Typy nadwozia określające auta, w których można zdjąć dach, są naprawdę pogmatwane. Jednym z nich jest hardtop. Auta tego typu to po prostu samochody cabrio z twardym dachem. Samochody takie jak auta osobowe typu hardtop są raczej rzadko spotykane. Są to albo auta, które imitują kabriolety z racji na brak słupka B lub są to auta cabrio z dodanym twardym dachem. W tych czasach samochody takie jak hardtop są raczej niespotykane. Ten typ był szczególnie popularny w latach 50. i 60. XX wieku. Niektóre z aut sportowych starają się jednak nawiązać do tej odmiany nadwozia i możesz znaleźć je w naszej ofercie.
Samochody Hardtop
Samochody Hardtop to bardzo specyficzny typ samochodów osobowych. To nadwozie zdecydowanie się wyróżnia i można je rozpoznać już na pierwszy rzut oka. Obecnie nie jest ono zbyt często stosowane, ale ma bogatą historię.
Dach w autach typu hardtop
Nazwa Hardtop wzięła się od sztywnego dachu, który jest nakładany na pojazd. Dach zazwyczaj ma inną fakturę niż reszta nadwozia, więc łatwo go odróżnić od reszty auta. Hardtop to fałszywy kabriolet. Jego dach nie jest składany... ale można złożyć boczne szyby oraz górną część znajdującego się pomiędzy nimi słupka. Dzięki temu auto wygląda jak kabriolet z rozłożonym dachem, mimo że w rzeczywistości wcale nim nie jest. Drugim rozwiązaniem było umieszczenie bocznych szyb w wąskich ramkach, które można było złożyć razem ze szkłem. W takim wypadku górnej części słupków po prostu w ogóle nie było.
Popularność samochodów hardtop
Samochody osobowe typu Hardtop były popularne przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych. Można było kupić je w Europie, ale były zdecydowaną rzadkością. Pierwsze takie auto zaprezentowano w 1949 roku. Początkowo przyjęto je ciepło i największą popularnością auta te cieszyły się w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych. W takiej formie produkowano nie tylko Sedany, Fastbacki i Coupe, ale nawet duże rodzinne Combi. Do najciekawszych modeli należą: - Rambler Ambassador, - AMC Marlin fastback, - Mercedes 280SE. Pewną ciekawostką może też być jedna z wersji nadwoziowych Wartburg 311. Takie auta osobowe były dostępne na rynku europejskim.
Produkcja aut hardtop
Ostatecznie jednak zaprzestano produkcji takich samochodów w latach siedemdziesiątych. Wtedy właśnie wzrosła świadomość na temat bezpieczeństwa podczas jazdy i zadecydowano, że nadwozie pozbawione słupków bocznych nie zapewnia wystarczającego bezpieczeństwa kierowcy i pasażerom podczas ewentualnej kolizji. Obecnie samochody tego typu można raczej podziwiać w muzeum motoryzacji niż na drodze. Ze względu na zbyt niskie bezpieczeństwo bierne takich samochodów osobowych ich powrót do produkcji masowej jest właściwie wykluczony.