samochód na raty

Samochód na raty. Leasing, kredyt czy wynajem długoterminowy?

Zmiana preferencji Klientów kupujących samochody - jak to dzisiaj wygląda ? 

Wystarczy popatrzeć na ulice polskich miast i porównać je z tym, co było przed laty, szczególnie w latach 90. 

Rynek samochodowy - jak to wyglądało dawniej?

Wejście w nowy XXI wiek było przełomem w wielu dziedzinach, ale zmiany nie były gwałtownie, niczym z dnia na dzień, lecz następowały konsekwentnie, przyspieszając od początku lat 90., gdy zmienił się w naszym kraju ustrój - komunistyczny ustąpił miejsca wolnorynkowemu. Chociaż lata 90. były okresem chaosu i niepewności, to całkiem inaczej zaczęliśmy funkcjonować, co widoczne było w każdym aspekcie życia, zarówno gdy chodzi o pracę zawodową, ubiór, sposób spędzania wolnego czasu, jak i w zakresie kupna samochodu. 

W czasach socjalizmu bardzo było trudno kupić własny pojazd. Nie było tak jak dzisiaj, gdy producenci muszą z całych sił starać się o to, aby klient wybrał ich ofertę - nie było na odwrót, to klient walczył o produkt. Wynikało to z tego, że popyt w sposób absolutnie dominujący przerastał podaż. Stworzyło to sytuację, że samochody z rynku wtórnego kosztowały o wiele więcej niż… nowe. W konsekwencji, gdy dawniej udało nam się kupić Malucha i sprzedać go po kilku latach, to jeszcze na tym zyskiwaliśmy, co dzisiaj wydaje się niedorzeczne, bo jest zgoła odmiennie - już w kilka lat od kupna, samochód jest nawet o połowę tańszy. W latach 90. wszystko to uległo zmianie, nie było już regulacji rynku i coraz więcej osób mogło sobie pozwolić na kupno pojazdu. 

2000 rok - przełom czy kontynuacja?

Chociaż, jak wspomnieliśmy, rok 2000 nie był jakimś przełomem, lecz kontynuacją tego, co już trwało przez całe lata 90., to właśnie wtedy miejsce ważne wydarzenie, jakim było zakończenie produkcji Makucha, a dwa lata później, w 2002 roku, także Poloneza. W 2000 roku na polskim rynku było 35 marek, a w 2020 roku już 49. To samo powiemy o modelach aut osobowych, których obecnie sprzedawanych jest aż 369, a 20 lat temu było ich zdecydowanie mniej - 216. Wszystkie dane - wymienione tu i kolejne, które pojawiają się w artykule - zebrał Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar. 

Coraz większe wymagania

Ostatnie 20 lat to również inne zmiany, szczególnie w zakresie rodzaju klienta, który kupuje nowy samochód. Obecnie bardzo wiele firm decyduje się na ten krok, bo to aż 70,4 procent wszystkich zakupionych samochodów. W 2000 roku ta liczba była nieporównywalnie mniejsza i wynosiła zaledwie 4,6 procent. Dzisiaj to klienci indywidualni są w mniejszości, lecz niezależnie od tego, jaki jest profil nabywcy, zwiększyły się jego wymagania. Nie dziwi więc też, że coraz więcej osób poszukuje samochodu w segmencie premium. Jednocześnie zwiększyła się średnia cena kupowanego samochodu - podczas gdy 20 lat płaciliśmy przeciętnie około 40 tys. zł, to obecnie ta kwota wynosi ponad 120 tys. zł. 

Taniej, drożej? Jakie samochody dominują na rynku?

Niezbyt dobrą informacją jest to, że obecnie na kupno samochodu przeznaczamy więcej niż jeszcze 20 lat temu. To może być spore zaskoczenie dla wielu osób, lecz na ten stan wpływa kilka czynników - nie tylko wyższe ceny samochodów, ale też wybór lepiej wyposażonych wersji i wreszcie - spory rozdźwięk między tym, ile zarabiamy, a ile kosztują nowe auta. 

