Ford jest bez wątpienia najpopularniejszym amerykańskim producentem samochodów na całym świecie. Tej sztuki dokonał między innymi dzięki szybkiemu dostosowaniu się zarówno do trendów w swoim rodzimym kraju, jak i do gustu europejskich odbiorców. Dzięki temu zyskał on ogromną bazę odbiorców oraz fundusze, dzięki którym mógł on projektować także bardziej szalone projekty. Jednym z nich niewątpliwie jest Ford Cougar. W wielu partiach świata jest znany pod różnymi wcieleniami, lecz w Europie kojarzymy go przede wszystkim jako całkiem spore, sportowe coupe, które było całkiem popularne na przełomie XX i XXI wieku.
Ford Cougar – geneza modelu
Gdy w 1997 roku zakończono produkcję modelu Probe, który aktualnie jest swoistym youngtimerem, Ford rozpoczął prace nad nowym sportowym coupe, które tym razem miało zawitać nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale również i w Europie. Próbowano stworzyć model, który będzie w stanie przypodobać się klientom po obu stronach Oceanu Atlantyckiego, co oczywiście nigdy nie jest najłatwiejszym zadaniem do wykonania.
By jak najmocniej uprosić samą konstrukcję, a raczej koszty jej wytworzenia, w nowym coupe zaimplementowano wiele elementów znanych z modelu Mondeo. Zdecydowano się koniec końców stworzyć 3-drzwiowe coupe, gdyż to właśnie tego typu auta święciły wtedy na scenie europejskiej triumfy – tanie i zwrotne liftbacki, których utrzymanie nie kosztuje najwięcej. Ostatecznie model, o którym dziś mówimy, ochrzczono nazwą Cougar, a oficjalna premiera odbyła się na początku 1998 roku.
Ford Cougar – historia i rozwój auta
Ford Cougar przykuł uwagę wielu osób głównie za sprawą swojej konstrukcji. Mimo swojej sporej długości, mała masa oraz potężne silniki sprawiały, iż było to auto naprawdę zrywne i szybkie. Samo nadwozie było niezwykle wyraziste, z mocno pochyloną przednią szybą na czele, co dodawało temu autu sportowego sznytu. Projekt całej linii bocznej oraz dachu sprawił jednak, iż trzeba było poświęcić jedno miejsce z przodu, tworząc z Cougara samochód czteroosobowy. Nie był to jednak większy problem – klienci muszą bowiem liczyć się z tym, iż kupując sportowe coupe będzie trzeba iść na kompromisy w kwestii użyteczności.
Samochód był dość mocno rozwijany, a lifting zmienił w ogólnym wyglądzie Cougara naprawdę wiele. Poprawiono w nim również wiele chorób wieku dziecięcego, jak błędy konstrukcyjne silnika czy poprawa jakości tworzyw i tapicerek we wnętrzu samochodu.
Mimo początkowego zainteresowania, Cougar sprzedawał się gorzej niż zakładał Ford zarówno w Ameryce, jak i w Europie. Dodatkowo pojazd ten nie należał do najtańszych w produkcji i tylko osiągnięcie celów mogło sprawić, by Ford w znaczący sposób zarobił na tym modelu. Wobec takiego stanu rzeczy, w 2002 roku oficjalnie zakończono produkcję Cougara. I nie, Ford Kuga, mimo podobnie brzmiącej pod kątem fonetycznym nazwy, nie jest w żaden sposób spokrewniony z tym ponad 20-letnim coupe.
Ford Cougar – dane techniczne
Ford Cougar posiadał naprawdę intrygujące proporcje jak na sportowy samochód. Był on bowiem naprawdę długi (4700 mm), równocześnie będąc dość wąskim pojazdem (1770 mm). Wysokość 1320 mm obniżała jednak środek ciężkości i sprawiała, że auto otrzymało dość charakterystyczny wygląd. Masa własna nie jest ani jakoś przesadnie wielka, ani również wyjątkowo mała – 1313 kilogramów to akceptowalna wartość. Spory był za to bagażnik – posiadał on 430 litrów pojemności.
Ford Cougar – gama silnikowa
Ford Cougar na rynku europejskim oferował wyłącznie jednostki benzynowe. Najsłabszą z nich było 2.0 o mocy 131 koni mechanicznych. Najbardziej imponowało jednak 2.5 V6, które występowało w dwóch wersjach. Od premiery mogliśmy zakupić wariant z mocą 170 koni mechanicznych, za to w 2000 roku do obrotu weszła również wersja z jednostką o mocy 205 koni mechanicznych.
Ford Cougar – ceny na rynku wtórnym
Ford Cougar nie jest aktualnie szeroko dostępnym pojazdem na rynku aut używanych, lecz jeżeli już się on pojawia, nie należy on do aut najdroższych. Nawet naprawdę mocny i dobrze zachowany egzemplarz jesteśmy bowiem w stanie dorwać za mniej niż 10 tysięcy złotych, co jest naprawdę przystępną ceną.