addDodaj ogłoszenie
Samochody osobowe używane i nowe na sprzedaż

Samochody elektryczne

Samochody elektryczne w kategorii auta osobowe, najnowsze oferty kupna i sprzedaży

Rewolucja elektryczna w motoryzacji postępuje coraz to szybciej i nie zanosi się na to, by ten trend miałby się zmienić.Czytaj więcej

Tesla Model S Sedan 2018

Tesla Model S

do negocjacji
249.000 PLNbrutto
TopAuto Wojciech Burzelów
location_on

Sulechów

Tesla Model X Suv 2016

Tesla Model X

155.000 PLNbrutto
AMER-POL Sp. z o.o.
location_on

Warszawa

Tesla Model X Suv 2018

Tesla Model X

215.000 PLNbrutto
AMER-POL Sp. z o.o.
location_on

Warszawa

Tesla Model S Sedan 2017

Tesla Model S

165.000 PLNbrutto
AMER-POL Sp. z o.o.
location_on

Warszawa

Tesla inny Suv 2021

Tesla inny

165.000 PLNbrutto
AMER-POL Sp. z o.o.
location_on

Warszawa

Tesla Model 3 Sedan 2019

Tesla Model 3

138.000 PLNbrutto
AMER-POL Sp. z o.o.
location_on

Warszawa

BMW i3 Hatchback 2018

BMW i3

98.000 PLNbrutto
AMER-POL Sp. z o.o.
location_on

Sulejówek

Hyundai Kona Suv 2021

Hyundai Kona

Abs , ASR (kontrola trakcji) , Regulacja wysokosci fotela , Dzielona tylna kanapa ...Wersja wyposażenia: Platinum + Skóra FV23%
faktura VATdo negocjacji
184.900 PLNbrutto
MK Centrum K.Duliba M.Myczka Sp. Jawna
location_on

Piotrków Trybunalski

Jaguar I-Pace Suv 2020

Jaguar I-Pace

Abs , Dzielona tylna kanapa , Alarm , Światła przeciwmgielne ...
faktura VAT
244.440 PLNnetto
PKO LEASING S.A
location_on

Grójec

Renault Zoe Hatchback 2021

Renault Zoe

ASR (kontrola trakcji) , Światła przeciwmgielne , Czujniki parkowania tylne , Komputer pokładowy ...
145.900 PLNbrutto
Nazaruk Service Sp z o.o.
location_on

Lublin

Opel Mokka 2021

Opel Mokka

faktura VAT
148.700 PLNbrutto
OPEL FIAŁKOWSCY
location_on

Zielona Góra

Nissan Leaf Hatchback 2022

Nissan Leaf

Abs , ASR (kontrola trakcji) , Tapicerka welurowa , Dzielona tylna kanapa ...
149.900 PLNbrutto
Japan Motors
location_on

Warszawa

Audi e-tron Suv 2021

Audi e-tron

Abs , ASR (kontrola trakcji) , Regulacja wysokosci fotela , Dzielona tylna kanapa ...
faktura VAT
389.250 PLNbrutto
Audi Select
location_on

Kielce

Nissan Leaf Hatchback 2021

Nissan Leaf

Abs , Wielofunkcyjna kierownica , Immobilizer , Centralny zamek ...
150.750 PLNbrutto
Japan Motors
location_on

Bielsko-Biała

Tesla Model X Suv 2016

Tesla Model X

195.000 PLNbrutto
AMER-POL Sp. z o.o.
location_on

Sulejówek

Audi e-tron Suv 2020

Audi e-tron

199.000 PLNbrutto
AMER-POL Sp. z o.o.
location_on

Sulejówek

Kia Niro Suv 2023

Kia Niro

Abs , ASR (kontrola trakcji) , Regulacja wysokosci fotela , Dzielona tylna kanapa ...
faktura VAT
167.900 PLNbrutto
MARVEL KIA POZNAŃ
location_on

