Jakie są rodzaje samochodów hybrydowych?
Technologia napędów hybrydowych na dobre zadomowiła się w przemyśle motoryzacyjnym w ciągu ostatnich 30 lat. Od pierwszego seryjnie produkowanego auta z tego typu napędem minęło ćwierć wieku i w tym czasie hybrydy nie tylko stały się dosyć popularne, ale też pojawiło się wiele ich rodzajów. Jakie obecnie odmiany samochodów hybrydowych znajdziemy na rynku?
Historia napędów hybrydowych
Wiele osób nie ma o tym pojęcia, lecz historia napędów hybrydowych jest naprawdę bogata i sięga jeszcze XIX wieku, a dokładniej roku 1900. Wtedy pierwszą szeregową hybrydę zbudował niemiecki pionier motoryzacji Ferdynand Porsche. W tamtym okresie powstawały również autobusy hybrydowe czy nawet auta przeznaczone do wyścigów samochodowych. Pierwsze hybrydy powstawały przez cały początek XX wieku. Dzisiejszych napędów tego typu nie byłoby jednak bez wynalazku American Motors Corporation z 1967 roku. Wtedy ta amerykańska firma opracowała system odzyskiwania energii z hamowania, który jest absolutnie kluczowy dla dzisiejszych hybryd.
Mimo tego, że system odzyskiwania energii z hamowania powstał w 1967 roku na pierwszą seryjnie produkowaną hybrydą trzeba było czekać aż do końca XX wieku. Wcześniej różne próby podejmowali tacy producenci jak Audi, Volvo, czy też Opel. Pierwszym producentem, który rozpoczął budowę hybryd na tak dużą skalę była jednak Toyota, która w 1997 roku rozpoczęła masową produkcję Toyoty Prius. Nieco później, bo w 1999 roku zadebiutowała za to hybryda od Hondy. Był to model Insight.
Tak naprawdę dopiero od rozpoczęcia budowy Priusa przez Toyotę czy modelu Insight przez Hondę rozpoczęła się faza ogromnego i dynamicznego rozwoju technologii odpowiadających za wszelakie napędy hybrydowe. Do Toyoty i Hondy dołączyli inni producenci, którzy decydowali się na opracowanie własnych napędów lub niczym Ford decydowali się na zakup patentów należących do Toyoty w zamian za na przykład jednostki wysokoprężne.
Jakie rodzaje napędów hybrydowych są obecnie sprzedawane?
W tym momencie rozróżnia się trzy główne rodzaje napędów hybrydowych, które są obecne na rynku. Każdy z nich posiada swój własny skrót zawierający jednak zawsze 3 te same litery, a mianowicie HEV, czyli Hybrid Electric Vehicle. Najbardziej podstawowa hybryda, w której silnik elektryczny ma mały wpływ na auto to tak zwana miękka hybryda, czy też układ mild hybrid. Poznamy go po skrócie MHEV. Swego rodzaju pośrednią opcją jest zwyczajna pełna hybryda, która występuje pod zwyczajnym skrótem HEV. Najwięcej do zaoferowania pod względem jazdy na silniku elektrycznym ma najnowszy rodzaj, czyli hybryda typu plug in spotykana pod skrótem PHEV.
Układy mild hybrid to próba zmniejszenia emisji spalin przy niewielkim wzroście ceny aut producentów samochodów osobowych w Europie. Z racji na to, iż w Unii Europejskiej obowiązują najbardziej rygorystyczne normy dotyczące emisji dwutlenku węgla na całym świecie producenci opracowali właśnie hybrydy MHEV. W nich jednostka elektryczna jest niewielka i zastępuje część osprzętu silnika. Mowa tu na przykład o alternatorze, czy też rozruszniku. Silnik w hybrydzie MHEV jest także w stanie wspomagać auto podczas przyspieszania.
Układy HEV, czyli tak zwane pełne hybrydy to taki typ napędu, w którym jednostka elektryczna jest w stanie działać równolegle ze spalinową przez większą czasu. Dobrym przykładem tego typu napędu hybrydowego jest na przykład układ stosowany przez Toyotę. W nim elektryk działa przez większość czasu, a przy niskich prędkościach jest w stanie nawet samodzielnie napędzać auto na krótkim dystansie.
Najnowszy i ostatni rodzaj to hybrydy PHEV. W nich znajdziemy już pełnoprawny silnik elektryczny posiadający własną, sporą baterię, dzięki której można jechać w trybie elektrycznym nawet kilkadziesiąt kilometrów. Hybrydy plug-in stanowią idealny pomost pomiędzy spalinówkami, a elektrykami, gdyż można nimi jeździć w trybie spalinowym, hybrydowym lub elektrycznym, a ładowanie baterii odbywa się przy użyciu gniazdka niczym w samochodzie dysponującym napędem czysto elektrycznym.