Samochód, który dla marki Opel był iście przełomowy. Musiał on bardzo sprawnie wejść w buty prawdziwej legendy i zrobił to perfekcyjnie, przynosząc wiele innowacyjnych rozwiązań oraz ogromną przyjemność z jazdy. W latach 90. Opel Calibra był marzeniem wielu młodych fanów motoryzacji w całej Europie, w tym w Polsce. Być może właśnie dlatego w następnych latach pojawiło się w naszym kraju tyle wątpliwej jakości egzemplarzy, które mocno nadszarpnęły nad Wisłą wizerunek Calibry. Jakie jednak były jej początki i co oferują aktualnie dostępne egzemplarze?
Opel Calibra – historia modelu
W latach 70. oraz 80. XX wieku prawdziwą perełką w gamie modelowej Opla był model Manta, który aktualnie uchodzi za samochód legendarny. Widać to zresztą po reakcjach internautów, gdy kilka miesięcy temu Opel opublikował oficjalnego restomoda, niestety niedostępnego w sprzedaży. W 1988 roku uznano jednak, iż koncepcja nieco się wyczerpała i auto, które w gamie Opla plasowało się jako sportowe coupe, potrzebuje zmian. Ostatecznie było ich na tyle dużo, iż zrodził się z nich zupełnie nowy model – Opel Calibra.
Premiera Opla Calibry odbyła się w 1989 roku na słynnych targach w niemieckim Frankfurcie. Przygotowywane przez kilka lat auto niemal od razu przyciągnęło na siebie sporą uwagę prasy motoryzacyjnej oraz fanów, którzy byli nim wręcz zachwyceni. Już pod względem konstrukcyjnym samochód ten był dla producenta z Russelsheim dość przełomowy.
Najwięcej mówiło się zdecydowanie o współczynniku oporu powietrza, który znajdował się na skali 0-1 na poziomie 0.26. Jak na seryjnie produkowane auto, był to pod koniec lat 80. wynik wręcz nieziemski. O rozwoju motoryzacji wiele mówi jednak fakt, iż aktualnie taki współczynnik nie robi już na nikim większego wrażenia.
Opel Calibra – budowanie legendy
Opel Calibra posiadał bardzo charakterystyczny design – mocno wydłużona maska, wąskie, małe reflektory, skąpa atrapa chłodny oraz ostra linia boczna. Wszystko oczywiście po to, by Calibra jak najlepiej radziła sobie z oporem powietrza. Klienci rzucili się na nowe niemieckie coupe, a matczyny zakład Opla w Russelsheim nie posiadał wystarczającej mocy przerobowej, by zaspokoić cały popyt. Otworzono więc kolejny zakład, w fińskim Uusikaupunki.
Calibra dawała sobie radę na rynku dzięki świetnej promocji, praktyczności, co w przypadku 2-drzwiowych coupe wcale nie jest tak oczywiste, a także niskim kosztom eksploatacji i bogatym wyposażeniem nawet w standardowej wersji. W latach 1989-1997, kiedy produkowana była Calibra, udało się sprzedać blisko 350 000 egzemplarzy tego modelu. Jak na sportowe coupe jest to wynik naprawdę fenomenalny, co tylko podkreśla, jak bardzo popularne było swego czasu to auto.
Ostatecznie zakończenie produkcji Calibry nastąpiło w 1997 roku, a rolę sportowego coupe w gamie modelowej Opla przejęła Astra G, a raczej jedna z jej wersji. Nie zbliżyła się ona jednak choćby trochę do świetnych wyników sprzedażowych Calibry, która po dziś dzień jest łakomym kąskiem na rynku wtórnym, a także jest wspominana jako jeden z najbardziej ikonicznych samochodów z lat 90. XX wieku.
Opel Calibra – dane techniczne
Kłamstwem byłoby powiedzieć, iż Opel Calibra wyróżniała się w większym stopniu rozmiarami. 4492 mm długości, 1688 mm szerokości oraz 1320 mm wysokość to dość typowe wymiary, jak na coupe. Wrażenie może jednak robić pojemność bagażnika przy takich gabarytach. Nawet z rozłożoną tylną kanapą bagażnik posiadał pojemność 300 litrów, lecz po złożeniu dwóch tylnych foteli otrzymywaliśmy 980 litrów pojemności. To był naprawdę imponujący wynik, który utarł stereotyp Calibry jako auta dość uniwersalnego.
Opel Calibra – gama silnikowa
W ofercie jednostek napędowych Opel Calibra posiada wiele motorów, lecz każdy z nich zasilany był jedynie benzynę. Przez osiem lat produkcji pojawiło się łącznie aż siedem rodzajów jednostki o pojemności 2 litrów, a jej moc mieściła się w zależności od wersji w przedziale od 115 KM do nawet 204 KM, co przy małej masie (1170 kg) robiło wrażenie. Mogliśmy również natrafić na potężny silnik 2.5 V6, który generował 170 koni mechanicznych.
Opel Calibra – ceny na rynku wtórnym
Po przetoczeniu się kilkanaście lat temu fali miernej jakości egzemplarzy Calibry, aktualnie na rynku najczęściej natrafimy na dość zadbane egzemplarze. Nie ma co jednak liczyć na znalezienie jakiegoś egzemplarza w cenie poniżej 10 000 złotych. Co więcej, te najlepiej zadbane Calibry ze wspominanym wyżej silnikiem 2.5 V6 są w stanie kosztować nawet ponad 30 000 złotych.