Toyota Urban Cruiser to crossover segmentu B produkowany przez japońską markę w latach 2008-2014. Model skonstruowany jest na 5-drzwiowym nadwoziu i zapewnia komfortową przestrzeń dla 5 pasażerów. Oferowany był z napędem na przód lub AWD. Dosyć uboga była gama silników, która obejmowała jednak jednostki benzynowe jak i diesla. Równie mały wybór był w wersjach wyposażenia – do wyboru były zaledwie dwie opcje: Luna lub Sol. Urban Cruiser był zupełnie nowym modelem w gamie producenta, miał duże predyspozycje do podbicia rynku. Auto łączyło w sobie miejską zwinność i umiejętność radzenia sobie również na wyboistych drogach w terenie. Nowoczesny na tamte lata styl nadwozia przykuwał wzrok. Model był skonstruowany tak, aby zapewnić wygodę i bezpieczeństwo wszystkim pasażerom. Wnętrze było zatem przestronne, komfortowe i funkcjonalne, sporo w nim również praktycznych schowków. Jeśli zatem interesuje Cię używana Toyota Urban Cruiser, koniecznie sprawdź oferty sprzedaży na naszym portalu. Tu z pewnością znajdziesz egzemplarz dla siebie.
Toyota Urban Cruiser
Toyota w swojej historii oferowała przeróżne pojazdy. Niektóre nie przetrwały próby czasu i zostały bezpowrotnie wycofane z rynku europejskiego. Jednym z takich samochodów była Toyota Urban Cruiser będąca miejskim crossoverem, który w Europie oferowano przez zaledwie 6 lat na przełomie pierwszej i drugiej dekady XXI wieku.
Toyota Urban Cruiser – historia modelu
Samochód jakim jest Toyota Urban Cruiser został zaprezentowany w 2008 roku podczas paryskich targów motoryzacyjnych Paris Motor Show. Nie była to jednak pierwsza generacja tej konstrukcji. Auto to znane jest bowiem również jako Toyota Ist, której pierwsza generacja zadebiutowała już w 2002 roku. Wtedy na rynki w Japonii, Ameryce Północnej i na Bliskim Wschodzie wprowadzono to auto.
Toyota Urban Cruiser, a dokładniej Toyota Ist znana jest pod wieloma nazwami. Jej pierwsza generacja z lat 2002-2007 pod nazwą Ist sprzedawana była w Japonii. Na Bliskim Wschodzie Japończycy oferowali z kolei Toyotę xA. W Ameryce Północnej sprzedażą zajmowała się marka Scion oferująca samochód Scion xA. Podobnie było przy okazji drugiej generacji Toyoty Ist. Posiadała ona bliźniaka w Ameryce Północnej w postaci Sciona xD, a w Europie i Ameryce Łacińskiej samochód ten znany był jako właśnie Toyota Urban Cruiser.
Toyota Urban Cruiser to crossover, któremu tak w zasadzie bliżej do hatchbacka niż do SUVa. Jego rywalami w czasie obecności na rynku były takie samochody jak na przykład Suzuki SX4, czy też Kia Soul. Auto miało na celu rzucić rękawicę właśnie tym samochodom stanowiąc alternatywę dla znacznie większej Toyoty RAV4. Przy okazji miała zachęcić do crossoverów osoby, które poszukiwały hatchbacka z racji sporego podobieństwa tego auta do właśnie samochodów z nadwoziem typu hatchback.
Projekt Toyoty nie spotkał się jednak z e zbyt dużym sukcesem. Problemem był między innymi wysoki kurs jena, który sprawiał, że auto miało dość wysoką cenę z racji na większe koszty eksportu auta z odległej Japonii, gdzie model produkowano w fabrykach w Kanegasaki, a następnie w Ohirze. Z tego powodu auto wycofano w 2014 roku.
Toyota Urban Cruiser – dalsza historia tej nazwy
Wycofanie Toyoty Urban Cruiser nie oznaczało jednak, że nazwa ta nie wróciła do oferty modelowej Toyoty, a nawet i innych producentów. Nazwę tą wykorzystano do określenia również miejskiego crossovera. Samochód ten to Suzuki Vitara Brezza, który jest jednak oferowany przez Toyotę jako Toyota Urban Cruiser na rynkach, gdzie istnieje zapotrzebowanie na crossovery innego typu niż w Europie. Z tego powodu Toyota Urban Cruiser w 2021 roku zadebiutowała w Republice Południowej Afryki, a wcześniej miała premierę między innymi w Indiach do czego doszło w roku 2020.
Toyota Urban Cruiser – dane techniczne
Toyota Urban Cruiser w Europie była małym, miejskim crossover. Samochód ten jest długi na 3930 milimetrów, a jego rozstaw osi mierzy 2460 milimetrów. Szerokość wynosi 1725 milimetrów, a wysokość sięga 1540 milimetrów. Masa własna wynosi od 1120 do 1240 kilogramów w zależności od zamontowanej pod maską jednostki napędowej i rodzaju napędu, gdyż samochód ten dostępny był nie tylko z napędem na przód, ale też na obie osie.
Toyota Urban Cruiser – silniki
Toyota nie dała zbyt wielkiego wyboru swoim klientom w kwestii jednostek napędowych montowanych w Toyocie Urban Cruiser. Dostępny był zaledwie jeden silnik benzynowy i jeden wysokoprężny. Na benzynę działa jednostka 1.33 VVT-i. Generuje ona 100 koni mechanicznych i moment obrotowy rzędu 132 niutonometrów. Oprócz tego auto to spotkamy oczywiście z silnikiem wysokoprężnym.
Z oleju napędowego korzysta jednostka 1.4 D-4D. Zapewnia ona kierowcy 90 koni mechanicznych i moment obrotowy rzędu 190 niutonometrów. W wypadku tego silnika potencjalni nabywcy mogli zdecydować się nie tylko na napęd na przód, ale też na obie osie. Wybranie napędu AWD oznaczało wzrost zużycia paliwa o około 0.5 litra z poziomu 4.5 litra na 100 kilometrów do niecałych 5 litrów na 100 kilometrów. Szacunki te są jednak nieco zawyżone z racji na to, że w czasach Toyoty Urban Cruiser nie obowiązywały jeszcze normy WLTP.