Poznań

BMW i3 Hatchback 2014

BMW i3

Abs , ASR (kontrola trakcji) , Regulacja wysokosci fotela , Dzielona tylna kanapa ...
faktura VATdo negocjacji
49.000 PLNbrutto
Mankar International sp z o.o.
location_on

Mikołów

Mini Cooper Hatchback 2021

Mini Cooper

115.000 PLNbrutto
AMER-POL Sp. z o.o.
location_on

Sulejówek

Tesla Model X Suv 2016

Tesla Model X

199.000 PLNbrutto
AMER-POL Sp. z o.o.
location_on

Sulejówek

Tesla Model X Suv 2020

Tesla Model X

270.000 PLNbrutto
AMER-POL Sp. z o.o.
location_on

Warszawa

Nissan Leaf Hatchback 2018

Nissan Leaf

79.000 PLNbrutto
AMER-POL Sp. z o.o.
location_on

Sulejówek

Porsche Taycan Sedan 2020

Porsche Taycan

395.000 PLNbrutto
AMER-POL Sp. z o.o.
location_on

Warszawa

Audi e-tron Sedan 2021

Audi e-tron

395.000 PLNbrutto
AMER-POL Sp. z o.o.
location_on

Sulejówek

Tesla Model S Sedan 2018

Tesla Model S

215.000 PLNbrutto
AMER-POL Sp. z o.o.
location_on

Warszawa

Jaguar I-Pace Suv 2019

Jaguar I-Pace

195.000 PLNbrutto
AMER-POL Sp. z o.o.
location_on

Sulejówek

Ford inny Suv 2021

Ford inny

Abs , ASR (kontrola trakcji) , Regulacja wysokosci fotela , Tapicerka welurowa ...
304.900 PLNbrutto
Euro Car
location_on

Kraków

Mini Cooper Hatchback 2020

Mini Cooper

Alarm , Isofix , Poduszka powietrzna kierowcy , System awaryjnego hamowania ...Wersja wyposażenia: GREENWICH
133.000 PLNbrutto
Dk Motors Dawid Kurczewski
location_on

Nakło Nad Notecią

Mini Cooper Hatchback 2020

Mini Cooper

Alarm , Isofix , Poduszka powietrzna kierowcy , System awaryjnego hamowania ...Wersja wyposażenia: GREENWICH
133.000 PLNbrutto
Dk Motors Dawid Kurczewski
location_on

Nakło Nad Notecią

Mini Cooper Hatchback 2020

Mini Cooper

Alarm , Isofix , Poduszka powietrzna kierowcy , System awaryjnego hamowania ...Wersja wyposażenia: GREENWICH
133.000 PLNbrutto
Dk Motors Dawid Kurczewski
location_on

Nakło Nad Notecią

Samochody elektryczne – definicja, historia, rozwój, budowa, sprzedaż

Rewolucja elektryczna w motoryzacji postępuje coraz to szybciej i nie zanosi się na to, by ten trend miałby się zmienić. W wielu krajach, w szczególności w Europie Zachodniej, auta napędzane prądem zdobywają coraz większą popularność. Oczywiście ma to związek z większym dostępem do tej technologii, lepszymi parametrami takich pojazdów, a także poprawiającą się infrastrukturą. Dzisiaj zajmiemy się elektrykami w sposób przekrojowy – jaka jest ich dokładna definicja, jaka jest ich historia, w jaki sposób rozwija się technologia, jak tak naprawdę działają, a także jak prezentuje się ich sprzedaż w Polsce i na świecie?

Definicja samochodu elektrycznego

Samochody elektryczne posiadają dość prostą definicję. Według ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, auta elektryczne to pojazdy, które wykorzystują do napędu wyłącznie energię elektryczną, akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania. Warto o tym pamiętać w szczególności, gdy patrzymy na statystyki dotyczące tego typu samochodów. Bardzo często bowiem dołącza się w nich tak zwane hybrydy plug-in (określane w skrócie jako PHEV). Choć oczywiście takie pojazdy również wykorzystują technologię elektryczną, mogą przez krótki dystans poruszać się wyłącznie za pomocą prądu, a akumulatory ładowane są zewnętrznie, nie są one pełnoprawnymi samochodami elektrycznymi.

