Liczba rejestracji nowych samochodów w 2020 roku - podsumowanie

Liczba rejestracji nowych samochodów w 2020 roku - podsumowanie

Rok 2020 był lakonicznie mówiąc dosyć ciężki, nie upiekło się również branży motoryzacyjnej. Zaczynają napływać pierwsze dane podsumowujące ubiegły rok – na te dotyczące sprzedaży trzeba jeszcze chwilę poczekać, ale do dyspozycji mamy już oficjalne informacje z SAMARu (oparte na danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców) odnośnie ilości zarejestrowanych nowych aut w Polsce. Prześledźmy zatem jak przynajmniej pod tym względem kreował się rynek samochodowy w naszym kraju. 

Rok spekulacji

Cały ubiegły rok dochodziły do nas sprzeczne informacje. Mówiono o załamaniu rynku motoryzacyjnego – spadek sprzedaży (a zatem i rejestracji) samochodów miał być spowodowany utratą przez wielu ludzi pracy lub zachwianą sytuacją wielu firm i związanym z tym niepokojem o utrzymanie stałego źródła dochodu. Drugie informacje były zgoła odmienne – tu już spekulowano o wzroście sprzedaży aut w Polsce, ponieważ coraz więcej osób miało stawiać na komfort i bezpieczeństwo w codziennych podróżach do pracy ograniczając tym samym kontakty z innymi ludźmi. Zatem co mówią dane z SAMARu? Mówią niestety o spadkach – w pierwszej kolejności jeśli chodzi o ilość rejestracji, co na pewno będzie miało odzwierciedlenie w danych dotyczących sprzedaży pojazdów. W 2020 roku, w klasie samochodów nowych o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony, odnotowano aż 22% spadek ilości rejestracji w stosunku do poprzedniego roku, a całkowita liczba rejestracji wynosiła 488 tys. W komunikacie wydanym przez SAMAR czytamy: "Dane skumulowane (488 002 szt.) wykazują spadek sprzedaży w 2020 roku o 21,98% (-137 469 szt.)". Oznacza to ponad 137 tysięcy mniej rejestracji nowych samochodów niż w 2019 roku. 

12 miesięcy spadków?

Czy faktycznie przez cały rok branża motoryzacyjna notowała spadki? Niekoniecznie – grudzień 2020 okazał się najlepszym miesiącem jeśli chodzi sprzedaż nowych samochodów. Tutaj mamy dwa czynniki, które miały na to wpływ i żaden z nich nie jest powiązany z jakkolwiek polepszającą się sytuacją w kraju. Po pierwsze jest oczywiście kwestia wyprzedaży roczników, mocno obniżone ceny skusiły zainteresowanych i ostatni miesiąc roku w porównaniu na przykład do listopada 2020 odnotował 24,86% wzrost w sprzedaży. Drugim czynnikiem jest również fakt, że od początku 2021 roku weszła w życie nowa norma Euro 6d FCM, która zobowiązuje producentów pojazdów, aby w wyposażeniu znalazły się urządzenia monitorujące zużycie paliwa lub energii elektrycznej. Nowe samochody, które nie posiadają takich urządzeń nie mogą być rejestrowane od początku nowego roku. 

Kto jest liderem w sprzedaży? 

Czy faktycznie Skoda po 11 latach bycia liderem w sprzedaży samochodów nowych w Polsce została zdetronizowana? I tak, i nie. W ogólnym rozrachunku tak, miejsce czeskiego koncernu zajęła Toyota - ponad 61 tys. aut tej marki zostało zarejestrowanych w Polsce w 2020 roku. Skoda tym samym spadła na drugą lokatę (57 tys. rejestracji), a VW z 37 tys. rejestracji znajduje się na 3 miejscu. To dlaczego nie została jednak zdetronizowana? Ponieważ najczęściej kupowanym modelem w ubiegłym roku była właśnie Skoda Octavia (18 667 szt.). Za nią uplasowała się Toyota Corolla i Yaris, które wspólnie odebrały pierwsze miejsce koncernowi z Czech. Na czwartym miejscu znalazła się Dacia Duster (12 967 szt.), a na piątym Skoda Fabia (12 136 szt.). Jak plasują się marki same w sobie? Mimo zajęcia pierwszych miejsc zarówno Toyota jak i Skoda zanotowały spadki, nie inaczej jest z pozostałymi koncernami. Volkswagen mimo 3 miejsca odnotował spadek rejestracji nowych aut o ponad 30% w porównaniu z ubiegłym rokiem, ale rekordzistą jest Mazda – tu mówimy o spadku aż 68%! Najlepszy wynik (pomimo 11 pozycji w rankingu) zanotowało Audi z ponad 13% wzrostem. Oto pełne zostawienie:

Zestawienie liczby rejestrowanych samochodów w 2020 roku:
1.       Toyota – 61 330 szt. (-2,3 proc. r./r.)
2.       Skoda – 56 334 (-17,94 proc.)
3.       Volkswagen – 37 207 (-30,9 proc.)
4.       Kia – 24 113 (-17,96 proc.)
5.       Renault – 21 024 (-23,77 proc.)
6.       Dacia – 20 936 (-32,2 proc.)
7.       Mercedes – 20 291 (-6,75 proc.)
8.       Ford – 19 064 (-36,72 proc.)
9.       Hyundai – 18 404 (-24,51 proc.)
10.     BMW – 18 290 (-11,64 proc.)
11.     Audi – 15 602 (+13,25 proc.)
12.       Opel – 14 908 (-55,90 proc.)
13.       Fiat – 12 490 (-15,03 proc.)
14.       Peugeot – 11 746 (-24,06 proc.)
15.       Volvo – 10 926 (-0,45 proc.)
16.       Seat – 9 197 (-26.04 proc.)
17.       Nissan – 9 065 (-20,66 proc.)
18.       Citroen – 8 082 (-32 proc.)
19.       Suzuki – 7 171 (-35,63 proc.)
20.       Honda – 6 127 (-20,68 proc.)
21.     Mazda – 4 974 (-68,26 proc.)
22.     Mitsubishi – 4 628 (-25,88 proc.)
23.     Lexus – 4 450 (+12,57 proc.)
24.     Jeep – 2 940 (-28,13 proc.)
25.     Mini – 2 085 (-12,8 proc.)
26.     Porsche – 1 592 (-12,58 proc.)
27.     Alfa Romeo – 1 344 (-13,29 proc.)
28.     Land Rover – 1 281 (-38,32 proc.)
29.     Subaru – 765 (-43,63 proc.)
30.     Jaguar – 655 (-48,95 proc.)

Liczba rejestracji nowych samochodów w 2020 roku - podsumowanie
Liczba rejestracji nowych samochodów w 2020 roku - podsumowanie
Liczba rejestracji nowych samochodów w 2020 roku - podsumowanie