samochody elektryczne

Czy będzie szybki wzrost sprzedaży aut elektrycznych?

Samochody elektryczne to zdecydowanie przyszłość motoryzacji. Już teraz zaczynają powoli zdobywać coraz lepszą pozycję na europejskich rynkach, a prognozy mówią jasno. Z każdym rokiem sprzedaż aut elektrycznych ma rosnąć. Nie inaczej będzie w Polsce, która do tej pory jest jednym z najwolniej rozwijających się rynków pod tym względem w całej Unii Europejskiej.

Raport PSPA dotyczący przyszłości rynku aut elektrycznych

Analizę polskiego rynku pod kątem samochodów elektrycznych przeprowadziła organizacja PSPA, czyli Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Jest to najnowszy raport Polish EV Outlook, w którym można znaleźć masę informację dotyczących polskiego rynku i tego jak radzą sobie na nim samochody elektryczne.

 

Najważniejszą informacją jest to, że udział elektryków rośnie z roku na rok. Na przestrzeni lat 2014-2022 urósł on z poziomu 0,02% do 2,7%. O ile taki wzrost wydaje się naprawdę dobrym wynikiem, tak na tle Unii Europejskiej nasz kraj wypada naprawdę kiepsko. W całej UE średni udział elektryków według ACEA wyniósł bowiem 12,1%. Polska ma więc wciąż naprawdę sporo do nadrobienia.

 

Można też dowiedzieć się sporo na temat tego, gdzie kupowane są samochody elektryczne. Pod tym względem zdecydowanie górują duże miasta, w których znajdziemy ponad 300 tysięcy mieszkańców. W 2022 roku odpowiadały one za aż 49% wszystkich rejestracji aut elektrycznych. Liderem w kraju jest oczywiście Warszawa, w której zarejestrowany jest co 5 elektryk poruszający się po polskich drogach. 26% floty aut elektrycznych zarejestrowano z kolei w miastach od 300 tys. mieszkańców, czyli w Krakowie, Łodzi, Wrocławiu, Gdańsku, Poznaniu, Bydgoszczy, Szczecinie oraz w Lublinie.

 

Sytuacja wygląda nieco inaczej pod względem tego, ile aut elektrycznych przypada na tysiąc mieszkańców. Tutaj liderem ponownie jest Warszawa z wynikiem około 4 samochodów na każdy tysiąc mieszkańców polskiej stolicy. Wysokie pozycje należą też do miejscowości takich jak Poznań, Katowice, Kraków oraz Opole. Najmniej elektryków spotkamy z kolei w Bytomiu, Chorzowie, Dąbrowie Górniczej, Wałbrzychu oraz w Rudzie Śląskiej. Tam na tysiąc mieszkańców przypada mniej niż 0.5 samochodu elektrycznego.

Najpopularniejsze elektryki w Polsce

Bardzo ciekawie prezentuje się ranking najpopularniejszych samochodów elektrycznych w naszym kraju. W 2022 roku najlepiej sprzedającym się elektrykiem była Tesla Model 3, czyli najmniejszy model amerykańskiego producenta. Drugą pozycję zdobył z kolei dość kontrowersyjny Ford Mustang Mach-E. Kolejne miejsca w czołowej piątce należały do takich aut jak Nissan Leaf, Kia EV6 i Skoda ENYAQ iV.

 

Mimo takich liderów najczęściej spotykane samochody elektryczne w naszym kraju to jednak pojazdy marek takich jak Nissan, Tesla, czy BMW. W przyszłości bardzo możliwe jednak, że wzrośnie udział Volkswagena, który jako cała grupa ma obecnie jedną z najbardziej rozbudowanych ofert samochodów elektrycznych. 

Prognozy dla polskiego rynku aut elektrycznych

Scenariusze dotyczące rozwoju rynku aut elektrycznych w Polsce, które zostały zawarte w raporcie PSPA zakładają jednak, że udział elektryków w rejestracjach nowych aut osobowych zdecydowanie się zwiększy. Już do 2025 roku miałaby wynosić około 14,7%. W 2030 roku wskaźnik ten ma się z kolei znajdować na poziomie około 17,6%. 

 

Najbliższe lata mają więc przynieść bardzo dynamiczny rozwój rynku pojazdów elektrycznych w naszym kraju. Jest to z pewnością budująca informacja, lecz trzeba pamiętać o jednej dość istotnej kwestii. Wraz z rozwojem parku aut elektrycznych rozbudowie musi ulec też infrastruktura potrzebna do ładowania samochodów elektrycznych.

 

Obecnie w naszym kraju jest ona na raczej dość niskim poziomie i ogromny wzrost ilości używanych w Polsce aut elektrycznych może sprawić, że będzie po prostu niewydolna, a poruszanie elektrykami stanie się niesamowicie nieprzyjemne podczas dalszych podróży. Dlatego warunkiem rozwoju rynku jest rozbudowanie sieci ładowarek tak, by były one szybsze, a także gęściej rozmieszczone.