Historia samochodów elektrycznych

Wiele osób może być zaskoczonych faktem, iż pojazdy elektryczne posiadają o wiele dłuższą historię niż klasyczne z naszego punktu widzenia auta spalinowe. Konstrukcję pierwszego samochodu, który napędzany był energią elektryczną, określa się bowiem na zakres lat... 1834-1836. Pierwsze auto zasilane prądem stałym zostało zaś skonstruowane w 1871 roku. Wydaje się to z perspektywy obecnych czasów naprawdę intrygującym faktem. Dlaczego więc elektryki na ponad sto lat praktycznie wyginęły?

Rozwijająca się technologia spalinowa okazała się po prostu lepszym i bardziej efektywnym rozwiązaniem. Auta zasilane benzyną bądź olejem napędowym były lżejsze, rozwijały większe prędkości, a także kosztowały mniej.

O powrocie aut elektrycznych zaczęto myśleć w latach 90. XX wieku. Wtedy to General Motors zaczęło produkować pierwsze prototypy tego typu pojazdów. Ogromny krok w kwestii rozwoju elektrycznej gałęzi motoryzacji miała również Toyota, która w 1997 roku wprowadziła do produkcji pierwszy samochód elektryczny w historii – bardzo charakterystyczny model Prius. Te uchy wywołały swoisty efekt kuli śniegowej – technologiami zainteresowały się inne marki, a niektóre z nich, takie jak Tesla, powstały wyłącznie z myślą o produkcji takich pojazdów.

Rozwój technologii samochodów elektrycznych

Samochody elektryczne na samym początku były pojazdami bardzo prostymi w swojej konstrukcji. Potężne, ciężkie i mało wydajne akumulatory kwasowo-ołowiowe były jednymi z głównym powodów, przez które auta elektryczne na długi czas odeszły do lamusa. Gdy jednak powrócono do tego konceptu, zdecydowano się na kompletną zmianę sposobu konstrukcji takich aut. Co prawda do tej pory nie rozwiązano problemu sporej wagi elektryków, lecz dzięki stosowaniu technologii litowo-jonowej obecne elektryki mogą popisać się zasięgiem rzędu setek kilometrów, a także świetną wydajnością.

Nie oznacza to jednak, że rozwój aut elektrycznych szedł jak z płatka. Gdy Tesla zaprezentowała w 2004 roku model Roadster, obserwatorzy byli w szoku gdy zobaczyli, iż zasięg tej konstrukcji wynosi aż 300 kilometrów. Wtedy takie możliwości były godne podziwu, podczas gdy obecnie są one raczej uznawane za dość przeciętne parametry. Idealnie pokazują to nowe modele, w których zasięg rzędu 600-700 kilometrów jest normą, zaś ostatni prototyp Mercedesa oferuje przejechanie aż 1000 kilometrów na jednym ładowaniu! Pod względem mocy pojazdy elektryczne również nie mają aktualnie czego się powstydzić. Rozwój technologiczny jest naprawdę godny podziwu.

Samochody elektryczne – budowa i zasada działania

Pod kątem działania, samochody elektryczne nie są aż tak różne w porównaniu ze spalinówkami. Oczywiście jednak budowa jest kompletnie inną kwestią. W samochodzie elektrycznym nie uświadczymy aż takiej liczby płynów eksploatacyjnych i ogółem rzecz biorąc jest to pod kątem liczby elementów prostszy system. Energia elektryczna zgromadzona w akumulatorach przekazywana jest do silnika elektrycznego. W nim za pomocą magnesów oraz wirników dochodzi do procesów, a energia w ich wyniku wytworzona trafia bezpośrednio na napędzane koła. Tak w uproszczeniu wygląda zasada działania aut elektrycznych, choć oczywiście zagłębiają się w ten temat można znaleźć jeszcze więcej interesujących niuansów.

