Historia Mazdy czyli potęga silników Wankla.

Historia Mazdy czyli potęga silników Wankla.

Rodzinne, bezpieczne oraz komfortowe samochody. Idealnie nadają się na urlop, czy po prostu dalszą podróż. Mowa oczywiście o Maździe, która nie jest obca żadnemu fanowi motoryzacji. Choć początki tej marki sięgają jeszcze roku 1920, to jej pierwszy samochód osobowy wyjechał z fabryki dopiero w 1959 roku. Jak się to wszystko zaczęło?

Początki firmy

Nazwa marki Mazda pochodzi od zdrobnienia nazwiska jej założyciela - niejakiego Jyujiro Matsudy. To jednak nie wszystko, odnosi się ona także do starożytnego w japońskiej kulturze boga światła i ognia, czyli Ahura Mazdy. Działalność przedsiębiorstwa o nazwie Toyo Cork Kogyo Co. Ltd. rozpoczęła się w roku 1920. Na samym początku firma produkowała dla swoich klientów narzędzia maszynowe przeznaczone do wszelkiego rodzaju pojazdów, a także broń dla japońskiej armii w czasie II Wojny Światowej. Obecna nazwa marki pojawiła się dopiero w roku 1984, a jej słynnym symbolem są oczywiście legendarne rotacyjne silniki Wankla.

Pierwsze pojazdy i punkt zwrotny

Pierwszym produktem marki Mazda, jaki śmiało możemy uznać za motoryzacyjny, był model o nazwie GO. Ten trójkołowy pojazd dostawczy zbudowany dla japońskiej armii ujrzał światło dzienne w roku 1931. Kiedy pojawiły się tradycyjne "samochody"? Na ten ruch japońskiego producenta trzeba było poczekać jeszcze dekadę, gdyż dopiero w latach 40. ubiegłego wieku pojawiły się pierwsze prototypy aut. Mimo tego, wersje produkcyjne tych samochodów były dostępne dopiero pod koniec lat 50. To właśnie wtedy zbudowane zostało nieduże auto przeznaczone dla dwóch osób - model R360. W roku 1962 pojawił się jeszcze model Carol, lecz był to jednak przedsmak prawdziwej wisienki na torcie. Niedługo potem firma Toyo Cork Kogyo nabyła prawo licencyjne do produkcji silników budowanych przez Felixa Wankla. Ten niemiecki inżynier stworzył jednostkę napędową, której cechą charakterystyczną były trójkątne tłoki obrotowe.

Ikoniczne silniki Wankla

Za sprawą dostępu do zupełnie nowych konstrukcji jednostek napędowych, w ciągu dekady, samochody marki Mazda niezwykle się rozwinęły. Zanim do tego doszło, firma produkowała pojazdy o mocy zaledwie 16 KM, niedługo potem światło dzienne ujrzało jednak sportowy model 110S Cosmo. Jednostka napędowa tego pojazdu była chłodzona cieczą, a jego moc równała się 110 KM. 

Nadejścia lat 70. zwiastował dla Mazdy wiele problemów. W tym czasie marka przeżywała zarówno swoje wzloty, jak i upadki. Kryzys spowodował, że 1/4 firmy została przejęta przez Forda. Mimo tego Mazda z coraz większym zapałem tworzyła pojazdy, w których implementowała silniki Wankla. Mowa o takich modelach jak RX-7, czy też spory sedan o nazwie Luce.

Następne sukcesy marki 

Korzystając z rozwiązań wcześniej wspomnianego Forda, Mazda tworzyła nowe samochody. Nie oznaczało to jednak, że porzuciła swoje doświadczenie, gdyż w dalszym ciągu pozostawała mu wierna. Tym samym z fabryki wyjechały serie 323 oraz 626. Pojawiła się także Mazda MX-6 bazująca na Fordzie Probe, a koniec dekady przyniósł nam słynnego roadstera o europejskiej nazwie Mazda MX-5. Samochód ten w roku 1989 został wybrany pojazdem roku, co otworzyło marce drogę do produkcji sportowych aut. Tym samym Mazda 787B w 1991 roku okazała się zwycięzcą 24-godzinnego wyścigu Le Mans. 

Problemy przed nowym milenium

Końcówka XX wieku to czas walki o przetrwanie dla Mazdy. Trzecie generacja RX-7 nie przyjęła się zbyt dobrze, gdyż jej cena była zbyt duża. Tak naprawdę jedynym modelem, który dobrze się sprzedawał, było MX-5. To jednak nie wystarczało na utrzymanie marki, dlatego zdecydowała się ona na wydzielenie na terenie Japonii trzech zupełnie nowych marek: Autozam, Eunos oraz Anfini. W USA Mazda wprowadziła luksusową markę Amati, a na Starym Kontynencie Xedos. Twórcy marki zmieniali również logo. Od roku 1975 do 1991 miało to miejsce aż trzy razy, a ostateczny znak rozpoznawczy pojawił się dopiero w 1998 roku.

Kamień milowy Mazdy

Przez cały czas trwała kooperacja Mazdy z Fordem, której owocem okazały się pick-upy. Mazda zaprezentowała swoją serię B, a na terenie USA mogliśmy zakupić słynnego Rangera. Nowe milenium nie przyniosło jednak dla marki niczego dobrego. W roku 2001 nie wprowadziła ona na rynek żadnego nowego samochodu. Dopiero rok później im się to udało. Mimo tego, w międzyczasie marka wycofała się z kilku europejskich rynków, na przykład Polski. 

Prawdziwym punktem zwrotnym okazał się rok 2004 i słynne modele takie jak Mazda RX-8, 6/Atenza oraz 3/Axela. Nikt się tego nie spodziewał, jednak popularność tych samochodów była po prostu ogromna. Spora część klientów w końcu doceniła Mazdę za jej oryginalność, jakość oraz bezawaryjność. Rok później do oferty firma dołączyła również zupełnie nowa generacje kultowej MX-5. Samochód ten w 2007 roku sprzedał się w 800 000 egzemplarzy, co było historycznym rekordem marki. 

Wygląda na to, że Mazda z rok na rok łapie coraz większy wiatr w żagle. Jej pojazdy sprzedają się znacznie lepiej niż kiedyś, dlatego bez większego problemu jesteśmy je w stanie zakupić w Europie. Czego możemy się spodziewać za kilka lat? Tego nie wiemy, ale czy powinno nas to martwić? Mazda stale zaskakuje i z pewnością zrobi to jeszcze nie jeden raz, a przecież to wszyscy fani motoryzacji tak bardzo kochają. 

Sprawdź dostępne modele Mazdy na samochody.pl

 Historia Mazdy czyli potęga silników Wankla.
 Historia Mazdy czyli potęga silników Wankla.
 Historia Mazdy czyli potęga silników Wankla.