Nowe modele Nissana e-POWER - hybrydowe auta bez ładowania
Posiadanie auta hybrydowego bez możliwości jego ładowania jest sporym rarytasem na rynku motoryzacyjnym, jednocześnie bardzo praktycznym, gdyż nikt nie lubi czekać na to, aż jego samochód się naładuje i dopiero wtedy będzie gotowy do dalszej podróży. Technologia E-Power od Nissana sprawia, że auto nie wymaga jednak podłączania samochodu do sieci elektrycznej. Dlaczego tak się dzieje?
Czym jest technologia e-POWER?
Zanim przejdziemy do podstawowej oferty Nissana, warto tutaj przytoczyć kilka faktów na temat samej funkcjonalności e-POWER. Autorska technologia Nissana to połączenie silnika benzynowego, który ładuje baterię oraz silnika elektrycznego, która napędza koła, dzięki czemu możemy nie tylko ograniczyć emisją spalin, ale również zwiększyć możliwości pojazdu. Dzięki takiemu rozwiązaniu silnik elektryczny ładuje się sam i nie potrzeba korzystać z ładowania elektrycznego, jak to ma miejsce w innych modelach konkurencji. No dobrze, ale czym tak właściwie różni się to od standardowej hybrydy, która działa w bardzo podobny sposób? Otóż w tym przypadku jednostka spalinowa jest tak naprawdę wyłącznie ładowarką napędu elektrycznego, który w całości odpowiada za napędzanie osi – na tym polega rewolucyjność tego rozwiązania.
Silnik elektryczny ładowany jest benzyną w trakcie jazdy automatycznie. W dodatku technologia e-POWER posiada technologię zapewniającą odzyskiwanie energii podczas hamowania. Układ hamulcowy wykorzystując rekuperację przetwarza energię cieplną z hamulców i przesyła ją do baterii, zwiększając tym samym oszczędność paliwa. Z racji takiego ładowania w ogóle nie musimy się martwić o zasięg podróży naszego samochodu, gdyż możemy polegać tylko i wyłącznie na benzynie, a nawet jej brak na dłuższym dystansie nie sprawi, że samochód przestanie funkcjonować z racji braku naładowania elektroniki. Takie rozwiązanie sprawia, że chociaż mamy nadal do czynienia z samochodem wymagającym benzyny do tankowania, jeździmy de facto samochodem elektrycznym – korzystamy z ciszy i płynności pracy samochodu.
Funkcja e-Pedal Step – kierowanie (niemal) jednym pedałem
Dzięki wysoko rozwiniętej technologii elektrycznej Nissan posiada także funkcję e-Pedal Step, która pozwala nam operować pedałem gazu tak, jak potencjometrem – gdy go puścimy, auto zacznie zwalniać, choć ostateczne zatrzymanie możliwe jest tylko z wykorzystaniem hamulca. Dodatkowo technologia elektryczna daje nam do dyspozycji cały moment obrotowy od zera, dzięki czemu mamy przyjemność z prowadzenia samochodu, nie czując, że samochód ma problemy z zebraniem się do ruszenia się z miejsca.
Nissan Qashqai e-POWER – pokaz technologii w najlepszym wydaniu
Nissan Qashqai od lat jest jednym z flagowych modeli Nissana, szczególnie w przestrzeni marketingowej. Jego nowa generacja posiada wersją z omawianym dziś e-POWER, co jest w stanie zapewnić nam nowe wrażenia z jazdy. Silnik elektryczny oferuje 190 koni mechanicznych i rozpęd do 100 km/h w czasie 7,9 sekundy, zaś średnie spalanie wynosi zaledwie 5,4l/100 km.
Samochód japońskiego producenta jest również opcjonalnie napędzany hybrydą MHEV, która klasycznie wykorzystuje do wprawienia auta w ruch silnik benzynowy. Ta jednostka jest wspierana pracą baterii litowo-jonowej. Warto od razu zaznaczyć, że samochód jest bardzo oszczędny, gdyż w wersji z automatyczną skrzynią biegów Xtronic silnik potrafi sam się wyłączać po zdjęciu nogi z pedału gazu przy prędkości poniżej 18 km/h. Taka funkcja sprawia, że stojąc na światłach sygnalizacyjnych samochód w ogóle nie będzie emitować CO2, co przekłada się na mniejsze koszty eksploatacji samochodu (i oczywiście łatwiejsze zdanie testów emisji spalin). Bateria, która podtrzymuje silnik w tym stanie, jest w stanie także zasilać urządzenie elektryczne w czasie postoju, więc nie musimy się obawiać, że postój na światłach sprawi, że nasz telefon przestanie się ładować.
Jest jednak jeszcze coś, co jest bardzo ważne dla odświeżonego Qashqaia, a chodzi komfort z jazdy. Obudowa karoserii sprawia, że choć mamy do czynienia z dużym (gabarytowo) samochodem, uzyskany został lepszy kąt widzenia z przodu, z tyłu i na boki w porównaniu z modelem poprzedniej generacji. Zmieniło się także umiejscowienie lusterek bocznych, dzięki czemu mamy jeszcze więcej widoczności, a co za tym idzie bezpieczeństwa.