Nissan Patrol

Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Nissan Patrol

Samochody terenowe posiadają naprawdę bogatą historię, a segment ten zdominowany jest przez zaledwie kilka marek. Wiele osób na auta tego typu mówi po prostu „jeepy”, co świadczy o ogromnej popularności amerykańskiego producenta na całym świecie. Nie można jednak zapominać o innych markach, które również posiadają ogromne tradycje w tym segmencie motoryzacji. Modelem, który od kilkudziesięciu lat z powodzeniem radzi sobie na rynku aut terenowych, jest Nissan Patrol, jedna z najpopularniejszych terenówek w historii.

Nissan Patrol – historia modelu

Historia Nissana Patrola jest niezwykle bogata i zaczyna się już w 1951 roku. Protoplastą samochodu, który aktualnie znamy jako właśnie Patrol, jest Datsun 4W60. Ten japoński producent, którego lata chwały dawno już przeminęły, posiada ogromny wkład w historię japońskiej i globalnej motoryzacji. Nie chodzi tu tylko o samochody terenowe – każdy wielbiciel samochodów sportowych z Dalekiego Wschodu z pewnością zna linię Z od tego producenta. Tak – tę samą linię Z, którą aktualnie szczyci się Nissan.

Pierwsze Datsuny w wersji terenowej powstawały na potrzeby wojska i dopiero Datsun Patrol 60, którego możemy nazywać Patrolem trzeciej generacji, skierowany był także na rynek cywilny. W swojej większej wersji Patrol 60 był w stanie pomieścić nawet osiem osób, a potężny sześciocylindrowy silnik o mocy 125, a po liftingu nawet 145 koni mechanicznych pozwalał przedrzeć się przez nawet najtrudniejszy teren.

Historia Datsuna Patrola trwa do 1984 roku. Dwa lata później Nissan likwiduje markę Datsun, by w 2013 roku przywrócić ją jako producenta budżetowych aut na rynki rozwijające się. Bez wątpienia jest to smutny los legendy, lecz na rozmowy na ten temat przyjdzie jeszcze czas. Od wspomnianego wyżej roku mamy już do czynienia z Nissanem Patrolem, który w 1987 roku otrzymał swoją czwartą generację.

Czwarte, piąte (ostatnie dostępne w Polsce) i znajdujące się obecnie w produkcji szóste wcielenie Patrola jest już w pełni nastawione na potrzeby cywilne, choć nadal spełnia swoje terenowe funkcje śpiewająco. Rozwój technologiczny japońskiej marki, a także całej branży motoryzacyjnej pozwolił na implementowanie coraz to ciekawszych udogodnień, a przy okazji – na zmianę wyglądu auta na bardziej nowoczesny.

Aktualnie Nissan Patrol w praktycznie żadnym stopniu nie przypomina już swojego pierwowzoru pod względem designu. Dodatkowo najnowszej generacji bliżej jest do SUV-a niż terenówki, co naprawdę mocno rozczarowało wielu fanów tego modelu. Tak samo, jak w przypadku Datsuna, możemy powiedzieć: „tak działa duch czasu”.

Nissan Patrol – dane techniczne i wymiary

Produkowane od 2010 roku szóste wcielenie Nissana Patrola jest dłuższe (5165 mm) i szersze (1995 mm) w porównaniu ze swoim poprzednikiem. Zmianie nie uległa zaś wysokość – 1940 mm. Patrol waży naprawdę wiele i jego masa własna ociera się o wartość 2800 kilogramów (2795 kg w najbardziej rozbudowanej wersji).

nissan patrol wymiary

Osoby, które martwiły się o to, że Patrol stanie się kolejnym pospolitym SUV-em, mogą odetchnąć z ulgą – samochód nadal posiada swój terenowy charakter, który obecnie jest wspomagany przez szereg przydatnych technologii. Świetna skrzynia automatyczna, inteligentny napęd 4x4, hydrauliczne zawieszenie, elektroniczna szpera i kontrola stabilności – dzięki takim udogodnieniom i asystom, Patrol nadal świetnie radzi sobie w trudnym terenie.

Nissan Patrol – gama silnikowa

8-miejscowy SUV terenowy potrzebuje naprawdę sporo mocy, a odpowiedzialny za jej dysponowanie jest potężny silnik V8 o pojemności 5.6 litra. 400 koni mechanicznych i 560 niutonometrów momentu obrotowego to naprawdę potężna kombinacja, które może uratować nas z opresji w niekorzystnych warunkach. Oczywiście za taką pojemnością idzie też paliwożerność – Nissan Patrol spala średnio 14,4l/100 km.

Nissan Patrol – ceny na rynku aut używanych

Na rynku wtórnym jesteśmy w stanie znaleźć egzemplarze Nissana Patrola nawet w obecnego roku modelowego. Takiego auta nie kupimy jednak za mniej niż za 230 tysięcy złotych. Co do starszych roczników, samochody z ostatnich lat produkcji w naszym regionie będą mogły kosztować 80-100 tysięcy złotych. Starsze egzemplarze znajdziemy zaś już za 25 tysięcy złotych.