Daihatsu to japoński producent samochodów. Za datę rozpoczęcia działalności uznaje się 1907 rok, ale dopiero w 1951 roku marka przyjęła aktualną nazwę. Również od tego czasu rozpoczęła się produkcja samochodów – wcześniej powstawały jedynie prototypy i trójkołowe pojazdy. Marka na polskim rynku pojawiła się dopiero w 2009 roku, jednak dla wielu to wciąż mało lub kompletnie nieznany producent. Do najlepiej rozpoznawalnych modeli należy Charade 1, Sirion oraz Materia. W 2016 roku większość udziałów Daihatsu przejęła Toyota, która zadecydowała by marka zajęła się głównie opracowywaniem kompaktowych modeli dla obydwu koncernów. Do zalet kompaktowych aut japońskiej marki należy przede wszystkim pojemne i praktyczne nadwozie. Samochody są trwałe, niezawodne i posiadają ekonomiczne silniki. Przed zakupem warto jednak sprawdzić, czy wybrany model nie ma śladów korozji. Obecnie marka nie posiada oficjalnej sieci dilerskiej w Polsce, jeśli jednak interesuje Cię używane Daihatsu, koniecznie sprawdź oferty sprzedaży dostępne na naszej stronie – tu z pewnością znajdziesz model dopasowany do swoich potrzeb.
Daihatsu
Świat motoryzacji pełny jest nieoczywistych marek, które choć nie są do końca znane w naszym rejonie świata, odcisnęły spore piętno na historii motoryzacji. Jednym z takich producentów bez wątpienia jest Daihatsu. W Polsce te samochody są praktycznie nieznane, a nawet osoby bardziej interesujące się tematyką motoryzacyjną mogą o tej japońskiej firmie wiedzieć niewiele. W Kraju Kwitnącej Wiśni jest to jednak liczący się gracz, między innymi dzięki stosunkowo świeżym, mając na uwadze wiek marki, porozumieniu z Toyotą. Jak jednak wygląda historia Daihatsu, o jakich modelach warto wspomnieć, co obecnie jest w stanie zaoferować ten producent, a także jak wyglądają statystyki sprzedaży samochodów?
Daihatsu – historia marki
Przedsiębiorstwo Daihatsu, choć pierwotnie nazywało się ono Hatsudoki Seizo Co., zostało założone w 1907 roku w Osace na północy Japonii. Początkowo firma trudniła się w tworzeniu silników i na tym opierała całą swoją działalność. W kolejnych jednak latach marka rozpoczęła pracę nad tworzeniem własnych samochodów. Jeżeli ktoś wie, jaką charakterystykę posiada obecnie Daihatsu, może się zdziwić, iż pierwszym konceptem był... samochód ciężarowy. W 1930 roku jednak powstał projekt pierwszego osobowego auta trzykołowego, zaś siedem lat później – czterokołowego. Wszystkie te pomysły chowane były jednak do szuflady.
Zmieniło się to jednak w 1951 roku. Wtedy to również marka przybrała nazwę bliższą do tej obowiązującej obecnie – Daihatsu Kogyo Co. Rozpoczęto wtedy prace nad tym, by pomysły o tworzeniu własnych samochodów wcielić nareszcie w życie. Udało się do tego doprowadzić w 1960 roku, kiedy to Daihatsu wypuściło na rynek model Hijet. W kolejnych latach marka zaczęła mocno się rozwijać, a to przykuło uwagę większych ryb. W 1967 roku Daihatsu rozpoczęło współpracę z Toyotą. We wstępie pisaliśmy o tym, iż sama współpraca jest stosunkowo świeża i tak rzeczywiście jest, gdyż we wspomnianym roku japoński gigant wykupił zaledwie 16,8 procenta akcji.
W 1974 roku Daihatsu w końcu odeszło od nazw niesugerujących bezpośrednich powiązań z motoryzacją – od tamtej pory aż do dziś firma nazywa się Daihatsu Motor. Wtedy też producent z Kraju Kwitnącej Wiśni ruszył do ofensywy sprzedażowej – rozpoczął produkcję większej ilości modeli, wszedł na rynek chiński, a w 1988 roku spróbował swoich sił w Stanach Zjednoczonych. Nie była to jednak przygoda udana, gdyż Daihatsu zniknęło z Ameryki już cztery lata później. W 1998 roku zaś Toyota weszła w posiadanie pakietu kontrolnego marki, wykupując łącznie 51,2 procenta udziałów w Daihatsu.
Warto wspomnieć, iż marka miała chrapkę na podbicie europejskiego rynku i to nawet w XXI wieku. W 2009 roku bowiem Daihatsu otworzyło w niektórych państwach na Starym Kontynencie, w tym w Polsce, swoje oddziały i salony dealerskie. Tak samo jednak, jak miało to miejsce w USA, ta próba spaliła na panewce i Daihatsu uciekło z Europy w 2013 roku. Widać jednak jak na dłoni, iż tego producenta nie musimy kojarzyć jedynie z wózków golfowych, jakimi na przykład mogliśmy ścigać się w legendarnej grze Gran Turismo.
Daihatsu – najważniejsze modele historyczne
W znacznej większości przypadków, Daihatsu tworzyło małe samochody nadające się do miasta, co oczywiście świetnie sprawdzało się w Japonii, lecz niekoniecznie na innych rynkach. Nie wypada jednak nie wspomnieć o kilku intrygujących konstrukcjach, które nie są już produkowane – na przykład prototypowym trzykołowym Bee, sedanie Applause, terenowym modelu Taft czy wspominanym już wcześniej Hijecie.
Daihatsu – obecnie dostępne modele
Daihatsu posiada bardzo bogatą listę modeli, z czego znaczną jej większość stanowią pocieszne kei-cary. W gamie modelowej znajdziemy jednak zarówno masywnego Atraia czy Move'a, jak i cabrio o nazwie Copen. Model Hijet nadal jest produkowany jako tak zwany kei truck, a jeżeli chodzi o hatchbacki warto wspomnieć m.in. o Ayli czy Sirionie. Na niektórych rynkach znajdziemy także Daihatsu Altisa, który jest japońską wersją zagranicznej Toyoty Camry.
Daihatsu – statystyki sprzedaży
W ostatnich latach sprzedaż aut Daihatsu systematycznie spada. Nadal jednak utrzymuje się na świetnym poziomie – w roku 2019 marka sprzedała 588 360 pojazdów, zaś w 2020 – 549 410 egzemplarzy.