Jeep Avenger

Jeep Avenger samochodem 2023 roku

Plebiscyt na Europejski Samochód Roku 2023 oficjalnie się zakończył i znamy już zwycięzcę! Tym razem triumfował przedstawiciel amerykańskiej marki Jeep. Istnieje jednak wiele powodów, które sprawiają, że możemy powiedzieć, iż samochodem roku 2023 został samochód z… Polski. Oto co warto wiedzieć o tegorocznym konkursie na Europejski Samochód Roku 2023.

Konkurs na Europejski Samochód Roku — historia, zwycięzcy

Plebiscyt na Europejski Samochód Roku to jeden z najstarszych konkursów motoryzacyjnych na świecie, który jest organizowany co roku aż do dziś. Po raz pierwszy zorganizowano go w 1964 roku i od wtedy fani motoryzacji mogą emocjonować się tym, które auto zostanie uznane za samochód roku.

Zazwyczaj pod uwagę bierze się 7 samochodów, które rywalizują ze sobą o tytuł najlepszego. Samą siódemkę wybierają jednak Ci sami jurorzy. Otrzymują oni pulę aut, które spełniają warunki do wzięcia udziału w konkursie. Każdy juror może rozdać łącznie 25 punktów, z czego maksymalnie 10 na jedno auto i do tego punkty trzeba rozdysponować pomiędzy 10 modeli. W tym roku jurorów było 57 i pochodzili oni z 22 państw. Dwójka jurorów to Polacy.

Aby auto mogło brać udział w konkursie na Europejski Samochód Roku, musi być dostępne w sprzedaży w trakcie głosowania, jego roczna sprzedaż powinna przekraczać 5000 sztuk, nie może być supersamochodem, a do tego samochód musi być oferowany na co najmniej pięciu europejskich rynkach motoryzacyjnych.

Konkurs na Europejski Samochód Roku był w przeszłości wygrywany przez naprawdę ciekawe konstrukcje. Na samym początku dominowały go marki brytyjskie, następnie walczyły ze sobą samochody francuskie i włoskie. W latach 70. do głosu coraz częściej zaczęli dochodzić z kolei Niemcy, w tym takie auta jak Porsche 928, czy też Mercedes-Benz 450S.

W ciągu ostatnich lat jednym z najczęściej wygrywających producentów jest z kolei Peugeot, którego auta zdobywały ten tytuł w roku 2014, 2017 oraz w 2020. Ostatnie pięć tytułów padło kolejno łupem Kii EV6 (2022), Toyoty Yaris IV (2021), Peugeota 208 II (2020), Jaguara I-Pace (2019) oraz Volvo XC40 (2018).

Nominowani do konkursu na Europejski Samochód Roku 2023

57 jurorów pracujących przy konkursie na Europejski Samochód Roku 2023 wybrali następujące siedem modeli. Są to Jeep Avenger, Kia Niro, Nissan Ariya, Peugeot 408, Renault Austral, Subaru Solterra/Toyota bZ4X, a także Volkswagen ID.Buzz. Widać więc rosnącą w ostatnich latach popularność elektryków w tego typu plebiscytach.

Europejski Samochód Roku 2023 - wyniki

Siódemka nominowanych aut trafiła w ręce jurorów, którzy mogli testować je w Belgii, na torze Circuit de Mettet. Polscy jurorzy zgodnie zagłosowali w wypadku wielu aut. Przyznali po 5 punktów Avengerowi, po 4 Kii Niro, tyle samo otrzymał od każdego z nich Peugeot 408, po 3 Nissanowi Ariya. Rozbieżności pojawiły się w wypadku dwóch ostatnich aut. Renault Astral otrzymało dwa punkty od Romana Popkiewicza i aż 4 od Macieja Ziemka. Elektryczne Subaru i Toyota zostały nagrodzone 1 oczkiem przez Popkiewicza i dwoma przez Ziemka.

Wygrana Jeepa Avengera była naprawdę znacząca. 57 jurorów łącznie przyznało mu bowiem aż 328 punktów. Jest to najwyższy wynik zwycięzcy plebiscytu od 2015 roku, gdy Volkswagen Passat B8 uzbierał aż 340 oczek. Drugi był Volkswagen ID.Buzz z wynikiem 241 punktów. Podium zamyka Nissan Ariya, który uzbierał 211 punktów. Kolejne miejsca należą do Kii Niro (200 pkt), Renault Austral (163 pkt), Peugeota 408 (149 pkt), a duet Subaru i Toyoty zamknął tabelę, zdobywając jedynie 133 punkty.

Jeep Avenger to trzeci w historii “polski” samochód wygrywający w tym plebiscycie. Wcześniejsze owoce pracy fabryki w Tychach, które zdobywały ten tytuł to Fiat Panda z 2004 roku oraz Fiat 500 z roku 2008. Polski oddział Stellantis ma więc na koncie produkowanie kilku naprawdę udanych aut, którym udało się zapracować na bardzo dobrą opinię u motoryzacyjnych ekspertów. Jeep Avenger to samochód elektryczny z segmentu B. Ma niewielkie wymiary i świetnie sprawdza się na miejskich uliczkach, a nawet i w trasach średniej długości.