Kiedy samochód jest zabytkiem?
Samochód zabytkowy – jakie warunki musi on spełniać?
Posiadacze wiekowych, a często wręcz legendarnych samochodów, chcą czasem jeździć nimi na specjalnych prawach bądź pokazać na ulicy, iż ich auto jest na swój sposób wyjątkiem, prawdziwym unikatem. To właśnie dlatego istnieje możliwość zarejestrowania w naszym kraju aut jako samochody zabytkowe. Jest to kategoria pojazdów, która swoimi uprawnieniami trochę odbiega od typowych pojazdów na co dzień poruszających się po naszych drogach. Zacznijmy jednak od prawdopodobnie najważniejszej w tym aspekcie kwestii – jak sprawić, by nasz samochód został sklasyfikowany jako zabytek?
Obecnie przepisy dokładnie określają, jakie samochody mogą zostać uznane za zabytki. Przede wszystkim od roku produkcji samochodu musi upłynąć co najmniej 30 lat. Dodatkowo produkcja konkretnego modelu czy generacji tegoż modelu musiała się zakończyć co najmniej 15 lat temu, a konkretny egzemplarz musi posiadać co najmniej 75 procent oryginalnych części. W grę nie wchodzą więc pojazdy posiadające masę części zamiennych od innych producentów, chociaż od powyższych reguł mogą nastąpić wyjątki. Często pojazdem zabytkowym może zostać auto młodsze, które w znaczący sposób odcisnęło swoje piętno na historii motoryzacji, bądź samochód, który był kiedyś własnością znanej osoby. Nawet jednak jeżeli te wyjątki nie wchodzą w grę, dobra argumentacja może przekonać rzeczoznawcę, by zakwalifikował on nasz pojazd jako samochód zabytkowy. Wtedy też będziemy mogli otrzymać ikoniczne żółte tablice, które w naszym kraju odnoszą się właśnie do aut zabytkowych.
Jakie obowiązki posiada właściciel auta zabytkowego?
Posiadanie zabytkowego samochodu to dla każdego właściciela spory przywilej, lecz w parze za tym idzie również masa obowiązków, które należy wypełniać. Auta sklasyfikowane jako zabytek nie tylko bowiem wymagają odpowiedniej pielęgnacji, ale również ich modyfikowanie jest o wiele trudniejszym zadaniem. Takie maszyny bowiem znajdują się pod częściową jurysdykcją konserwatora zabytków, co właścicielowi nieco wiąże ręce.
Auta zabytkowego nie możemy w żaden sposób niszczyć ani przerabiać – chodzi tutaj o spojlery, montowanie części zamiennych czy nawet instalowanie systemu LPG. Bez odpowiedniej zgody nie wolno nam modyfikować silnika, podwozia czy skrzyni biegów, a nawet jeżeli otrzymamy takie pozwolenie, konieczne będzie sięganie po często drogie i słabo dostępne oryginalne części. W przypadku wyjazdu za granicę, jeżeli auto ma ponad 50 lat i jego wartość szacowana jest na większą niż 32 000 złotych, konieczne jest uzyskanie zgody, zaś w przypadku szkody całkowitej konieczne jest zezłomowanie takowego pojazdu.
Auta zabytkowe a ubezpieczenie – co tu się zmienia?
Bardzo ciekawym aspektem posiadania auta zabytkowego w Polsce jest fakt, iż pojazdy tego typu jako jedne z niewielu... nie potrzebują posiadać ciągłej polisy OC. Oczywiście praktycznie wszystkie pojazdy mechaniczne, nawet jeśli stoją nieużywane, muszą mieć ją wykupioną obowiązkowo, lecz w przypadku aut zabytkowych możemy na przykład kupować ubezpieczenie krótkoterminowe kilka razy do roku bez żadnych obaw, iż przyjdzie nam zapłacić kary za brak ciągłości ubezpieczenia.
Zmiany w przepisach o samochodach zabytkowych dodadzą nowy warunek?
Obecnie mówi się naprawdę wiele o konieczności zmiany przepisów dotyczących kwalifikacji samochodów jako zabytkowe. Na żółtych blachach pojawiają się bowiem tak pospolite pojazdy, jak Opel Vectra czy Mercedes W124. Takich sytuacji jest coraz więcej, dlatego też są już poważne plany dotyczące zmiany przepisów. Według nich rzeczoznawca będzie musiał zażądać od właściciela samochodu, iż konkretny model posiada uznaną wartość historyczną. Póki jednak taki przepis nie został wprowadzony, można rejestrować jako zabytek wszystkie auta, które spełniają trzy warunki przedstawione powyżej.