Nowy Mercedes E-klasa - premiera i co nowego?
Mercedes klasy E to jeden z trzech najważniejszych modeli w całej gamie modelowej marki Mercedes-Benz. Jest to samochód klasy wyższej należący do jednych z najbardziej luksusowych na rynku. W tym roku premierę miała jego już szósta generacja, która otrzymała kod W214/S214 w zależności od wersji nadwoziowej. Oto wszystko, co trzeba wiedzieć na temat najnowszej odsłony małej limuzyny Mercedesa.
Mercedes klasy E 2023 - premiera, wersje nadwoziowe, dane techniczne
O szóstej generacji Mercedesa klasy E wiemy już od kwietnia tego roku. To wtedy po raz pierwszy pokazano samochód w wersji sedan. W czerwcu z kolei niemiecka marka pokazała światu to, jak wyglądać będzie kombi. Ostatnia premiera związana z tym modelem miała miejsce we wrześniu bieżącego roku. Wtedy pokazano odmianę All-Terrain, czyli kombi przystosowane do jazdy w trudniejszym terenie. Niedawno miała też miejsce oficjalna polska premiera, dzięki której wiemy już, jakie są dokładnie ceny Mercedesa klasy E na polskim rynku.
Jest to bardzo ważna generacja klasy E dla całej marki. Mercedes jasno zapowiedział bowiem, że będzie to ostatnia w historii E-klasa, w której dostępne są spalinowe jednostki napędowe. Oczywiście już teraz nie ma co liczyć na czyste spalinówki. Wszystkie silniki, które trafią pod maskę Mercedesa klasy E, zostały przynajmniej częściowo zelektryfikowane. Najczęściej poprzez zastosowanie układu tak zwanej miękkiej hybrydy.
Oczywiście większą popularnością cieszy się sedan. To klasyczna wersja w przypadku samochodów z tego segmentu. Patrząc na Mercedesa klasy E S214 można wręcz mówić o małej limuzynie. Długość nadwozia tego samochodu to aż 4949 milimetrów. Szerokość wynosi 2065 mm, a wysokość sięga 1468 mm. Rozstaw osi w tym modelu to 2961 mm. W wersji sedan auto ma bagażnik o pojemności 540 litrów. Kombi nie różni się znacznie pod względem wymiarów. Oczywiście w tylnej części samochód jest dużo większy, lecz nie ma to przełożenia na długość. Dużo bardziej pojemny jest naturalnie bagażnik. W przypadku spalinowych odmian w aucie mamy do dyspozycji przestrzeń o objętości 615-1830 l. Jest ona nieco mniejsza w hybrydach plug-in, gdyż tam pojemność wynosi 460-1675 l.
Mercedes klasy E 2024 - silniki
Największy wybór Mercedes oferuje w przypadku wersji kombi. Podstawowa odmiana oznaczona jest jako E 200. W takiej wersji mamy do czynienia z 204-konną jednostką benzynową w konfiguracji R4 2.0. Podstawowy diesel znany jest jako E 220d i można go kupić w wersji z napędem na tył lub cztery koła. Jest to jednostka R4 2.0 o mocy 197 koni mechanicznych.
Osoby szukające mocniejszych silników muszą postawić już na hybrydę typu plug-in. W wersji 300e jest to układ składający się z silnika R4 2.0 o mocy 204 KM i jednostki elektrycznej generującej 129 KM. Dzięki temu moc całego systemu wynosi 313 KM, a moment obrotowy sięga 550 Nm. Ta jednostka dostępna jest z napędem na tył lub na cztery koła. Najmocniejsza wersja to Mercedes E 400e. W tym wypadku spotkamy ten sam silnik elektryczny, mocniejsza jest jednak benzyna w konfiguracji R4 2.0 generująca 252 KM. Moc całego systemu wynosi 381 koni mechanicznych, a moment obrotowy sięga 650 niutonometrów. Kombi dostępne jest tylko w wersjach E 200, E 220d oraz E 300e.
Mercedes klasy E 2024 - cennik
Oczywiście za samochód tej klasy od producenta, jakim jest Mercedes-Benz, trzeba sporo zapłacić. Dla wersji sedan cennik rozpoczyna się od 269 900 złotych. Za najtańszego diesla zapłacimy z kolei 285 900 zł. Hybryda 300e to już koszt wynoszący co najmniej 315 900 zł. Najdroższa odmiana 400e została wyceniona przez importerów na 365 300 złotych.
Kombi jest nieco droższe z racji na bardziej rozbudowaną konstrukcję. Podstawowa cena modelu to 282 000 zł. Za auto z jednostką napędową E 220d trzeba już zapłacić 298 000 zł. Najlepszy silnik w tej odmianie, czyli podstawowa hybryda plug-in oznacza, że za Mercedesa klasy E trzeba będzie zapłacić już 328 000 złotych. Takich kwot można było się jednak spodziewać. Jest to w końcu samochód z bardzo wysokiej półki.