audi q4

Nowe Audi Q4 Sportback e-tron

Od momentu zaprezentowania pierwszej wersji koncepcyjnej w 2019, Audi Q4 e-tron jest jedną z najbardziej wyczekiwanych premier w branży motoryzacyjnej. Temperaturę Niemcy podnieśli jeszcze rok później. W lipcu 2020 zaprezentowali kolejną odsłonę, Sportback e-tron, zdradzając więcej informacji na temat tego, czego mogą spodziewać się nabywcy nowych modeli.

Jak deklarują przedstawiciele firmy z Ingolstadt, rozwój elektryków i hybryd jest dla niej priorytetem. Oprócz zaprezentowanych do tej pory modeli – e-tron i e-tron Sportback – w jej ofercie w ciągu najbliższych 5 lat ma pojawić się 20 aut napędzanych tylko energią elektryczną. Mają one, według szacunków, łącznie z hybrydami mają już niedługo stanowić prawie 40 procent wszystkich sprzedawanych przez Niemców pojazdów.

Audi ma szansę znaleźć się w gronie najważniejszych graczy tego segmentu. Już teraz jawi się jako jeden z liderów innowacyjności całej branży. Najdobitniej można się o tym przekonać właśnie na przykładzie dwóch zaprezentowanych ostatnio wersji Q4. Co o nich wiemy?

 

Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron. Co je łączy? Czym się różnią?

Różnice między obiema wersjami sprowadzają się przede wszystkim do stylistyki. W zamierzeniu konstruktorów Q4 e-tron ma być propozycją dla zwolenników klasycznych SUV-ów z ich trwałością i uniwersalnością. Kierowcy preferujący dynamikę i sportową elegancję docenią zaś wersję Q4 Sportback e-tron z nadwoziem w stylu SUV coupe.

Jeśli chodzi o rozmiary, różnice między obiema są naprawdę nieznaczne. Zarówno Q4 e-tron, jak i Q4 Sportback mają taką samą szerokość (1,9 metra) i rozstaw osi (2,77 metra). Ich wysokość oscyluje wokół 1,6, zaś długość – 4,6 metra, z tym że Sportback jest o centymetr dłuższy i niższy.

 

Design by Audi. Jak Audi Q4 Sportback e-tron prezentuje się w środku i z zewnątrz?

Sportback uwagę zwraca już swoją sylwetką. Główna linia nadwozia opada w dół, układając się w finezyjny, a zarazem dynamiczny kształt. Sporo dzieje się też w przekroju poprzecznym. W podobnie subtelny sposób linia dachu przechodzi w boczne, mocno nachylone słupki boczne. Te zabiegi pozwoliły konstruktorom sprawić, że Sportsback wydaje się dłuższy i smuklejszy od swojej bliźniaczej wersji.

Z przodu między obiema wersjami nie ma właściwie żadnych różnic. Wzrok przyciąga przede wszystkim duży panel z tworzywa sztucznego umieszczony zamiast obecnej w wersji z 2019 atrapy silnika. Charakterystycznym elementem jest poza tym pas świetlny składający się z dwóch zespołów lamp. Według zapowiedzi Audi, ma on stać się znakiem rozpoznawczym wszystkich modeli ukazujących się w ramach linii e-tron.

Wymiary obu Q4 kojarzą się – całkiem słusznie – z większym, ale nadal zwrotnym kompaktem. To wrażenie mija jednak po wejściu do kabiny. Jej wnętrze jest przestronne, co udało się osiągnąć dzięki nie tylko szerokiemu rozstawowi osi, ale też eliminacji tunelu przekładniowego.

Wrażenie przestronności w jest jeszcze większe dzięki odpowiednio dobranej kolorystyce. Projektanci postawili na kontrast między górą utrzymaną w jasnych barwach, a ciemnym dołem. Wykończenie wnętrza to zaś projekt godny marki premium zwracającej uwagę na kwestie zrównoważonego rozwoju. Podsufitka, górna połowa relingów drzwi, tablica rozdzielcza oraz słupki okienne obito beżową mikrofibrą, a na fotelach znalazł się wysokiej jakości materiał Alcantara. Do produkcji wykładziny podłogowej posłużyły zaś tylko surowce pochodzące z recyklingu.

Według informacji, we wnętrzu mają znaleźć się trzy wyświetlacze. Na szczególną uwagę zasługuje wielkoformatowy wyświetlacz head-up obsługujący rzeczywistość rozszerzoną, dzięki któremu możliwe jest wyświetlanie różnych informacji bezpośrednio „na drodze”. We wnętrzu znajdziemy też kilka ciekawie zaprojektowanych schowków – między innymi pod konsolą środkową oraz specjalne nisze w drzwiach przystosowane do łatwego i bezpiecznego przewożenia butelek.

 

Napęd i zawieszenie. Poznajcie możliwości modułowej platformy elektryfikacyjnej

Sercem Audi Q4 Sportback e-tron będzie modułowa platforma elektryfikacyjna, oferujące duży wybór wariantów napędu i poziomów mocy. Auto ma być zasilane dwoma silnikami elektrycznymi, z których każdy przypisany jest do jednej osi. Między nimi nie ma mechanicznego połączenia, a nad ich synchronizacją czuwa system elektroniczny. Gwarantuje to dobór odpowiedniej trakcji niezależnie od nawierzchni i pogody.

Tylna jednostka będzie mieć moc 150 kW i dostarczy 310 niutonometrów momentu obrotowego. W tylnej te parametry mają kształtować się na poziomie kolejno 75 kW i 150 niutonometrów, a dla całego układu moc będzie wynosić 225 kW. Pojemność umieszczonego w podłodze, zajmującego całą przestrzeń między osiami i ważącego 510 kilogramów systemu akumulatorów to 82 kilowatogodzin. Pozwoli to na przejechanie nawet ponad 450 kilometrów, a naładowanie baterii w 80 procentach zajmować będzie 30 minut.

 

Audi Q4 Sportback e-tron – prowadzenie. Niemiecka precyzja i sportowy pazur

Wszystkie elementy napędowe zostały ulokowane w niskich partiach pojazdu. W połączeniu z niemal idealnie równym rozłożeniem obciążenia na obie osie czyni to z Audi Q4 Sportback e-tron auto, które prowadzi się z najwyższą precyzją i doskonałą dynamiką. Pomagają w tym specjalnie dobrane do takiego napędu osie. Z przodu umieszczono MacPherson z adaptacyjnymi amortyzatorami, a z tyłu pracuje wielowahaczowa oś z oddzielnymi sprężynami i adaptacyjnymi amortyzatorami.

Nowe Audi Q4 Sportback e-tron
Nowe Audi Q4 Sportback e-tron
Nowe Audi Q4 Sportback e-tron