Mini w ciągu ostatnich lat zaliczyło naprawdę pokaźny rozwój. Oczywiście samochodem, który bardzo mocno kojarzy nam się z tym producentem, jest klasyczny Cooper, który rzecz jasna daleki jest od nowoczesności. Samochód typu hatchback oczywiście nadal stoi w centralnej części całej gamy, lecz nie wolno zapominać o innych modelach. Mini Clubman jest tu świetnym przykładem. Samochód ten najpierw był powiększoną wersją specjalną klasycznego Coopera. Potem jednak stał się wyjątkowym, 6-drzwiowym (!) kombi, dziki czemu jest naprawdę praktyczną konstrukcją. Szukając Mini Clubmana, wart zajrzeć na naszą stronę, gdzie można znaleźć wiele ciekawych ofert tego auta.
Mini Clubman
Mini Clubman to drugi największy samochód oferowany przez brytyjską markę, która znajduje się we władaniu BMW. Model ten pełni rolę miejskiego kombi i podobnie jak wszystkie samochody tej marki jest mocno spokrewniony z najmniejszym Mini Cooperem. Jego znak rozpoznawczy to nietypowa klapa bagażnika, która 2-drzwiowa.
Mini – historia marki
Powstanie samochodu jakim jest Mini Clubman było możliwe dzięki temu, że BMW przejęło markę Mini w 1994 roku i rozpoczęło budowę aut tej marki, a także jej rozwój w 2000 roku. Niemcy doskonale zrozumieli, że marka jaką jest Mini ma ogromny potencjał, dzięki temu, że oryginalne Mini stało się dosłownie kultowe w kulturze popularnej i może przynosić naprawdę spore dochody, gdy poświęci się odpowiednie środki i sprawi, że samochody Mini nie będą odstawać technologicznie, a także pod względem wyposażenia, wielkości i bezpieczeństwa od innych samochodów na rynku.
Z wyżej wymienionych powodów w 2001 roku zadebiutowało pierwsze Mini nad którym pracowało BMW. Korzystała ona mocno ze spuścizny poprzednika, lecz wciąż był to mały samochód. Dlatego powiększono go w 2006 roku wraz z premierą drugiej generacji, a w 2007 roku powstało właśnie Mini Clubman, czyli wersja kombi Coopera.
Mini Clubman – historia modelu
Mini Clubman od samego początku było mocno związane z nazwą Cooper, która pojawiała się wśród wersji wyposażenia, a co za tym idzie w formie oznaczenia na jednej z par drzwi bagażnika, co trwa do dziś. Debiut pierwszej generacji Clubmana miał miejsce w 2007 roku. Wtedy zdecydowano się na znaczne powiększenie modelu Mini Hatch. Auto przedłużono więc o 238 milimetrów, a ponadto poszerzono i podwyższono. Efektem tego była masa własna większa o 115 kilogramów. Pierwsza generacja Mini Clubmana na rynku utrzymała się do 2014 roku.
W 2015 roku zaprezentowano drugą już generację tego modelu. Pierwsze informacje pojawiły się już w 2014 roku wraz z premierą prototypu Clubman Concept. Do stworzenia auta wykorzystano platformę z BMW serii 2 Active Tourer. Z tego powodu znacząco powiększył się względem poprzednika. Mimo tego Clubman wciąż pozostał autem miejskim typu kombi, czyli przedstawicielem bardzo rzadkiego segmentu, w którym bardziej pojemne auta są zazwyczaj minivanami.
Przy okazji projektu drugiej generacji zmieniono także koncepcję dotyczącą drzwi. Pojawiły się dwie pary po każdej ze stron zamiast jednej pary połączonej z otwieranymi pod wiatr pół-drzwiami. Od premiery auto przeszło przez jeden facelifting. Miał on miejsce w 2019 roku i zmienił przede wszystkim przedni zderzak, a także dodał tylne lampy, które posiadają wkłady w układzie flagi Wielkiej Brytanii.
Mini Clubman – dane techniczne
Mini Clubman jest długi na 4275 milimetrów przy rozstawie osi wynoszącym 2670 milimetrów. Jego szerokość to 1801 milimetrów, a wysokość sięga 1440 milimetrów. Zwis przedni i tylny są na podobnym poziomie. Przedni wynosi bowiem 801 milimetrów, a tylny mierzy 795 milimetrów. Rozstaw osi przedniej i tylnej to 1553 milimetry. Auto otrzymało cztery gwiazdki w testach bezpieczeństwa Euro NCAP. Bagażnik ma z kolei pojemność wynoszącą 360 do 1250 litrów po złożeniu tylnego rzędu siedzeń.
Mini Clubman – silniki
W Mini Clubmanie podstawowa jednostka to silnik 1.5 o mocy 102 koni mechanicznych. W wersji Cooper spotkamy z kolei jednostkę o tej samej pojemności, lecz generująca 136 KM. Edycja Cooper S to już silnik o pojemności 2.0 litra, który wytwarza 192 KM. Najlepsza jednostka benzynowa to również silnik 2.0, który zapewnia aż 306 koni mechanicznych.
Podstawowa jednostka wysokoprężna to silnik 1.5, który daje do dyspozycji 116 koni mechanicznych. Półkę wyżej znajdziemy już silnik 2.0, który zapewnia 150 KM. Topowa jednostka wysokoprężna generuje z kolei moc rzędu 192 koni mechanicznych.
Mini Clubman – ceny
Podstawowa cena za nowego Mini Clubmana Cooper wynosi 110 800 złotych. Tańszy jest Mini Clubman One, którego ceny zaczynają się od 103 300 złotych. Topowa odmiana spotykana pod skrótem JCW, czyli John Cooper Works jest z kolei wyceniana na co najmniej 175 900 złotych.