Volkswagen to auto dla ludu, więc marka ta w swojej ofercie powinna mieć samochód przeznaczony dla praktycznie każdego. Z tego powodu powstał model Lupo plasujący się w segmencie A, czyli wśród najmniejszych aut oferowanych na Starym Kontynencie. Auto nie doczekało się więcej niż jednej generacji, lecz sprawiło, że samochody z tego segmentu są w ofercie niemieckiej marki do dziś.
Volkswagen Lupo – historia modelu
Prezentacja Lupo odbyła się w 1998 roku. Zaprezentowany wtedy model to najmniejsze auto w ówczesnej gamie Volkswagena. Lupo powstało jako bliźniak innego auta z koncernu VAG, co jest bardzo częstą praktyką. Volkswagen AG uczyniło z tego, że wszystkie marki są ściśle powiązane konstrukcyjnie największą zaletę i sprawiło, że dziś po ulicach Europy jeździ mnóstwo modeli z tego koncernu. W wypadku Lupo bliźniakiem jest Seat Arosa, czyli również hatchback, który został zaprezentowany jednak w 1997 roku podczas Geneva Motor Show.
Wpierw w Wolfsburgu produkowane było auto hiszpańskiej marki. Jednak powstanie modelu Lupo, który różnił się jedynie lampami, przednim zderzakiem i oznaczeniami marki sprawiło, że produkcję Arosy przeniesiono do Hiszpanii, gdzie mieści się fabryka w Martorell, a auto Volkswagena produkowano w małej ojczyźnie tej marki.
Baza do powstania Lupo i Arosy to płyta podłogowa z Volkswagena Polo III i Seata Ibizy, która została jednak skrócona do granic możliwości. Design Lupo można powiedzieć, że zapowiedział to jak będzie wyglądało Polo czwartej generacji, gdyż przód tego malutkiego hatchbacka i jego większego brata, który zadebiutował trzy lata później wygląda bardzo podobnie. W szczególności mowa o przednich reflektorach, które składają się po każdej ze stron z jednego dużego okrągłego reflektora i jednego małego okrągłego reflektora. Produkcja Lupo zakończyła się w 2005 roku i model został zastąpiony przez Volkswagena Fox.
Volkswagen Lupo – edycje specjalne
Volkswagen nie próżnował i w 1999 roku zaprezentował specjalną wersję swojego najmniejszego samochodu. Było to Lupo 3L i wyróżniało je kilka elementów. Pierwszy to jednostka 1.2 TDI, która ma trzy cylindry oraz korzysta z turbosprężarki o zmiennej geometrii oraz pompowtryskiwaczy, co pozwala z tak małego silnika wyciągnąć 61 KM, a spalanie po raz pierwszy w historii w przypadku seryjnie produkowanego auta spadło poniżej 3 litrów na 100 kilometrów. Ponadto Lupo 3L ma niektóre elementy karoserii wykonane z tworzyw sztucznych lub stopów aluminium oraz magnezów. Przełomowe było też wprowadzenie systemu stop&go. Po wciśnięciu hamulca gasił on silnik na około pięć sekund, a zdjęcie nogi z pedału oznaczało uruchomienie jednostki. Moc była przekazywana przy pomocy półautomatycznej, 5-stopniowej przekładni Tiptronic.
Inżynierowie z Volkswagena zdecydowali się również na wprowadzenie usportowionej odmiany GTI. Korzysta ona z 125-konnego silnika 1.6, który pochodzi z Polo, a ponadto w aucie tym zmieniono zderzaki.
Volkswagen Lupo – dane techniczne
Najmniejszy hatchback Volkswagena jest długi na 3524 mm przy rozstawie osi wynoszącym 2318 mm. Jego szerokość mierzy 1640 mm, a wysokość sięga 1457 mm. Lipo waży od nieco ponad 800 do niecałego 1000 kilogramów. W bagażniku pomieścimy 130 litrów, lecz po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń ta powiększa się do 830 litrów. Auto otrzymało pięć gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP.
Volkswagen Lupo – silniki
Pod maską Lupo znajdziemy głównie małe i proste jednostki napędowe. Podstawowe benzyny to silniki 1.0 o mocy 50 KM. Mocniejszy jest 60-konny silnik 1.4. Topowe silniki benzynowe to jednostki 1.4 16V o mocy 75, 100 lub 105 KM. Odmianę GTI zasila silnik 1.6 16V generujący 125 KM.
Pod maskę Lupo trafiały trzy różne silniki wysokoprężne. Najsłabszy to 1.7 SDI. Wolnossący silnik napędzany olejem napędowym generuje zaledwie 60 KM. Nieco mocniejsza, bo 61-konna jest jednostka 1.2 TDI z Lupo 3L. Najmocniejszy silnik wysokoprężny to 1.4 TDI, które wytwarza 75 KM.
Volkswagen Lupo – ceny na rynku wtórnym
Lupo możemy kupić już za 2 tysiące złotych. Średnia cena to zazwyczaj 3 do 4 tysięcy, a najdroższe egzemplarze kosztują do maksymalnie 8 tysięcy złotych. Sporo więcej sprzedający życzą sobie za odmianę GTI. Lupo GTI potrafi kosztować od 10 do nawet 20 tysięcy złotych.