Skoda Enyaq RS Race

Skoda Enyaq RS Race – torowy elektryk z wizją przyszłości

Wyścigowy design, biokompozyty zamiast karbonu i osiągi godne hot-hatcha – tak w skrócie można opisać nowy koncept od Skoda Motorsport. Enyaq RS Race to nie tylko pokaz możliwości elektrycznego napędu, ale też zapowiedź tego, jak mogą wyglądać zrównoważone samochody przyszłości.

Lekkość z natury – biokompozyty z lnu

Największą innowacją jest zastosowanie materiałów naturalnych – zamiast tradycyjnych komponentów karbonowych, Skoda postawiła na biokompozyty z włóknami lnu. Współpraca z firmą Bcomp zaowocowała zastosowaniem technologii PowerRibs™, która pozwoliła zredukować masę auta o imponujące 316 kg. To aż 85% niższa emisja CO₂ w porównaniu do klasycznego włókna węglowego.

Skoda Enyaq RS Race

Te materiały trafiły m.in. do nadkoli, zderzaków, pokrywy bagażnika, dachu oraz elementów wnętrza. Choć lekki, Enyaq RS Race nie traci na sztywności i bezpieczeństwie – wręcz przeciwnie, zyskał na dynamice.

Wyścigowa sylwetka i obniżony środek ciężkości

Wizualnie RS Race to auto gotowe na tor. Jest 70 mm niższy, 72 mm szerszy z przodu i aż 116 mm z tyłu w porównaniu do seryjnej wersji Enyaq RS Coupé. Dodano poszerzone nadkola, nowy przedni zderzak z mocnymi wlotami powietrza, aerodynamiczny dyfuzor i duży tylny spoiler.

Auto stoi na 20-calowych felgach, a skuteczne hamowanie zapewniają karbonowo-ceramiczne tarcze – z 10-tłoczkowymi zaciskami z przodu i 4-tłoczkowymi z tyłu.

Skoda Enyaq RS Race

Wnętrze gotowe na tor wyścigowy

Kabinę odchudzono do minimum. Znajdziemy tu tylko dwa fotele kubełkowe Atech z sześciopunktowymi pasami, klatkę bezpieczeństwa wykonaną ze stali chromowo-molibdenowej, hydrauliczny hamulec ręczny, mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu na obu osiach i zawieszenie typu rally cross z regulacją wysokości.

Skoda Enyaq RS Race

Kierownica przypomina tę z rajdowej Fabii RS Rally2, a panel środkowy z przyciskami i przełącznikami wygląda jak wyjęty prosto z profesjonalnego auta wyścigowego.

Osiągi – mniej masy, więcej emocji

Choć jednostka napędowa nie została zmodyfikowana – nadal jest to układ dwóch silników o mocy 250 kW (340 KM) – to redukcja masy o ponad 300 kg daje ogromny efekt. Sprint do 100 km/h trwa mniej niż 5 sekund, a maksymalna prędkość wynosi 180 km/h.

Dodatkowe emocje zapewnia system dźwiękowy Havas, który od 30 km/h emituje dynamiczny, „wyścigowy” dźwięk napędu, wzmacniając wrażenia z jazdy.

Skoda Enyaq RS Race

Zrównoważony wyścig przyszłości?

Enyaq RS Race to nie tylko jednorazowy projekt – to laboratorium technologii przyszłości. Škoda już zapowiada, że część zastosowanych rozwiązań może trafić do produkcyjnych modeli RS w kolejnych latach. Biokompozyty, nowe podejście do projektowania wnętrz, oraz sportowe osiągi bez kompromisu dla środowiska – tak wygląda nowa definicja sportowego SUV-a.

Czy Enyaq RS Race trafi do produkcji? 
Na razie nie – to koncept testowy, ale Skoda otwiera drzwi do przyszłości, w której auta sportowe nie muszą być spalinowe, by oferować emocje. A jeśli będą przy tym bardziej ekologiczne, to czemu nie?

 

Sprawdź ogłoszenia Skoda Enyaq na Samochody.pl →