Minivany to hit przełomu XX i XXI wieku. W Europie osiągały one wtedy szczyt swej popularności, więc południowokoreańska Kia, która chciała zaistnieć na Starym Kontynencie również opracowała własny samochód tego typu. Była to Kia Carnival, która już w Europie dostępna nie jest z racji na słabnącą popularność minivanów, lecz wciąż wychodzą kolejne jej generacje na innych rynkach.
Kia Carnival – historia modelu
W styczniu 1998 roku południowokoreańska Kia zaprezentowała swojego pierwszego w historii minivana. Była to Kia Carnival, która została oparta na modelu Credos i należała do klasy średniej. Auto trafiło przede wszystkim do Europy, gdyż w tamtym czasie minivany były niezwykle popularne i zdobywały nawet nagrody w takich plebiscytach jak „Europejski Samochód Roku”. Na taki tytuł Kia Carnival szans nie miała, gdyż ten producent pod koniec XXI wieku w Europie był dość niszowy i miał znacznie gorszą opinię niż dziś.
Auto miało spore nadwozie i przesuwne drzwi z tyłu, które dawały łatwy dostęp do drugiego oraz trzeciego rzędu siedzeń. Samochód mógł służyć do przewozu nawet 7 osób, a na naprawdę niezłym poziomie stało wyposażenie, które jak na Kię pod koniec XXI wieku było naprawdę bogate, gdyż w standardzie znajdowała się nawet dwustrefowa klimatyzacja. Pierwsza generacja modelu nie ma zbyt dobrej opinii przez wysoką awaryjność, skłonność do korozji, a także dość drogie i trudno dostępne części zamienne. Produkcja pierwszej generacji Kii Carnival zakończyła się w 2005 roku.
W 2005 roku zadebiutowała druga generacja modelu. By upewnić się, że poradzi sobie na globalnych rynkach nad jego powstaniem pracowały aż trzy zespoły Kii, które znajdowały się w rodzimej Korei Południowej, w Stanach Zjednoczonych oraz w Niemczech. Auto stało się masywniejsze od poprzednika, jednak takie elementy jak na przykład drzwi przesuwne pozostały bez zmian. Ponadto Kia wprowadziła wersję Grand wzorem rywali. Auto w Europie oferowane było jedynie do 2010 roku, podczas gdy na świecie produkowano i sprzedawano je 4 lata dłużej.
W 2014 roku Kia zaprezentowała trzecią generację modelu, która podobnie jak poliftowa druga generacja nie trafiła już do Europy. Nad powstaniem czuwał Peter Schreyer, który jest głównym projektantem marki. Auto wygląda zdecydowanie bardziej nowocześnie od poprzedników i pasuje do używanego przez markę stylu. Auto trafiły przede wszystkim do Australii, rodzimej Korei oraz USA i Kanady. Ponadto za pomocą tego modelu Kia zadebiutowała w Indiach. W 2020 roku Kia zaprezentowała czwartą edycję Carnivala, która znów trafiła do Korei, Australii, USA i Kanady. Auto dostępne jest również w Rosji i ma sporo wspólnego z modelem Sorento.
Kia Carnival – dane techniczne
Ostatnia oferowana w Europie generacja Kii Carnival jest długa na 4810 milimetrów przy rozstawie osi rzędu 2890 milimetrów. Szerokość auta to 1985 milimetrów, a wysokość minivana klasy średniej sięga 1985 milimetrów. Bagażnik pomieści od 172 do nawet 2840 litrów. Dostępna była także wersja Grand, która miała większy, wynoszący 3020 milimetrów rozstaw osi, długość rzędu 5130 milimetrów oraz wysokość sięgającą 1780 milimetrów.
Kia Carnival – silniki
Pod maską Kii Carnival II nie znajdziemy zbyt zróżnicowanych jednostek napędowych. Jedyne dostępne benzyny to jednostki V6. Najczęściej spotykana w Europie to 2.7 i V6. Silnik ten zapewnia 189 koni mechanicznych mocy maksymalnej oraz 249 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego.
Jedyne dostępne diesle to mocniejsza jednostka 2.2 CRDi VGT o mocy wynoszącej 195 koni mechanicznych. Dostępny był także większy silnik 2.9 CRDi, który jest jednak nieco słabszy gdyż generuje 185 koni mechanicznych, czyli o 10 mniej od jednostki o pojemności 2.2 litra.
Kia Carnival – ceny
Auto nie jest zbytnio popularne na rynku wtórnym przez sporą awaryjność i niemałe koszty napraw. Za egzemplarze pochodzące z drugiej generacji zapłacimy od niecałych 8 tysięcy złotych do nawet 30 tysięcy w wypadku mocno doposażonych sztuk. Auta z pierwszej generacji są jeszcze rzadsze i mniej polecane. Kosztują od około 3 do 9 tysięcy złotych.