był nim model Scirocco. Auto to doczekało się dwóch generacji i było produkowane w latach 1974-1992. W 1987 roku Volkswagen rozpoczął jednak pracę na nowym coupe. Pierwotnie samochód miał być kolejną generacją udanego Scirocco, lecz auto okazało się sporo cięższe i droższe, więc Volkswagen utworzył z niego nowy model.
Baza do powstania Corrado to Passat B3 oraz Volkswagen Golf i Jetta. Z większego auta pochodzi tylna część pojazdu, a z kompaktów zapożyczono przód. Corrado z tego powodu na sporo części zamiennych, które są łatwo dostępne dla Golfa czy właśnie Passata. Nazwa Corrado pochodzi od słowa correr, które jest z języka hiszpańskiego i oznacza „biegać”. Pierwotnie samochód miał się nazywać jednak kompletnie inaczej. Niemiecka marka wybrała mu przydomek Typhoon, lecz okazało się, że ta nazwa to znak towarowy zarejestrowany dla samochodów ciężarowych koncernu General Motors.
Produkcja Corrado rozpoczęła się w 1988 roku i miała miejsce w Osnabruck w Niemczech. Volkswagen Corrado to niezwykle dobrze prowadzące się jak na swoją niemałą wagę coupe, które pod maską miało dość ciekawe jednostki napędowe. Według wielu Corrado mogło konkurować nawet z takim autem jak Porsche 944, a w segmencie Volkswagena znajdowały się również takie samochody jak Opel Calibra, Toyota Celica, Ford Probe czy też Honda Prelude.
Przez lata 1988-1995 kiedy Corrado było produkowane z taśm zjechało niecałe 100 tysięcy egzemplarzy. Znaczna większość, bo około 73 tysiące przeznaczono na rynek europejski. 44 tysiące z tych samochodów zostało sprzedane w rodzimym kraju. Niecałe 20 tysięcy trafiło za to do Stanów Zjednoczonych, a niecałe trzy tysiące wysłano do Kanady.
Corrado było dostępne też w kilku edycjach specjalnych. Na sam koniec produkcji w Wielkiej Brytanii wypuszczono specjalną wersję Storm. Miała ona specjalne felgi, oznaczenia i kolory nadwozia. Wyprodukowano zaledwie 500 sztuk tego modelu. Inna to Campaign. Również trafiła do Wielkiej Brytanii i była jedną z najbardziej limitowanych. W jej skład wchodziło bowiem zaledwie sześć pierwszych egzemplarzy z jednostką VR6 pod maską, które sprzedano na wyspach.
Wraz z zakończeniem produkcji w 1995 roku Volkswagen przestał produkować sportowe coupe klasy kompaktowej i do tego segmentu powrócił dopiero w 2008 roku za sprawą nawiązującego do ikonicznego coupe z lat 70. i 80. modelu Scirocco.
Volkswagen Corrado – dane techniczne
Corrado jest długie na zaledwie 4050 mm. Jego szerokość w pierwszej wersji do 1992 roku to 1674 mm, a auta wyprodukowane później są szersze i mierzą 1689 mm. W 1992 roku zmieniono również rozstaw osi. Wcześniej budowano auta z rozstawem wynoszącym 2471 mm, a od 1992 roku z fabryk wyjeżdżały coupe z rozstawem o 2 mm krótszym. Corrado ma sporą masę własną, gdyż może ważyć od 1115 do nawet 1285 kilogramów.
Volkswagen Corrado – silniki
Pod maskę Volkswagena Corrado trafiły jedynie jednostki benzynowe. Najsłabsza z nich to 115-konne 2.0 z 8 zaworami. Z nim coupe na osiągnięcie 100 km/h potrzebuje aż 10,5 s. Lepszy jest silnik o tej samej pojemności, lecz z inną konstrukcją, który ma 136 KM i sprint zajmuje mu 9,3 s. Mocniejsze są jednostki 1.8. Słabsza ma moc rzędu 139 KM i auto rozpędza do setki w 9,1 sekundy. Mocniejsza ma oznaczenie G60 i dzięki temu, że korzysta z kompresora generuje ona 160 KM, a sprint do 100 km/h odbywa się w zaledwie 8,3 sekundy.
Najważniejsze silniki w Corrado to oczywiście jednostki VR6. Są to silniki typowe dla koncernu VAG. Łączą one zalety silnika rzędowego i widlastego, gdyż cylindry są umieszczone pod kątem 15 stopni, ale jednostka ta korzysta z jednej, a nie dwóch głowic jak typowy silnik widlasty, co zmniejsza ilość zajmowanego przez jednostkę miejsca. Dostępne w Corrado były dwie jednostki VR6. Słabsza to 2.8 VR6 i ma moc rzędu 174 KM. Mocniejsza to 2.9 VR6 i generuje 190 KM. Pozwalają one na rozpędzenie coupe do 100 km/h w kolejno 7,1 i 6,9 s.
Volkswagen Corrado – dostępność
Corrado jest niesamowicie rzadkie i znajdziemy jego pojedyncze egzemplarze. Zazwyczaj kosztują one około kilkanaście tysięcy złotych. Najbardziej pożądane modele z jednostką VR6 są już sporo droższe i znacznie mniej dostępne.