Ostatnie lata w motoryzacji to okres ogromnych zmian. Nowe normy emisji spalin, planowane zakazy sprzedaży nowych samochodów napędzanych benzyną, lub olejem napędowym i troska o środowisko sprawia, że praktycznie każda marka stawia na napęd hybrydowy lub elektryczny. Właśnie ten drugi zobaczymy w Audi E-tron GT, czyli pierwszym elektrycznym Gran Turismo na rynku, a także, gdy weźmiemy pod lupę odmianę RS, najmocniejszym samochodem w historii tej ultrasportowej linii modelowej marki z Ingolstadt.
Audi E-tron GT - opis modelu
Audi E-tron GT pod wieloma względami to tak właściwie kuzyn Porsche Taycana z należącej do tego samego koncernu marki ze Stuttgartu. Porównań do tego modelu będzie naprawdę mnóstwo, gdyż są to auta o dość zbliżonej mocy, a także niezwykle bliźniacze technologicznie. Audi E-tron GT z Taycanem dzieli silniki, akumulatory, 2-biegową skrzynię na tylnej osi, zawieszenie pneumatyczne, system tylnej skrętnej osi, czy też jej mechanizm różnicowy. Nie jest to jednak nic złego. Porsche Taycan to według wielu jedno z najlepszych, o ile nie najlepsze auto elektryczne na rynku, więc można łatwo stwierdzić, że E-tron GT korzysta z absolutnie topowych technologii, które można użyć przy budowie samochodu elektrycznego.
Jest to typowy, albo i nie z racji na napęd elektryczny, samochód Gran Turismo. Ma on być szybki, ale przede wszystkim luksusowy i przystosowany do długich podróży, które są istotą samochodów tego typu. E-tron GT jest pierwszym elektrycznym Gran Turismo nie bez powodu. Gdy mowa o długiej podróży liczymy się z tym, że nie będą potrzebne bardzo długie bądź regularne postoje, a do tej pory zasięg elektryków na to nie pozwalał. Tutaj na pomoc przychodzi niewielkie jak na sporą moc zużycie prądu, a także akumulatory o pojemności 83,7 kWh. Pod tym względem samochód ten przegrywa z Taycanem, który oferuje baterie mogące zmagazynować nawet o 10kWh więcej, ale za to zużycie prądu wynosi kilka kWh na 100 km mniej, dzięki czemu E-tron GT, jak RS E-tron GT jest gotowy pokonać ponad 400 kilometrów na jednym ładowaniu.
Audi RS E-tron GT - najszybszy RS kiedykolwiek
Linia RS od Audi kojarzy się z najszybszymi i najbardziej sportowymi samochodami marki. Przez to nie sposób nie stwierdzić, że RS E-tron GT jest najszybszym i najbardziej sportowym ze wszystkich. Przede wszystkim moc wynosi 598 KM, a moment obrotowy oscyluje wokół wartości 830 (!) Nm. W trybie overboost moc wynosi nawet do 646 koni mechanicznych. Dzięki temu rozpędzenie do 100 km/h na godzinę tego ponad 2-tonowego samochodu trwa jedynie 3 sekundy. Producent podaje czas 3,3 sekundy, lecz wielu użytkowników pokazuje, że da się do zrobić dokładnie w podanym przez nas czasie 3 sekund, dzięki czemu RS E-tron GT pod względem przyspieszenia to godny rywal dla Porsche Taycana Turbo.
Standardowy układ hamulcowy korzysta z tarcz, które są spryskiwane węglikiem wolframu z prędkością naddźwiękową, dzięki czemu są bardzo wydajne i jednocześnie podatne na zmianę temperatur. Wypada je jednak rozgrzać przed intensywną jazdą. Napęd quattro zapewnia bardzo dobrą trakcję, która jest potrzebna przy tak mocnym samochodzie, a zawieszenie pozwala na pokonywanie zakrętów z prędkościami, których nie spodziewa się po tak ciężkim pojeździe.
Audi E-tron GT - dane techniczne
Wymiary są niezwykle podobne do Porsche Taycana. Długość liczy 4989 milimetrów, szerokość 1964 mm, a wysokość wynosi 1413 milimetrów. Z tego powodu jest to naprawdę długi samochód, którego można zarówno z wyglądu, jak i rozmiarów upodobnić do swoistego skrzyżowania sportowego RS7 i supersamochodu R8.
Moc wynosi 476 KM, a w trybie overboost 530 KM. Maksymalny moment obrotowy to 630 Nm. Samochód dostępny jest tylko w napędzie quattro, a przyspieszenie do setki zajmuje nieco ponad 4 sekundy, a dokładniej 4,1 s.
Audi E-tron GT - ceny nowych modeli
Bazowy E-tron GT kosztuje 451 tysięcy złotych. Za 25 tysięcy można dokupić pakiet Dynamic plus, który zawiera tylną oś skrętną, blokadę tylnego dyferencjału, adaptacyjne pneumatyczne zawieszenie 3-komorowe, czy e-tron Sport Sound, który wytwarza nieco głośniejszy dźwięk, by poprawić odczucia z dynamiczniej jazdy. Wraz z wszystkimi opcjami, które zawierają między innymi wolframowe tarcze hamulcowe, cena wzrasta do prawie 600 tysięcy złotych. Za tyle można już sobie pozwolić na wersję RS, która kosztuje minimum 602 tysiące złotych. Po dodaniu wszystkich opcji zapłacimy już nawet 720 tysięcy złotych.