Chevrolet Lacetti – historia modelu
Pierwsza generacja Chevroleta Lacetti, a tak w zasadzie Daewoo Lacetti zadebiutowała w 2002 roku. Wpierw pokazano sedana, rok później światło dzienne ujrzał hatchback, a w 2004 roku, który był ostatnim kiedy to auto było sprzedawane w Europie pod marką Daewoo ofertę nadwoziową powiększono o kombi. Lacetti to kolejna generacja, a w zasadzie następca modelu Nubira, który był produkowany od 1997 roku, a w niektórych miejscach takich jak Egipt budowa trwała nawet do roku 2012.
Lacetti hatchback wyraźnie odróżniał się od reszty aut pochodzących od Daewoo, gdyż nie posiadał on potrójnego grilla, a w jego miejsce wstawiono atrapę chłodnicy z poziomą, chromowaną poprzeczką na której znalazło się logo producenta. Uwagę z przodu przykuwają również zaokrąglone reflektory, które lekko nachodzą na błotniki. Z tyłu znajdziemy lampy zajmujące sporą część klapy bagażnika, a także nachodzące lekko na boczną część nadwozia.
Wersja sedan różni się od hatchbacka. Po pierwsze za jej projektowanie odpowiadała Carrozzeria Pininfarina, a nie Italdesign Giugiaro jak w wypadku hatchbacka. T oznacza, że z przodu nie znajdziemy atrapy chłodnicy z poprzeczką, a typowy potrójny grill i spore reflektory o kanciastym kształcie z lekkimi zaokrągleniami. Wnętrze w hatchbacku i kombi jest bardzo podobne, a w sedanie jest ono znacznie bardziej kanciaste.
Chevrolet Lacetti jak na konstrukcję Daewoo jest dość znany, gdyż jego wersja sedan została wykorzystana w programie Top Gear. W znanym telewizyjnym programie motoryzacyjnym samochód ten był jednym z głównych punktów segmentu „Gwiazda w samochodzie za rozsądną cenę”, w którym zaproszeni celebryci rywalizowali w rankingu czasów przejazdu toru Top Gear właśnie w Chevrolecie Lacetti, który wart był 10 tysięcy funtów.
Chevrolet Lacetti zaczął być wycofywany powoli od 2009 roku. Wtedy zniknął z rynku Australii i Nowej Zelandii, a także zakończyła się jego produkcja w Korei. W Kolumbii produkcję wygaszono w 2013 roku, a w Rosji czy Indiach samochód był budowany do 2012 roku. Najdłużej to auto było budowane w Uzbekistanie, gdzie pod nazwą Chevrolet Lacetti, następnie Daewoo Gentra, a w końcowym okresie Ravon Gentra auto budowano do 2019 roku. Wtedy zakończyła się historia Chevroleta/Daewoo Lacetti.
Chevrolet Lacetti – dane techniczne
Chevrolet Lacetti hatchback jest długi na 4295 milimetrów przy rozstawie osi wynoszącym 2600 milimetrów. Auto jest szerokie na 1725 milimetrów, a wysokość sięga 1445 milimetrów. W bagażniku pomieścimy od 275 do nawet 1045 litrów. Sedan różni się jedynie długością, która wynosi 4515 milimetrów. Pozostałe wymiary są takie same jak w hatchbacku. Kombi jest jeszcze dłuższe gdyż mierzy 4580 milimetrów. W wypadku tej odmiany większa jest także wysokość, która sięga 1500 milimetrów. W bagażniku pomieścimy w tym aucie od 400 do 1410 litrów.
Chevrolet Lacetti – silniki
Pod maską Chevroleta Lacetti znajdziemy głównie proste jednostki napędowe. Dostępne są trzy silniki benzynowe i jeden wysokoprężny. Na olej napędowy działa jednostka 2.0 SOHC 16V. Generuje ona 121 koni mechanicznych. Jeśli chodzi o jednostki benzynowe podstawowa to 1.4 i 16V. Wytwarza ona 95 KM. Pośrednia opcja to silnik 1.6 i 16V o mocy 109 KM. Najmocniejsza z dostępnych jednostek to 1.8 i 16V, które kierowcy daje do dyspozycji 122 KM.
Chevrolet Lacetti – ceny na rynku wtórnym
Chevrolet Lacetti to wydatek rzędu co najmniej 4 tysięcy złotych. Średnie ceny wynoszą jednak około 6, a nawet 7 tysięcy. Topowe egzemplarze z niskim przebiegiem potrafią co ciekawe kosztować nawet do 15 tysięcy złotych. Pod maską znajdziemy praktycznie każdą z dostępnych jednostek i wiele aut pochodzi z polskich salonów. Najczęściej spotykane silniki to benzynowe 1.4 i 1.6. Druga z tych jednostek czasem występuje z instalacją LPG.