reflektory samochodowe

Czym różni się reflektor samochodu z Anglii?

Zakup nowego reflektora potrafi być sporym wydatkiem i dlatego wiele osób, gdy poszukuje tej części na przykład w celu naprawy auta po kolizji. Dlatego wiele osób poszukuje reflektorów używanych i w ten sposób może się naciąć na angielski reflektor. Wbrew pozorom znacząco się on różni od tego europejskiego i reflektory angielskie nie mogą być stosowane w „normalnych” europejskich samochodach. Czym dokładnie różnią się reflektory europejskie od angielskich?

Najpopularniejsze rodzaje reflektorów

Obecnie na świecie używane są trzy najbardziej popularne rodzaje reflektorów samochodowych. W Europie kontynentalnej oczywiście są wykorzystywane reflektory typu europejskiego. W krajach, gdzie ruch jest lewostronny, a nie prawostronny są używane za to reflektory typu brytyjskiego/angielskiego. Oprócz tego znajdziemy również reflektory amerykańskie.

Wśród reflektorów najbliższe podobieństwo znajdziemy pomiędzy reflektorami europejskimi i angielskimi. Maja one bowiem podobną konstrukcję. Korzystają one z dwóch żarówek lub źródeł światła. Jedno z nich odpowiada tylko i wyłącznie za światła mijania, a drugie tylko i wyłącznie za drogowe. Dzięki temu reflektory europejskie są bardzo efektywne. Amerykańskie z kolei korzystają z jednej żarówki przeznaczonej zarówno na światła mijania, jak i drogowe co odbija się na wydajności, gdyż producenci projektując je muszą iść na kompromisy.

Największa różnica pomiędzy reflektorami angielskimi i europejskimi

Jak wiadomo reflektory samochodu osobowego są asymetryczne. Ma to na celu sprawienie, że kierowcy jadący w przeciwnym kierunku nie będą oślepiani przez auta podczas wymijania. Z racji na to, że w Europie kontynentalnej ruch jest prawostronny to reflektor prawy świeci na wprost, a lewy załamuje wiązkę światła w prawym kierunku i dzięki temu na europejskich drogach kierowcy nie są oślepiani.

Tymczasem w Wielkiej Brytanii ruch jest lewostronny, a co za tym idzie asymetria reflektorów zachodzi w sposób odwrotny w którym to lewy reflektor świeci na wprost, a ten prawy załamuje się pod kątem. W ten sposób auta brytyjskie w nocy potrafią oślepiać kierowców na drogach z ruchem prawostronnym.

Czy da się zmienić reflektory z brytyjskich na europejskie?

Jest to najczęstsze pytanie zadawane przez kierowców, którzy nie sprawdzili dokładnie reflektora i zamiast kupić europejski zakupili ten wzoru angielskiego. Wiele zależy od auta. W europejskich raczej nie ma co liczyć na prostą zmianę wiązki i tak w zasadzie można być zmuszonym do ponownego zakupu reflektora, a te niestety nie należą do najtańszych.

Co innego w wypadku aut z kierownicą po prawej stronie, które z reguły są wyposażone w reflektory brytyjskie. Niektóre z nich posiadają funkcję zmiany świecenia z tej przystosowanej do ruchu lewostronnego na sposób odpowiedni na drogach z ruchem prawostronnym. Takiej zmiany zazwyczaj można dokonać w aucie za pomocą odpowiedniego przycisku na desce rozdzielczej, a w starszych autach w tym celu należało wyregulować je przy pomocy specjalnego przełącznika lub dźwigni, bądź nawet i śruby.

Gdy samochód nie ma możliwości zmiany sposobu świecenia jedyną możliwością pozostaje konwersja reflektorów brytyjskich na europejskie. Takie rozwiązanie jednak jest znacznie droższe niż mogłoby się to wydawać. Ceny zależą przede wszystkim od modelu samochodu, gdyż każdy jest inny i w niektórych za konwersję zapłacimy około 2000 złotych. W innych autach konieczne będzie wydanie znacznie większej sumy, która czasem sięga nawet 10000 złotych.

Jak rozpoznać reflektory angielskie?

Aby rozpoznać reflektor przed podłączeniem go do prądu najlepiej uważnie spojrzeć na oznaczenia na nim. Jeśli posiada on jedną strzałkę w prawo to jest to reflektor brytyjski. Brak strzałki to reflektor europejski, a dwie strzałki skierowane do siebie występują w reflektorach brytyjskich, które można wyregulować na kontynentalne. Pomocne powinno być również oznaczenie homologacyjne, W wypadku reflektorów brytyjskich mowa tu symbolu E11. Jakiekolwiek inne oznaczenia z literą E są stosowane w Europie kontynentalnej.