Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Mazda RX-8
Japońskie samochody sportowe posiadają naprawdę oddane grono fanów, a te najpopularniejsze z sukcesem są w stanie przebić się do świadomości nawet osób mniej zainteresowanych motoryzacją i do popkultury. Z pewnością jednym z takich aut jest Mazda RX-8, następczyni wybitnego RX-7, która zdołała stworzyć swoją własną legendę. Czym ten samochód wyróżnia się od innych aut sportowych i dlaczego eksperci są zgodni, że to jedno z najlepszych coupe pierwszej dekady XXI wieku?
Mazda RX-8 – historia linii RX
Nie możemy zacząć mówić o Mazdzie RX-8 bez nakreślenia genezy całej linii modelowej RX, która stała się przyczyną nagłego wzrostu popularności całej marki. Sama nazwa RX to skrót od nazwy „Rotary eXperimental”, która odnosi się do prototypowych samochodów wyposażonych w silnik rotacyjny, nazywany pospolicie silnikiem Wankla (o nim nieco później).
W 1978 roku wszystkie eksperymenty związane z tą jakże oryginalną technologią przyniosły pierwszy hit sprzedażowy. Hit, który na zawsze miał zmienić postrzeganie marki na świecie. Chodzi oczywiście o legendarną Mazdę RX-7, która na przestrzeni kilkudziesięciu lat doczekała się trzech generacji. Pierwsza RX-7 produkowana była do 1985 roku, a liczba sprzedanych egzemplarzy niemal przekroczyła pół miliona. Jak na dwumiejscowe sportowe coupe, był to wybitny rezultat. Za sukcesem tego modelu stał nie tylko wyjątkowy silnik Wankla, ale również oryginalny design, świetny stosunek masy do mocy, przystępna cena i stylowe wnętrze.
Druga i trzecia generacja Mazdy RX-7 nie zbliżyły się do rewelacyjnych pod względem sprzedaży liczb pierwszego wcielenia, lecz nadal oferowały one naprawdę wiele i jak na swój segment rynkowy były wybierane naprawdę często. Zastosowanie najnowszych technologii przy produkcji tego auta, ogromna przyjemność z jazdy, niespotykana w segmencie aut sportowych uniwersalność oraz wiele specjalnych wersji tylko napędzały popularność RX-7.
Mazda RX-8 – historia modelu
Zmiany na rynku, nowe ograniczenia dotyczące emisji dwutlenku węgla oraz chęć odświeżenia formuły – takie przyczyny możemy wymienić, gdy zastanawiamy się, dlaczego zamiast czwartej generacji RX-7, Mazda zdecydowała się na wypuszczenie nowego modelu: RX-8. Samochód ten po raz pierwszy zaprezentowano w Detroit w 2001 roku, a na taśmę produkcyjną trafił on w 2003 roku. Nadal było to oczywiście coupe, lecz w samej konstrukcji auta nastąpiło całkiem sporo zmian.
RX-8 otrzymała odświeżony design – rysy stały się gładsze i bardziej obłe, a tył otrzymał całkowicie nową charakterystykę. Mazda w swoim nowym coupe zaimplementowała także dodatkową parę drzwi, które otwierają się w przeciwną stronę, co było niezwykle ciekawym zabiegiem. Ostatecznie Mazda RX-8 okazała się sukcesem marketingowym, sprzedając się lepiej niż ostatnia generacja RX-7 – wyprodukowano 192 094 egzemplarzy. Niestety z uwagi na normy emisyjne oraz spadający popyt, Mazda RX-8 zakończyła swój żywot w 2012 roku. Co chyba najsmutniejsze, nie otrzymała żadnego następcy.
Mazda RX-8 – dane techniczne i wymiary
Mazda RX-8 posiada całkiem standardowe rozmiary jak na swoją klasę – 4425 lub 4470 mm długości w zależności od roku produkcji, 1770 mm szerokości oraz 1340 mm wysokości to wyniki nie odbiegające od normy. Tak samo jednak jak w przypadku poprzedników, Mazda RX-8 mogła pochwalić się naprawdę małą wagą. W zależności od skrzyni biegów, ta wahała się pomiędzy 1300 a 1400 kg.
Mazda RX-8 – silnik Wankla
Warto pokrótce wspomnieć, czym tak właściwie jest silnik Wankla, czyli silnik z obrotowym tłokiem. Nie jest on bowiem w żadnym stopniu podobny do klasycznych silników spalinowych. W centrum jednostki znajduje się jeden tłok, który obraca się w środku komory wywołując zapłon mieszanki paliwowej w miejscu styku z cylindrem. Jednostka zapewnia ogromną moc z małej pojemności, lecz jednocześnie potrafi spalać naprawdę spore ilości benzyny.
W Mazdzie RX-8 mogliśmy zobaczyć trzy wersje mocowe silnika Wankla o pojemności 1,3 litra – 192, 231 oraz 250 koni mechanicznych.
Mazda RX-8 – ceny
Mazda RX-8 dla niektórych osób może wydać się zaskakująco tania. Na rynku wtórnym bowiem możemy ten samochód znaleźć już za 15-30 tysięcy złotych w całkiem dobrym stanie. Najlepsze egzemplarze będą zaś kręcić się w okolicach 50 tys. złotych. Przy zakupie RX-8 należy jednak zachować szczególną ostrożność – zaniedbany silnik Wankla może się łatwo popsuć, a koszty jego naprawy są naprawdę ogromne. Warto jest więc dokładnie przejrzeć historię serwisową auta, sprawdzić dokładnie silnik i dopiero wtedy podjąć decyzję o kupnie tego modelu.