Sprzedaż samochodów elektrycznych w 2022 roku

Nie będzie tajemnicą fakt, iż w Polsce samochody elektryczne nie są najpopularniejszymi środkami transportu. Ta odnoga branży motoryzacyjnej dopiero nabiera znaczenia w naszym kraju, choć trzeba przyznać, iż z każdym rokiem przyrost aut napędzanych energią elektryczną jest coraz szybszy. Opierając się na danych z pierwszej kwartału 2022 roku, w tym momencie w Polsce zarejestrowanych jest dokładnie 43 365 samochodów zeroemisyjnych, z czego 21 789 to wspominane już hybrydy plug-in, a 21 576 – auta w pełni elektryczne, nazywane w skrócie BEV (Battery Electric Vehicle). W samym pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 5708 pojazdów tego typu, co stanowi wzrost rzędu aż 57 procent rzędem pierwszych trzech miesięcy roku 2021.

W 2021 roku natomiast globalnie sprzedano 4 miliony aut elektrycznych, co stanowi 6 procent wszystkich samochodów. W porównaniu jednak z liczbą 1,4 miliona elektryków sprzedanych w 2020 roku, jest to wręcz niewiarygodny skok.

Ciekawostką może być fakt, iż biorąc pod uwagę udział samochodów w rodzimym rynku zdecydowanym światowym liderem jest Norwegia. W 2021 roku w tym kraju sprzedano 105 tysięcy pojazdów elektrycznych, co plasuje ten kraj dopiero na czwartym miejscu w światowym zestawieniu, lecz tego typu auta stanowią aż 74,8 procenta wszystkich sprzedanych samochodów! Choć Norwegia w tym aspekcie dominuje nad resztą świata, w całej Skandynawii auta elektryczne posiadają już naprawdę spory udział w rynku – co najmniej 33 procent, czasem zahaczający już o połowę. Mając na uwadze fakt, jak szybko rośnie sprzedaż elektryków w innych częściach świata, trudno nie odnieść wrażenia, że rewolucji elektrycznej w motoryzacji nie sposób już zatrzymać.

Samochody elektryczne FAQ:


Jaki wpływ ma temperatura powietrza na zasięg samochodu elektrycznego?

Każdy pojazd mechaniczny oraz każde urządzenie, jeżeli chodzi o swoją efektywność, jest zależne od temperatury. Każda konstrukcja posiada bowiem przedział, w którym może ona zaoferować optymalną pracę. Oczywiście samochody elektryczne nie są pod tym kątem żadnym wyjątkiem i temperatura ma mocny wpływ na działanie auta na prąd, w szczególności na zasięg.

Największym problemem dla użytkowników aut elektrycznych są niskie temperatury. Zima dla aut na prąd zdecydowanie nie jest łaskawa, gdyż dla powszechnie używanych akumulatorów litowo-jonowych optymalną temperaturą pracy jest taka powyżej zera stopni Celsjusza. Oznacza to, że jeżeli termometr pokaże temperaturę na minusie, efektywność baterii może naprawdę znacznie spaść.

Im na zewnątrz będzie chłodniej, tym mniej będziemy w stanie przejechać na jednym ładowaniu. Idealnie pokazuje to dość skrajny przykład, jakim jest pomiar efektywności auta elektrycznego przy temperaturze -20 stopni Celsjusza. Według badań bowiem, pojazd zasilany energią elektryczną jest w stanie zaoferować w takim mrozie zaledwie 60 procent pojemności swoich akumulatorów. Gdy dodamy do tego konieczność ogrzania wnętrza auta, okazuje się, że realny zasięg względem optymalnych warunków może spaść nawet o 40-50 procent!

Jakim prądem najlepiej ładować samochody elektryczne?

