Jak sprawdzić stan oleju?
Olej jest jednym z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie osobowym. Bez niego silnik nie miałby prawa działać i po prostu bardzo szybko by się zatarł. Dlatego dbanie o jego prawidłowy poziom, a także kondycję to podstawa. W jaki sposób sprawdzamy stan oleju?
Czym jest olej silnikowy?
Sprawdzić stan w wypadku olejów w aucie możemy tylko, gdy mowa o oleju silnikowym. Samodzielne sprawdzenie stanu oleju w skrzyni biegów jest niestety niemożliwe. Czym jednak jest olej silnikowy. Mówiąc czysto encyklopedycznie olej silnikowy to czynnik smarujący w silnikach spalinowych. Jego podstawowym elementem są frakcje ropy naftowej, bądź bardziej popularne w dzisiejszych czasach ich syntetyczne odpowiedniki.
Podstawa to oczywiście frakcje ropy naftowej wrzące w temperaturze 350-500 stopni lub syntetyczne odpowiedniki, lecz to nie wszystko, co wchodzi w skład oleju. Oprócz tego znajdziemy tam różnego rodzaju dodatki, które mają właściwości przeciwutleniające, przeciwkorozyjne, czy też obniżające temperaturę krzepnięcia bądź pienienia się, a także powiększające smarność. Olej silnikowy składa się więc z wielu elementów.
Oleje silnikowe dzielimy na trzy główne rodzaje. Czysto teoretycznie najgorsze są te mineralne, gdyż trudniej jest utrzymać wysoką jakość przy ich produkcji. Pośredni wybór to oleje półsyntetyczne będące mieszanką baz mineralnych oraz syntetycznych. W czystej teorii topowe oleje to te syntetyczne. Są one tworzone przy użyciu baz otrzymywanych drogą chemiczną, a nie poprzez destylację ropy naftowej.
Każdy olej w naszym kraju jest też kwalifikowany pod względem lepkości. W tej kwestii występuje 6 zimowych klas lepkości oraz 8-letnich. Zimowe to kolejno 0W, 5W, 10W, 15W, 20W oraz 25W. Letnie to za to 8, 12, 16, 20, 30, 40, 50 oraz 60. Dane podane na etykiecie oleju analizuje się, tak by dobrać ten olej, który został wlany do naszego silnika. W ten sposób można liczyć na najlepsze parametry jego działania.
Jak sprawdzamy stan oleju silnikowego?
Podstawa to, by samochód znajdował się na równej powierzchni przez co najmniej ostatnie 10 minut. W ten sposób mamy pewność, że cały olej ściekł z powrotem do miski olejowej. Większą dokładność pomiaru uzyskamy gdy silnik nie jest rozgrzany. Następnie trzeba oczywiście otworzyć maskę. Gdy mamy dostęp do całej komory silnika lokalizujemy bagnet i wyciągamy go. Bagnet należy przetrzeć i ponownie włożyć go do miski olejowej.
Wtedy gdy zostanie on wyjęty możemy precyzyjnie sprawdzić stan oleju. Powinien on znajdować się pomiędzy wskaźnikami min. oraz max. Gdy jest za mało należy go dolać. Gdy jest ponad linią maksymalnego poziomu nic tak w zasadzie się nie dzieje. Na dolewkę warto zdecydować się również gdy olej jest blisko poziomu minimalnego lub mniej więcej w połowie. W ten sposób zapewnimy sobie najlepszą ochronę jednostki napędowej.
Jak często sprawdzać stan oleju?
Odpowiedź jest prosta. Jak najczęściej. Gdy będziemy regularnie kontrolować stan oleju silnikowego znacząco zmniejszamy ryzyko zatarcia silnika, a także upewniamy się, że zawsze jest on odpowiednio chroniony i może właściwie pracować. Dlatego warto raz w tygodniu lub chociaż raz na dwa tygodnie przed wyruszeniem w drogę przygotować szmatkę i sprawdzić stan oleju na bagnecie. Nie można również zapominać o tym, by zawsze posiadać choć trochę oleju w gotowości by móc go dolać gdy stan będzie zbyt niski. Jest to niezwykle kluczowe dla bezpieczeństwa naszego silnika, którego remont będzie niezwykle kosztowny.
Co ile zmieniać olej?
Samo dolewanie oleju nic nie da. Trzeba również go okresowo wymieniać, gdyż wraz z czasem traci on właściwości. Obecnie są dwie szkoły. Tradycyjna oraz szkoła serwisowania long-life. Wedle tradycyjnej olej powinien być wymieniony po przejechaniu 15 tysięcy kilometrów lub po upłynięciu roku w zależności od tego co nastąpi szybciej. W wypadku serwisowania long-life wymiana oleju następuje co 30 tysięcy kilometrów lub po upływie dwóch lat. Nie można również zapominać o tym, że wraz z wymianą oleju trzeba również wymienić filtr oleju.