Chevrolet Impala – geneza modelu i jego początki
Pierwsza generacja Chevroleta Impali ukazała się już w 1957 roku po kilku latach intensywnych prac. Samochód ten znajdował się w segmencie F, oznaczającym najbardziej luksusowe konstrukcje na rynku. Impala na ulicy robiła wszystko, by pokazać reszcie, jak bardzo jest ekskluzywna i prestiżowa. Charakterystyczne dla tamtejszej amerykańskiej motoryzacji chromowane wstawki, podwójne okrągłe reflektory, niesamowita długość 5310 mm, która pozwalała na ulokowanie aż sześciu osób oraz wersja kabriolet dostępna z napędem na tył – ten samochód musiał po prostu wzbudzić sensację i tak właśnie się stało.
Pierwsza generacja była produkowana przez zaledwie dwa lata, lecz Impala II wcale nie pobyła na rynku dłużej. Produkcję rozpoczęto w 1958 roku, a zakończono już w 1960. Samochód został jednak mocno zrekonstruowany, a także otrzymał wersję sedan. Drugie wcielenie Impali jest prawdopodobnie tym najbardziej charakterystycznym dla tego auta, mimo że produkowane było w latach pięćdziesiątych, do spółki z Impalą III. Ta na rynku wytrzymała aż cztery lata, choć tak naprawdę była zaledwie ewolucją drugiej generacji.
Impala IV wydłużyła się zaś jeszcze bardziej, a także otrzymała trochę bardziej sportowe rysy. Nadal jednak była to potężna limuzyna (od teraz także w wariancie kombi), która rządziła na rynku amerykańskim, robiąc niemałą furorę. Podobnie było również z Impalą piątej generacji – był to model, który otrzymywał mniejszy lub większy lifting co rok. To właśnie z tego względu Impala V prezentuje się, jakby za każdym razem wydawane byłoby nowe auto.
Chevrolet Impala – nowe otwarcie, zmiana roli
Końcem historii Impali, którą znamy jako legendę, nastąpił wraz z końcem produkcji VI generacji w 1985 roku. Wszystko przez między innymi kryzys paliwowy, który wymusił na Chevrolecie gruntowną zmianą gamy modelowej. Impala wróciła do gamy w 1994 roku, przechodząc ogromną transformację. Straciła większość swoich cech rozpoznawczych poza ogromnymi rozmiarami, przechodząc w wygląd typowego sedana (jedyny rodzaj nadwozia, porzucono ikoniczne typy coupe oraz roadster).
Kolejne generacje sprawiły, iż Impala spadła do segmentu E, a samo auto nie wyróżniało się już tak, jak kiedyś. Ostatecznie w 2020 roku produkcji Impali X została zakończona bez premiery następcy. Tym samym ponad 60-letnia linia modelowa ostatecznie wygasła, choć już od lat 90. trudno mówić o prawdziwej Impali.
Chevrolet Impala IX – dane techniczne
Rzućmy okiem na wymiary dziewiątej generacji Impali, która była ostatnim wcieleniem dostępnym na naszym rynku. Segment E, 5090 mm długości, 1850 mm szerokości i 1491 mm wysokości – o wiele mniejsze wymiary niż w klasycznych Impalach. Mimo zmniejszonych rozmiarów, Impala IX ważyła naprawdę wiele – od 1611 do 1707 kilogramów. Samochód dostępny był wyłącznie w sedanie oraz z napędem na przód.
Chevrolet Impala – gama silnikowa
Impala nie wyróżniała się bardzo rozbudowaną ofertą jednostek napędowej, ale za to były one niezwykle potężne. Najsłabszym motorem w gamie było 3.5 V6 o mocy 211 koni mechanicznych. Oprócz tego dostępne było również 3.9 V6 (245 koni mechanicznych) oraz 5.3 V8 dostępne w specjalnej wersji SS – 307 koni mechanicznych.
Chevrolet Impala – ceny
O popularności poszczególnych generacji Impali niech świadczą chociażby ceny tychże aut na rynku samochodów używanych. Dla przykładu, sprzedawane w Europie Impale 8. i 9. generacji można kupić już za nawet 20 000 złotych. Impala X to koszt około 100 tysięcy złotych, zaś klasyczne egzemplarza z lat 60. będą warte nawet ponad 200 000 złotych!