Ładowanie samochodu elektrycznego na pierwszy rzut oka wydaje się być dość prostym procesem. Ot, wpinamy wtyczkę do auta, uruchamiamy źródło zasilania i czekamy, aż akumulator naładuje się do zadowalającego nas stanu. Nie oznacza to jednak, iż w każdym przypadku ładowanie elektryka będzie tak samo efektywne.

Najtańszą i najprostszą metodą bez wątpienia jest ładowanie auta z przydomowego gniazdka. Najczęściej znajdziemy w nim napięcie rzędu 230 woltów, co daje nam 2,2-2,3 kilowatów. Sprawi to jednak, iż ładowanie auta będzie bardzo mozolne. Lepszą opcją jest specjalny konwerter lub tak zwany wallbox, który pozwoli nam na zwiększenie napięcia i, co za tym idzie, przyspieszenie ładowania.

Najbardziej efektywnym sposobem na ładowanie auta elektrycznego jest jednak rzecz jasna dedykowana stacja ładowania. Możemy tam ładować samochód prądem stałym, który potrafi osiągać moc nawet 150 kilowatów. Ładowanie w ten sposób jest względem tego samego procesu w domu wręcz błyskawiczne, lecz rzecz jasna znalezienie wolnej ładowarki w pobliżu nie zawsze należy do najłatwiejszych zadań.

Zalety i wady posiadania samochodów elektrycznych
Samochody elektryczne powoli cieszą się coraz większym zainteresowaniem, a co za tym idzie, coraz większa ilość kluczowych producentów decyduje się wypuścić na rynek swoje modele nowoczesnych pojazdów zasilanych prądem. Elektryczne samochody bez wątpienia mają mnóstwo zalet, jednak należy pamiętać o tym, że nie są również pozbawione wad.
Zalety samochodów elektrycznych
Nie ma wątpliwości co do tego, że pojazdy elektryczne są niezwykle użyteczne i posiadają mnóstwo zalet. Jedną z najistotniejszych jest wysoki komfort eksploatacji, współgrający ze stosunkowo niskimi kosztami utrzymania pojazdu. Dodatkowo zakup takiego auta jest rozwiązaniem przyjaznym dla zanieczyszczonego obecnie bardzo mocno środowiska naturalnego. Pojazdy zasilane prądem, w porównaniu do innych charakteryzują się również podwyższoną wydajnością. W przeciwieństwie do tradycyjnych silników ten elektryczny nie traci swojej mocy poprzez nadmierną emisję ciepła. Wbrew pozorom takie pojazdy są też znacznie mniej awaryjne. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że ich budowa jest bardzo prosta. Takie pojazdy nie wykorzystują filtrów czy oleju, a więc nie ma konieczności ich regularnej wymiany. W tym przypadku im mniej komponentów tym mniejsze ryzyko awarii. Posiadacze elektryków doceniają również cichą pracę samochodów, co sprzyja ich codziennej komfortowej eksploatacji. Być może wiele osób sądzi, że takie auta są skomplikowane w obsłudze. Nic bardziej mylnego. Ich obsługa jest bardzo prosta, a ładowanie może odbywać się w domu lub specjalnie do tego celu wyznaczonym miejscu.
Wady samochodów elektrycznych
Z całą pewnością jednym z największych mankamentów wykorzystywania samochodów elektrycznych jest konieczność ich częstego ładowania. To jaki dystans może być przejechany na jednym naładowaniu akumulatora, zależy przede wszystkim od specyfiki pojazdu. Ze względu na ciągle rozwijającą się technologie powoli na rynku pojawiają się modele, wyposażone w silniki, które można ładować nieco rzadziej. Samochody elektryczne powoli zyskują sobie popularność, jednak w dalszym ciągu liczba stacji ładującej w miejscach publicznych jest dość ograniczona. Póki co użytkowników samochodów elektrycznych jest jeszcze zbyt mało, by opłacalne stało się budowanie większej ilości stacji lądujących.