Jak jednak wspomnieliśmy, w przeszłości wybór był mniejszy, także w zakresie wyposażenia. Obecnie mamy więcej opcji do wyboru, ale i idące za tym wymagania. Ceny są też wyższe, bo oferowane pojazdy mają większą pojemność i przeciętną pojemność silników. Co równie istotne, zmieniło się to, jakie rodzaje samochodów są modne. Już nie sedany, kombi i hatchbacki czy vany, bo obecnie królują SUV-y, które, choć były też 20 lat temu, to ich popularność była znikoma, stanowiąc 0,8% wszystkich sprzedawanych samochodów (nie zapominajmy, że niewiele firm oferowało tego rodzaju pojazdy). Dane nie pozostawiają wątpliwości, jak to się zmieniło - obecnie SUV-y dominują na rynku, mając ogromny udział w rynku - dokładnie 40,8%.

Kupno w internecie coraz powszechniejsze

Dużo też zmieniło się pod kątem tego, gdzie kupujemy samochody - już nie tylko stacjonarnie, na giełdzie, czy w salonie, ale też przez internet. Dzięki takim portalom jak samochody.pl to możliwe, bo znajdziemy tu wszystko, czego szukamy, a także, jak jesteśmy sprzedawcami, możemy wystawić swój pojazd i liczyć, że szybko uda nam się go sprzedać za dobrą cenę. W tym portalu motoryzacyjnym dostępne są ogłoszenia sprzedaży w różnych kategoriach, a więc możemy przebierać wśród pojazdów osobowych dostawczych, motocykli, maszyn rolniczych, różnych części i narzędzi. 

To jednak nie wszystko, bo możemy też na stronie znaleźć miejsce, gdzie naprawimy swój samochód. Dostępne są też oferty wynajmu samochodów. Jeśli chcemy sprzedać samochód, wystarczy po prostu się zarejestrować i utworzyć subdomenę. Żeby znaleźć klienta, powinniśmy maksymalnie wykorzystać dostępne na stronie funkcjonalności - dodać mapę z lokalizacją, wydrukować ogłoszenie z kodem QR czy opublikować video-prezentację pojazdu. Równie łatwe jest poszukiwanie samochodu - służy do tego inteligentna wyszukiwarka.

Inne zmiany

Na sam koniec wspomnijmy też o jeszcze jednej zmianie, która zaczyna dominować zwłaszcza w ostatnich latach. Mianowicie, nie patrzymy tak bardzo na cenę samochodu, jak na to, czy kupimy go za korzystne w spłacie raty. Praktycznie każdy bank oferuje kredyt samochodowy lub kredyt gotówkowy. Czym się różnią? 

Ten pierwszy jest celowy, co oznacza, że do umowy wpisywane są dane samochodu, jaki nabywamy, między innymi typ pojazdu, marka, model, rok produkcji, numer nadwozia itd. Kredyt samochodowy wymaga zabezpieczenia, czym w zależności od banku może być zastaw rejestrowy, cesja praw z polisy AC itp. Inaczej to wygląda w przypadku kredytu gotówkowego, gdyż tutaj nie ma wymogu ustanawiania zabezpieczeń. Zresztą taki kredyt można przeznaczyć praktycznie na dowolny cel - banki nie interesuje czy na samochód, czy na przykład remont mieszkania. 

Jak widać, rynek samochodowy wygląda dziś zupełnie inaczej niż dawniej. I to pod każdym względem.

Sprawdź dostępne marki i modele z ratą na samochody.pl

Samochód na raty. Leasing, kredyt czy wynajem długoterminowy?
Samochód na raty. Leasing, kredyt czy wynajem długoterminowy?
Samochód na raty. Leasing, kredyt czy wynajem długoterminowy?