Samochody z segmentu A to dość niszowe i niezbyt ciekawe konstrukcje. W dzisiejszych czasach są jednak nieźle wyposażone i zapewniają względnie komfortową podróż. Początki niektórych producentów w tej klasie nie były jednak za łatwe. Dobry przykład to Hyundai, którego model Atos pokazuje jak dużą drogę przeszła cała marka od końca XX wieku aż do dziś, gdy Hyundai ma ugruntowaną pozycję jako marka oferująca dobre auta w rozsądnej cenie.
Hyundai Atos – historia modelu
W 1997 roku Hyundai zdecydował się zadebiutować w segmencie najmniejszych samochodów miejskich, czyli w segmencie A. Propozycją producenta z Korei Południowej w tej klasie stał się Hyundai Atos, czyli najmniejsze kiedykolwiek auto zbudowane przez tę markę.
Hyundai Atos pierwszej generacji to 5-drzwiowy hatchback, który ma dość ciekawą bryłę, gdyż od słupka linia boczna wygląda jak prostokąt. W ten sposób Hyundaiowi udało się zapewnić jak najwięcej przestrzeni bagażowej oraz pasażerskiej w tym malutkim hatchbacku. Była to spora przewaga konstrukcji z Korei Południowej nad popularnymi w Polsce autami takimi jak Daewoo Matiz.
W 2001 roku Hyundai przeprowadził pierwszy facelifting swojego malutkiego hatchbacka. Zmienił on nieco reflektory, które otrzymały nowe klosze, a także lekko przemodelowano wygląd przedniego zderzaka. Ponadto zmieniono materiały wykorzystywane do wykończenia kabiny pasażerskiej. Hyundai Atos I trafił do większości największych rynków. Atosa można było zakupić w Azji, Ameryce Południowej oraz Środkowej, na Bliskim Wschodzie czy też w Europie. W Wielkiej Brytanii ten hatchback znany jest jako Hyundai Atoz.
W 1999 roku Hyundai na bazie Kii Visto należącej do marki, która została przejęta przez koncern Hyundaia stworzył Atosa Prime. Różni się on od zwykłego Atosa niższym nadwoziem, czy też bardziej ściętym tyłem. Samochód trafił również do Europy jako Atos Prime bądź Amica w Wielkiej Brytanii i stanowił droższą i lepiej wyposażoną alternatywę dla zwykłego Atosa. Produkcja Atosa Prime trwała w latach 1999-2003.
Hyundai Atos – druga generacja
W 2003 roku Hyundai na rynek wprowadził drugą generację swojego najmniejszego modelu. Tym razem był to Atos Prime, który zastąpił zarówno zwykłego Atosa i jak i wersję opartą na Kii Visto. Samochód jest mocno spokrewniony z pierwszą generacją Kii Picanto, czyli nowego auta Kii w segmencie A.
Części takie jak płyta podłogowa, niektóre podzespoły, drzwi czy też kabina pasażerska zostały zaadaptowane z Atosa Prime, a resztę stworzono od zera. Auto otrzymało nowe nadwozie z większymi lampami. Najważniejszym celem, który przyświecał przy tworzeniu tego hatchbacka było poprawienie jakości wykonania i zapewnienie możliwie jak najlepszego wyposażenia standardowego.
Auto trafiło do Europy, a w Wielkiej Brytanii znane jest jako Hyundai Amica. Produkcja zakończyła się w 2008 roku i Atosa Prime zastąpił nowoczesny model i10. Nazwę Atos Hyundai przywrócił w 2018 rynku na rynkach rozwijających się. Budową zajmuje się indyjski oddział marki i samochód sprzedaje się w Indiach jako Hyundai Santro oraz jako Atos w takich krajach jak Chile, Peru czy RPA.
Hyundai Atos – dane techniczne
Hyundai Atos Prime II to mały hatchback długi na 3565 milimetrów przy rozstawie osi wynoszącym 2380 milimetrów. Szerokość auta to 1525 milimetrów, a wysokość sięga 1570 milimetrów. Masa własna małego samochodu to około 800 kilogramów. Hatchback otrzymał trzy na pięć możliwych gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP.
Hyundai Atos – silniki
Pod maskę Atosa jak na hatchbacka z segmentu A przystało trafiło jedynie bardzo małe, benzynowe silniki. Podstawowa jednostka ma pojemność wynoszącą 1.0 litra i generuje 56 koni mechanicznych. Silnik z taką pojemnością jest również dostępny w wersji 58-konnej. Minimalnie mocniejsza jest jednostka 1.1 i 12V, gdyż wytwarza ona 59 koni mechanicznych.
Hyundai Atos – ceny
Najczęściej spotykane Atosy na rynku wtórnym pochodzą z drugiej generacji. Za takie auto zapłacimy od niecałych 6 do 11 tysięcy, co jest sporą ceną za nawet 15-letnie auto, które poradzi sobie jedynie w warunkach miejskich.