Ford Granada – historia modelu
Pierwsza generacja Forda Granady zadebiutowała w 1972 roku jako auto przeznaczone na rynek europejski, rozumiany wtedy przez Amerykanów jako zachodnia część Żelaznej Kurtyny. Został on włączony do prestiżowego segmentu E, w którym to klasyfikowane są pojazdy należące do klasy wyższej.
Samochód ten stanowi swoiste nowe otwarcie dla marki, która postanowiła zebrać kilka mniej znaczących na rynku modeli w jeden ogólny samochód. Granada zastąpiła bowiem modele Zaphyr, Zodiac, Executive oraz Taunus, które produkowane były na rynek albo niemiecki, albo brytyjski. Teraz zaś wszyscy otrzymali jeden i ten sam samochód, czyli wspominaną Granadę.
Samochód prezentował się dość elegancko, choć delikatnie poszerzone nadkola i niski środek ciężkości dodawały tej konstrukcji pewnego drobnego sportowego zacięcia. Oczywiście nie mogło jednak zabraknąć tego, co Amerykanie lubią najbardziej, czyli wielu chromowanych części, podkreślających prestiż samochodu. Są również lampy w kształcie prostokąta, prosta bryła bez większych zakrzywień oraz spłaszczony tył. Wypisz, wymaluj samochód z Ameryki, choć sama linia boczna wyglądała bardzo europejsko.
Nie zabrakło też potężnych silników – nawet dwulitrowa jednostka posiadała sześć cylindrów w układzie V. Największym motorem był jednak 5.0 V8, lecz nie przekładało się to na jakąś ogromną wagę – masa własna auta wahała się w przedziale 1190-1430 kilogramów.
Ford Granada – rozwój modelu
Druga generacja Forda Granady została stworzona na zupełnie nowej platformie, co przełożyło się na znaczące zmiany konstrukcyjne. Sam design stał się mniej toporny, a przy okazji Granady dość mocno się powiększyła. Porzucono nadwozie coupe, wobec czego Granada II produkowana była wyłącznie jako sedan oraz kombi.
Trzecia generacja Granady trafiła wyłącznie na Wyspy Brytyjskie. Reszta Europy otrzymała zaś nowy model Scorpio, który konstrukcyjnie był jednak taki sam, jak brytyjska siostra. Samochód stał się krótszy, a design uległ znacznemu ugrzecznieniu. Dodano jednak odmianę liftback kosztem usunięcia mało popularnego kombi, które pozostało w przypadku Scorpio.
Trzecia generacja była dla Granady tą ostatnią. Ford w 1994 roku podjął decyzję o ujednoliceniu gamy i zamiast czwartej Granady otrzymaliśmy drugą generację Forda Scorpio.
Ford Granada – dane techniczne
Ford Granada mimo pobytu w segmencie E nie należała wcale do największych samochodów. Można wręcz powiedzieć, iż jak na swoją klasę była ona dość kompaktowa. 4673 mm długości, 1760 mm szerokości oraz 1440 mm wysokości to wymiary nie robią na nikim specjalnego wrażenia. Masa własna także nie była największa – Granada ważyła około 1380 kilogramów, choć poszczególne egzemplarze mogły w tym aspekcie nieco odbiegać od normy.
Ford Granada – gama silnikowa
Ford Granada posiadał naprawdę mocno rozbudowaną gamę silnikową. Dwie wersje turbodiesla o pojemności 2.5 litrów osiągały moc kolejno 92 i 116 koni mechanicznych. Jeżeli zaś chodzi o benzyniaki, do wyboru były jednostki o pojemności 2.0 (115 lub 120 KM), 2.4 (125 KM) lub aż 2.9 litrów (145 lub 195 KM).
Ford Granada – dostępność
Jeżeli chcemy upolować Granadę III generacji, musimy szukać jej pod hasłem Ford Scorpio. W przypadku starszych egzemplarzy poszukiwania mogą być znacznie trudne – samochód ten to absolutny klasyk i szukanie jakiejkolwiek oferty sprzedaży może zająć naprawdę sporo czasu. Konieczne może być nawet rozpoczęcie szerszych poszukiwań nawet poza granicami Polski, oczywiście o ile będziemy na tyle zdeterminowani, by kupić akurat Granadę.