W naszym kraju samochody z instalacją LPG od lat cieszą się niezłą popularnością. Do jej montażu nadaje się wiele starszych, kilkunastoletnich aut, które nie posiadają bezpośredniego wtrysku benzyny. Zdecydowanie się na to, by sprawdzić samochody z instalacją LPG, może być naprawdę świetnym pomysłem. Gaz jest paliwem znacznie tańszym od benzyny i jego montaż może oznaczać oszczędności na poziomie nawet 40%. Z racji na to, że w Polsce w wielu autach zamontowano instalację LPG, nasza oferta takich samochodów jest niezwykle bogata. Znaleźć w niej można zarówno miejskie konstrukcje, jak i większe auta z potężnymi silnikami, w których gaz znacząco redukuje koszty.
Samochody z LPG
Na rynku paliwowym możemy wyróżnić wiele różnych napędów, a jednym z najchętniej wybieranych pod kątem ekonomicznym jest popularne LPG. Czym to paliwo dokładnie jest, jaka jest jego historia, jakie są jego wady oraz zalety, a także czy aktualnie znajdziemy na rynku samochody sprzedawane właśnie z takim rodzajem paliwa?
Paliwo LPG - definicja
LPG to nic innego niż skrót od angielskiego Liquefied Petroleum Gas, czyli ciekły gaz naftowy. Do produkcji tego paliwa wykorzystuje się mieszankę propanu oraz butanu. Nazwa wskazywałaby, iż mamy tutaj do czynienia z paliwem w stanie gazowym, lecz nic bardziej mylnego. Specjalne zbiorniki w samochodach oraz dystrybutory na stacjach paliw przechowują mieszankę pod ciśnieniem, dzięki czemu do silnika paliwo trafia do silnika w postaci płynnej. Dzięki temu możliwe jest normalne użytkowanie mieszanki w wielu różnych jednostkach napędowych.
Historia rozwoju samochodów benzynowych z LPG
Paliwo typu LPG przez długi czas walczyło o zdobycie uznania i popularności w światku motoryzacyjnym. Początki jednak bynajmniej nie była najłatwiejsze. Mimo że najczęściej wzrost popularności LPG powiązany jest z II Wojną Światową, możemy znaleźć o wiele więcej dowodów na próby zaimplementowania gazu ciekłego w samochodach osobowych kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt lat wcześniej.
Pierwsze doniesienia o użycie skroplonej mieszanki propanu-butanu w samochodzie pochodzą już z 1928 roku. Wtedy to po raz pierwszy użyto słynnego LPG w ciężarówce. Była to jednak konstrukcja naprawdę niszowa i w tamtym momencie rządziły inne rodzaje produktów tworzonych od ropy naftowej. Dopiero po wspomnianej już wyżej II Wojnie Światowej powrócono mocniej do pomysłu używania LPG w pojazdach.
W 1950 roku miasto Chicago zamówiło aż 1000 nowych autobusów, które zasilane były LPG. W innych miastach USA tym paliwem zaczęły być zasilane taksówki czy pojazdy ciężarowe. Do samochodów osobowych tę technologię zaczęto implementować dopiero w latach 60. oraz 70. XX wieku.
Dla przykładu, pierwszy polski pojazd napędzany ciekłym gazem został stworzony w 1974 roku, kiedy to do jazdy na LPG przystosowano słynnego Fiata 125p. Co ciekawe, była to instalacja przystosowana do auta z... reduktora do opalania świń. Dodatkowo do zasilania pojazdu nie używanego żadnego standardowego zbiornika, a zwykłej butli gazowej umieszczanej w bagażniku.
Aktualnie LPG jest używane w zależności od kraju. W Polsce jest to paliwo naprawdę bardzo popularne i według aktualnych danych po polskich drogach porusza się ponad 3 miliony pojazdów z zamontowaną instalacją LPG. Stanowi to około 17 procent wszystkich samochodów osobowych, co jest wynikiem naprawdę imponującym.
Zalety samochodów benzynowych z LPG
Jak każde inne paliwo, LPG posiada zarówno wady, jak i zalety. Zacznijmy jednak od tych drugich i sprawdźmy, co ciekły gaz może zaoferować potencjalnemu użytkownikowi oraz jakie korzyści mogą płynąć z używania właśnie tego paliwa.
Przede wszystkim LPG jest o wiele tańszym rozwiązaniem na dłuższą metę niż benzyna czy olej napędowy. Choć jednorazowy koszt zamontowania instalacji, dzięki czemu nasz pojazd będzie bez problemu współgrał z ciekłym gazem jest spory, w dłuższej perspektywie koszty te w zupełności się nam zwrócą. Oczywiście jest to również zależne od tego, jaki pojazd posiadamy - nie każdy bowiem będzie na tyle dobrze współpracować z LPG, by ta zmiana była dla nas rozsądna pod kątem ekonomicznym. Jeżeli jednak nasz silnik lubi się z gazem i nie pobiera wielkich jego ilości, zmiana paliwa w naszym aucie może nam wyjść zdecydowanie na dobre.
