Samochody elektryczne są określane przyszłością motoryzacji. Ekologiczne, ekonomiczne, trwałe i oferujące znacznie więcej niż auta ze spalinowymi silnikami – takie właśnie mają być ostatecznie modele napędzane w 100% energią elektryczną. Właściwie każda marka ma już w swojej ofercie modele z napędem elektrycznym – w większości są to zupełnie nowe pojazdy jak rodzina ID. z Volkswagena, Nissan Ariya czy Mustang Mach-E, a częściowo są to znane nam już auta w poszerzonej o jednostki elektryczne gamie silnikowej takie jak Opel Astra. Niektórzy producenci tacy jak Volvo i Ford, poszli o krok dalej i wyznaczyli terminy, do których ich cała gama będzie się opierać na autach elektrycznych. Elektryfikacja nie ominie żadnego koncernu motoryzacyjnego chcącego oferować swoje modele na europejskim rynku ponieważ UE określiła, że od 2035 roku będzie obowiązywać zakaz sprzedaży nowych pojazdów z napędami spalinowymi. Zaletą modeli z napędem elektrycznym jest przede wszystkim pełna moc gotową do natychmiastowego użycia. Nowe platformy modułowe pozwalają na uzyskanie znacznie większej przestrzeni w kabinie pasażerskiej. Brak większości układów znanych z aut spalinowych powoduje ogólną mniejszą awaryjność modeli elektrycznych. Brak olejów, smarów i innych płynów korzystnie wpływa na środowisko. Zasięgi nowych aut na prąd są stale udoskonalane, a najnowsze pojazdy są w stanie na jednym ładowaniu pokonać ponad 500km. Kolejnym autem jest komfort podróżowania, gdy nie słychać pracy silnika. Dlatego jeśli interesują Cię nowe lub używane samochody elektryczne, koniecznie sprawdź oferty sprzedaży na naszej stronie.
Samochody elektryczne FAQ:
Jaki wpływ ma temperatura powietrza na zasięg samochodu elektrycznego?
Każdy pojazd mechaniczny oraz każde urządzenie, jeżeli chodzi o swoją efektywność, jest zależne od temperatury. Każda konstrukcja posiada bowiem przedział, w którym może ona zaoferować optymalną pracę. Oczywiście samochody elektryczne nie są pod tym kątem żadnym wyjątkiem i temperatura ma mocny wpływ na działanie auta na prąd, w szczególności na zasięg.
Największym problemem dla użytkowników aut elektrycznych są niskie temperatury. Zima dla aut na prąd zdecydowanie nie jest łaskawa, gdyż dla powszechnie używanych akumulatorów litowo-jonowych optymalną temperaturą pracy jest taka powyżej zera stopni Celsjusza. Oznacza to, że jeżeli termometr pokaże temperaturę na minusie, efektywność baterii może naprawdę znacznie spaść.
Im na zewnątrz będzie chłodniej, tym mniej będziemy w stanie przejechać na jednym ładowaniu. Idealnie pokazuje to dość skrajny przykład, jakim jest pomiar efektywności auta elektrycznego przy temperaturze -20 stopni Celsjusza. Według badań bowiem, pojazd zasilany energią elektryczną jest w stanie zaoferować w takim mrozie zaledwie 60 procent pojemności swoich akumulatorów. Gdy dodamy do tego konieczność ogrzania wnętrza auta, okazuje się, że realny zasięg względem optymalnych warunków może spaść nawet o 40-50 procent!
Jakim prądem najlepiej ładować samochody elektryczne?
Ładowanie samochodu elektrycznego na pierwszy rzut oka wydaje się być dość prostym procesem. Ot, wpinamy wtyczkę do auta, uruchamiamy źródło zasilania i czekamy, aż akumulator naładuje się do zadowalającego nas stanu. Nie oznacza to jednak, iż w każdym przypadku ładowanie elektryka będzie tak samo efektywne.
Najtańszą i najprostszą metodą bez wątpienia jest ładowanie auta z przydomowego gniazdka. Najczęściej znajdziemy w nim napięcie rzędu 230 woltów, co daje nam 2,2-2,3 kilowatów. Sprawi to jednak, iż ładowanie auta będzie bardzo mozolne. Lepszą opcją jest specjalny konwerter lub tak zwany wallbox, który pozwoli nam na zwiększenie napięcia i, co za tym idzie, przyspieszenie ładowania.
Najbardziej efektywnym sposobem na ładowanie auta elektrycznego jest jednak rzecz jasna dedykowana stacja ładowania. Możemy tam ładować samochód prądem stałym, który potrafi osiągać moc nawet 150 kilowatów. Ładowanie w ten sposób jest względem tego samego procesu w domu wręcz błyskawiczne, lecz rzecz jasna znalezienie wolnej ładowarki w pobliżu nie zawsze należy do najłatwiejszych zadań.
Zalety i wady posiadania samochodów elektrycznych
Zalety samochodów elektrycznych
Wady samochodów elektrycznych
Z czego są zrobione baterie samochodu elektrycznego?
Samochody elektryczne w najbliższych latach mają stać się liderami rynku i będą one coraz częściej spotykane na ulicach oraz w salonach. Z jakich baterii one korzystają w celu zasilania i z czego są one wykonane?
Z jakich surowców tworzy się baterie samochodów elektrycznych?
Auta elektryczne korzystają z tego samego rodzaju baterii co na przykład smartfony. Mowa tu o bateriach litowo-jonowych. Lit to jednak niejedyny materiał używany do ich produkcji. Oprócz niego w zależności od odmiany znajdziemy żelazo i fosfor, nikiel wraz z kobaltem i aluminium, a najczęściej wykorzystuje się baterie tworzone z litu, niklu, kobaltu oraz manganu.
Jaką pojemność mają obecne baterie aut elektrycznych?
Baterie rozwijają się dość dynamicznie i możliwe jest uzyskiwanie coraz większej ich pojemności. Kiedyś było to kilkadziesiąt kWh, co pozwalało na przejechanie nieco ponad 200 km. Aktualnie znacznie częściej spotkamy baterie o pojemności 60 kWh, czy nawet w okolicach 100 kWh. Dzięki temu możliwe jest przejechanie samochodem elektrycznym nawet do 500 kilometrów na jednym ładowaniu.