Samochody hybrydowe zyskują na popularności jako bardziej ekologiczna alternatywa dla klasycznych aut spalinowych. Jednak wielu kierowców zadaje sobie pytanie: czy hybrydę trzeba ładować z gniazdka? Odpowiedź zależy od rodzaju hybrydy, ponieważ istnieją różne technologie, które różnią się sposobem działania i ładowania. Sprawdź, jak działają samochody hybrydowe i które z nich wymagają ładowania!
Samochód hybrydowy to pojazd, który wykorzystuje dwa źródła napędu – silnik spalinowy oraz elektryczny. Dzięki temu może zużywać mniej paliwa i emitować mniej spalin, co czyni go bardziej ekologicznym.
Napęd elektryczny działa głównie w mieście – przy ruszaniu, jeździe z niską prędkością lub podczas hamowania, co pozwala oszczędzać paliwo. Silnik spalinowy włącza się, gdy potrzeba więcej mocy, np. podczas dynamicznego przyspieszania czy jazdy autostradą.
Istnieją trzy główne rodzaje napędów hybrydowych, które różnią się sposobem działania i sposobem ładowania baterii:
Jak działa?
Mikrohybryda to klasyczny samochód spalinowy wspomagany małym silnikiem elektrycznym (zwykle 48V). Nie może jeździć wyłącznie na prądzie, ale system odzyskuje energię podczas hamowania i wspomaga silnik spalinowy, redukując spalanie.
Czy trzeba ładować?
Przykłady aut z MHEV:
Jak działa?
Pełne hybrydy potrafią poruszać się wyłącznie na napędzie elektrycznym, ale tylko na krótkich dystansach (zwykle 1–2 km) i przy niskich prędkościach. Silnik elektryczny wspomaga spalinowy, co zmniejsza spalanie.
Czy trzeba ładować?
Przykłady aut z HEV:
Jak działa?
Hybrydy plug-in mają większą baterię i mogą przejechać na samym prądzie od 40 do 100 km. Po rozładowaniu baterii działają jak klasyczna hybryda, przełączając się na silnik spalinowy.
Czy trzeba ładować?
Przykłady aut z PHEV:
Hybryda plug-in jest najbardziej efektywna, gdy regularnie ją ładujemy. Jeżeli codziennie pokonujemy krótkie trasy (np. dojazdy do pracy), możemy jeździć tylko na prądzie i znacząco ograniczyć zużycie paliwa. Jednak jeśli nie mamy możliwości ładowania, PHEV działa jak klasyczna hybryda, ale staje się mniej opłacalny ze względu na wyższą cenę zakupu i większą masę akumulatorów.
Jeśli zależy Ci na oszczędności paliwa bez konieczności ładowania, wybierz klasyczną hybrydę (HEV). Jeśli masz dostęp do ładowarki i chcesz poruszać się głównie na prądzie, warto rozważyć hybrydę plug-in (PHEV).