Jeżeli jesteś proekologiczny, to jazda na ciekłym gazie jest zdecydowanie idealna dla ciebie. Podczas spalania gazu nie są wytwarzane żadne toksyczne spaliny, a co za tym idzie takie auta nie przyczyniają się na przykład do powstawania smogu w mieście. Autogaz jest więc stosunkowo ekologicznym paliwem w porównaniu do benzyny czy oleju napędowego.
Silnik pracujący na ciekłym gazie jest cichszy, a także działa on również dzięki faktowi, iż LPG ma o wiele wyższą liczbę oktanową od nawet benzyny 98. Dzięki czemu zjawisko spalania stukowego jest naprawdę rzadko spotykane. Gaz nie oddziałuje również na stal, dzięki czemu nie przyczynia się do jej korodowania.
Wady samochodów z LPG
Nie oznacza to jednak, iż w przypadku takiego paliwa, jak LPG, możemy założyć różowe okulary i zapomnieć o wadach takiego rozwiązania. Nie ma bowiem róży bez kolców i decydując się na właśnie taki napęd należy również pamiętać o jego wadach, by na podstawie minusów i plusów móc podjąć racjonalną ostateczną decyzję.
Przede wszystkim jednorazowy koszt założenia instalacji LPG nie należy do najmniejszych. W zależności od silnika, skomplikowania układu paliwowego w naszym aucie, a także trudności w samym montażu wszystkich podzespołów koniecznych do odpowiedniego działania całej instalacji, koszt jej montażu może wynieść 2-5 tysięcy złotych. Koszt montażu oczywiście zwróci nam się w czasie, lecz najczęściej będziemy musieli w tym celu przejechać kilkanaście tysięcy kilometrów.
Samochody z LPG mają często różne problemy związane z kwestiami bezpieczeństwa. Nie chodzi o to, iż ich użytkowanie samo w sobie jest niebezpieczne, lecz przez konkretne czynniki losowe niektóre organizacje czy ubezpieczalnie wolą brać na takie pojazdy pewien margines błędu. Z tego też względu za ubezpieczenie samochodu na gaz często zapłacimy więcej, a także tego typu pojazdem nie wjedziemy na większość parkingów podziemnych. Warto również pamiętać, iż zmianę napędu na gaz trzeba zgłosić w Wydziale Komunikacji, co wiąże się w kolejnymi opłatami.
Kolejne koszty generują się, gdy przychodzi do przeglądów czy serwisu auta. Nie dość, iż rutynowy przegląd auta z instalacją gazową potrafi być nawet o kilkadziesiąt procent droższy, to w dodatku taki pojazd należy sprawdzać o wiele częściej - układ napędowy musi działać dobrze, by był on bezpieczny przy użytkowaniu ciekłego gazu.
Warto również pamiętać, iż gaz to częstsze wizyty na stacji benzynowej. Prawda, LPG jest o wiele tańsze od benzyny czy oleju napędowego, lecz nie należy zapominać, iż pod kątem litrów gazu spala się więcej niż benzyny, a także pojemność samego zbiornika jest mniejsza.
Samochody z fabryczną instalacją LPG
Choć producenci samochodów osobowych rzadko kiedy decydują się na produkcję samochodów z fabrycznym napędem LPG, nawet teraz jesteśmy w stanie znaleźć kilka modeli, które używają właśnie takiego typu napędu i sprzedają egzemplarze z fabryczną instalacją gazową w salonach. U których marek znajdziemy takie rozwiązania?
Pod tym względem w Europie króluje Dacia. Rumuński producent należący do Grupy Renault słynie z produkcji budżetowych, lecz solidnych samochodów, co doprowadziło go do bycia na szczytach list sprzedażowych na Starym Kontynencie. Nic więc dziwnego, iż z byciem tanim producentem w parze poszła również filozofia montowania fabrycznej instalacji gazowej w swoich samochodach. Dacia może pochwalić się kilkoma autami wykorzystującymi właśnie taki typ paliwa.
LPG bazowo możemy kupić na przykład w szalenie popularnej Dacii Duster, która jest jednym z najczęściej wybieranych SUV-ów na europejskim rynku. Dodatkowo Duster na gaz pali około 8 litrów mieszanki na 100 kilometrów, co pozwala na naprawdę tanią jazdę. W ofercie LPG Rumunów znajdziemy również hatchbacka Sandero, a także sedana Logana. Wybór jest więc naprawdę spory i każdy będzie w stanie znaleźć tutaj coś dla siebie.
Nie oznacza to jednak, iż pod kątem oferowania fabrycznej instalacji gazowej w swoich samochodach Dacia jest na naszym rynku monopolistą. Możemy znaleźć również inne marki, które oferują takie rozwiązania.
Dla przykładu Renault, które zostało po części wspomniane wyżej, oferuje dwa samochody zasilane ciekłym gazem - miejskiego hatchbacka Clio oraz crossovera Captura. Auto z fabryczną instalacją LPG oferują również nasi południowi sąsiedzi - Skoda Fabia z silnikiem o pojemności jednego litra jest bowiem oferowana z fabrycznym LPG. Na sam koniec warto również wspomnieć o koreańskim konkurencie - z napędem na ciekły gaz możemy bowiem zakupić także Kię Rio.