opony zimowe

Kiedy wymieniamy opony na zimowe?

Koniec lata to zawsze moment, w którym wielu kierowców zastanawia się nad tym, kiedy będzie idealny czas na zmianę ogumienia na zimowe. Nie jest to co prawda wymagane prawnie w naszym kraju, lecz ze względów bezpieczeństwa zdecydowana większość kierowców korzysta z opon dedykowanych dla tej pory roku. Kiedy więc zmienić opony na zimowe i co jeszcze warto wiedzieć o okresowej wymianie ogumienia?

Dlaczego zmiana na opony zimowe jest konieczna?

Zmiana opon, mimo że prawnie nie jest jakkolwiek wymagana, i tak musi być uznana za coś koniecznego. Każdy kierowca powinien poruszać się na ogumieniu dostosowanym do warunków na drodze, a właśnie takim są opony zimowe w okresie, gdy temperatury zaczynają spadać. Jazda na oponach letnich w warunkach, gdy temperatura spada w ciągu dnia poniżej 10 stopni, jest dużo bardziej niebezpieczna. Wszystko przez konstrukcję. Guma, z której tworzy się ogumienie letnie, dużo szybciej twardnieje i zaczyna tracić przyczepność. To przekłada się między innymi na dłuższą drogę hamowania, czy też mniejsze panowanie nad autem.

 

Kiedy założyć opony zimowe?

Nie ma idealnego i co najważniejsze uniwersalnego okresu na założenie opon zimowych. Wszystko zależy od warunków na zewnątrz. Najczęściej ogumienie zmienia się w drugiej połowie października lub na samym początku listopada. Jest to praktycznie idealny okres, gdyż wtedy temperatura w dzień zaczyna spadać, a noce robią się coraz zimniejsze, lecz jeszcze nie ma pełnych mrozów.

Wybór tego okresu na zmianę opon na zimowe ma wiele zalet. Decydując się na ich założenie już w październiku, można między innymi ominąć wiele kolejek. Te w listopadzie potrafią być niezwykle długie. Dodatkowo jest to świetne zabezpieczenie przed ewentualnymi opadami śniegu. Czasami zdarzają się już w październikowe czy listopadowe noce. Mając założone opony zimowe, nie trzeba się ich obawiać, tylko można ruszyć z samego rana do pracy i cieszyć się autem dostosowanym do warunków na drodze.  

 

Czy można korzystać ze starych opon?

Każdego roku przed założeniem opon zimowych warto sprawdzić ich stan oraz wiek. Opony nie mają wiecznej przydatności do użycia. Po pierwsze guma się starzeje i zaczyna tracić swoje właściwości. Najgorsza jest utrata elastyczności. Czasami zdarza się już po 6-8 latach od wyprodukowania. Poza tym trzeba zwrócić uwagę na głębokość bieżnika. Według prawa minimalnie musi wynosić 1,6 mm. Nie jest to jednak bezpieczna wartość. W przypadku opon zimowych bieżnik powinien być zawsze głęboki na przynajmniej 4 mm. Dlatego jeśli guma zaczęła tracić swą elastyczność lub bieżnik nadmiernie się starł, warto kupić nowy komplet opon zimowych.

 

Opony zimowe, czy całoroczne — co wybrać?

Opony zimowe nie są jedyną opcją do jazdy w okresie, gdy temperatury są niższe. Nie można też zapomnieć o rozwiązaniu, jakim są opony całoroczne. Na ich montaż decyduje się coraz więcej osób. Co lepiej wybrać? Zależy to od Twojego auta oraz sposobu jazdy. Jeśli posiadasz dobre i mocne auto, to zimówki są jedynym bezpiecznym wyborem. To samo dotyczy osób, które mieszkają na przykład w górach, gdzie zimy są dużo ostrzejsze, a drogi często zaśnieżone. Opony całoroczne to jednak dobry wybór do miasta. Brak konieczności zmiany ogumienia pozwala zaoszczędzić każdego roku nieco pieniędzy, które wydane zostaną na przegląd, ubezpieczenie, czy też paliwo.

 

Drugi komplet kół, czy sezonowa zmiana opon — co wybrać?

Opony można zmieniać na dwa sposoby. Niektórzy decydują się na posiadanie dwóch zestawów felg, jednego z oponami letnimi, drugiego z zimowymi. Inni z kolei dwa razy w roku przekładają opony na posiadanym komplecie kół. Co jest lepszym wyborem? Tutaj to kwestia czysto indywidualna. W nowszych autach dużo lepszym wyborem jest posiadanie dwóch kompletów kół. Dotyczy to szczególnie modeli wyposażonych w czujniki ciśnienia, czy też ogumienie typu run flat. W starszych samochodach, posiadanie jednego kompletu felg nie będzie aż tak dużym problemem. Trzeba jednak pamiętać o tym, że w ten sposób ryzykuje się uszkodzeniem opon lub felg przy każdej przekładce.