Chrysler jest w Europie niezbyt znaną marką, lecz w Ameryce są to niezwykle popularne samochody, posiadające najczęściej naprawdę ogromną historię. Możemy jednak wyodrębnić kilka modeli, które bardzo chciały podbić rynek europejski, przy okazji zasilając budżet całego koncernu Chryslera i pomóc w podbijaniu kolejnych rynków. Choć marce wiodło się na tym polu ze zmiennych szczęściem, jesteśmy w stanie wyodrębnić kilka ciekawych konstrukcji, które miały szansę zadziałać na Starym Kontynencie naprawdę wiele. Jednym z takich modeli bez wątpienia jest Chrysler Neon.
Chrysler Neon – historia modelu
Chrysler Neon zadebiutował w 1994 roku jako samochód produkowany przez markę Dodge. O tym, dlaczego taka sytuacja miała miejsce, powiemy sobie później. Na razie skupmy się jednak na samym samochodzie. Auto to występowało w dwóch wersjach nadwozia – jako 4-drzwiowy sedan lub jako 2-drzwiowe coupe. Produkcja tego auta odbywała się w Stanach Zjednoczonych, Meksyku oraz w Wenezueli, skąd auto było eksportowane na inne rynki.
Sam wygląd samochodu został zaprojektowany w taki sposób, by jak najmocniej był w stanie przypodobać się europejskim klientom. Posiada dość typową bryłę, w której wyróżniają się charakterystyczne okrągłe lampy, spłaszczoną klapę bagażnika oraz agresywną linię boczną. Po tym aucie widać było pewne zacięcie sportowe, choć nie oferowało ono najmocniejszych silników.
W drugiej generacji pozbyto się wersji coupe i skupiono się na większym komforcie wnętrza. Niestety stało się to kosztem osiągów, które i tak nie stały w tym modelu na najwyższym poziomie. Okazało się niestety, iż w segmencie C Europejczycy wcale nie potrzebują wielu udogodnień, bo od tego są auta z segmentów D czy E. Drugi Neon nie sprzedawał się najlepiej, co zmusiło Chryslera do wycofania auta w 2005 roku, z bezpośrednim następcą w postaci Dodge'a Calibera.
Chrysler Neon czy Dodge Neon?
Jeżeli będziemy chcieli wyszukać Chryslera Neona w sieci lub w jakiejś encyklopedii motoryzacyjnej, możemy doznać niemałego zdziwienia. W wielu miejscach bowiem samochód ten wcale nie będzie występować jako Chrysler, a jako... Dodge Neon. Czasami te nazwy będą stosowane wręcz naprzemiennie i synonimicznie. Skąd w ogóle wzięła się taka sytuacja i jaki miała ona wpływ na sam model?
Wszystko przez różnice pomiędzy rynkiem amerykańskim a europejskim. Marka Dodge, należąca do koncernu Chryslera, była w pełni skupiona na potrzebach klientów ze Stanów Zjednoczonych. To właśnie dlatego szefowie koncernu uznali, iż najlepszą decyzją będzie przyklejenie na Neona znaczka Dodge'a. Chrysler jednak, który miał zapędy do zbudowania popularności na całym świecie, chciał zrobić z Neona swoisty towar eksportowy.
Uznano, że Dodge ma poza Ameryką Północną naprawdę słabą siłę przebicia i o wiele więcej Neon zdziała pod bardziej uznaną i popularniejszą marką. To właśnie z tego względu w Europie, Australii, ale również i Kanadzie występował nie Dodge Neon, a Chrysler Neon. Oba te auta, poza zmianą loga producenta, nie różnią się jednak absolutnie niczym. Jeżeli więc będziesz chciał kupić Chryslera Neona, a znajdziesz ofertę dotyczącą Dodge'a Neona, wcale nie musisz na nią podejrzanie patrzeć – to dosłownie ten sam samochód.
Chrysler Neon – dane techniczne
Co dość niespotykane w przypadku amerykańskich aut, Chrysler Neon jest dość kompaktowy jak na sedana segmentu C. Posiada on 4430 mm długości, 1710 mm szerokości oraz 1420 mm wysokości. Nie są to największe wymiary. Być może Chrysler, próbując przypodobać się europejskiemu konsumentowi, poszedł z zmniejszenie wielkości swojego auta trochę za bardzo.
Chrysler Neon – gama silnikowa
Chrysler Neon drugiej generacji posiadał niezbyt rozbudowaną i dość średnią pod względem mocy ofertę jednostek napędowych. Znajdziemy w niej trzy motory benzynowe: 1.6 o mocy 115 koni mechanicznych, 1.8 o mocy 122 koni mechanicznych oraz 2.0 o mocy 133 koni mechanicznych. Był to spory spadek w porównaniu z Neonem I.
Chrysler Neon – ceny na rynku wtórnym
Chrysler Neon nie jest szeroko dostępny w Polsce, a jeżeli na rynku samochodów używanych pojawi się już jakiś pojazd tego typu, nie należy on do najdroższych. Mało tego, standardowa cena za ten model rzadko kiedy przekracza 5 000 złotych. Nie są to jakieś ogromne pieniądze.