wykres

Spadek sprzedaży oraz wzrost cen samochodów osobowych w 2022 roku

Spadek sprzedaży oraz wzrost cen samochodów osobowych w 2022 roku

Rok 2022 oficjalnie jest już za nami. 1 stycznia praktycznie cały świat oglądał pokazy fajerwerków i mógł rozpocząć szczegółowe podsumowania minionego roku. Nie inaczej jest w branży motoryzacyjnej, która wprost uwielbia rozbudowane podsumowania i analizy pokazujące, jaki był dany okres w jej historii. 2022 rok nie będzie raczej wspominany przez producentów, jak i kierowców ze zbyt wielką sympatią. W jego trakcie mogliśmy bowiem zaobserwować spore wzrosty cen samochodów osobowych oraz niemałe spadki ich sprzedaży.

Jak zmieniła się sprzedaż aut w roku 2022 względem roku poprzedniego?

Dysponujący dokładnymi danymi w zakresie rynku motoryzacyjnego w naszym kraju Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego opublikował już swoje wstępne podsumowanie roku 2022 na dla polskiego przemysłu automotive. Na dokładne dane trzeba jeszcze poczekać, gdyż informacje z grudnia to wciąż szacunki, lecz były one opracowywane na kilka dni przed końcem roku, więc powinny być one dosyć dokładne.

Na start warto rozpocząć od sprawdzenia tego, jak wyglądał rynek motoryzacyjny jeśli chodzi o samochody osobowe. Wedle prognoz ostateczna liczba rejestracji ma wynieść około 417 tysięcy. Oznacza to spadek rzędu 7% w skali roku. Zadecydowało tym między innymi to, że prawie każdy miesiąc roku 2022 był gorszy od analogicznych miesięcy w roku poprzednim.

Przez cały rok tytuł lidera rynku utrzymywała Toyota z dość sporą przewagą nad Skodą. Liczba rejestracji Toyoty to około 72 tysiące aut. W wypadku Skody wynosi ona trochę ponad 40 tysięcy. Podium zamyka z kolei Kia, której samochody rejestrowano około 33 tysiące razy. W pierwszej piątce znajdziemy jeszcze Volkswagena (około 30 tys. rejestracji) i Hyundaia (około 26 tysięcy rejestracji).

Ulubionym modelem Polaków stała się Toyota Corolla. Bardziej odpowiednie byłoby jednak stwierdzenie mówiące o tym, iż jest ona ulubieńcem firm, które odpowiadały za około 90% kupionych w tym roku egzemplarzy tego modelu. Na podium znalazła się również Toyota Yaris, a także Kia Sportage.

Kiepska sytuacja nie dotyczy jednak segmentu premium. Ten jak to bywa w czasach kryzysu, zaliczył wręcz wzrost. Prognozowana liczba rejestracji wynosi bowiem około 92 tysięcy, co oznacza wynik o 2% lepszy niż w roku poprzednim. Dla segmentu premium szczególnie udany był wrzesień, październik, czy też czerwiec. Te miesiące były w tym roku rekordowe, jeśli pod uwagę weźmiemy rok 2019, 2020, 2021 oraz miniony rok 2022.

W segmencie premium oczywiście królowały marki niemieckie w kolejności BMW, Mercedes Audi. Bawarskich samochodów zarejestrowano niecałe 23 tys., samochodów spod znaku Mercedesa pojawiło się ponad 20 tysięcy, a jeśli chodzi o Audi, to wynik wynosi około 18,5 tys. Najlepszym modelem stało się jednak Volvo XC60, na które postawiono ponad 5 tys. razy, co pozwoliło szwedzkiemu SUVowi na zdeklasowanie konkurencji.

Ceny nowych samochodów w 2022 roku

Jak już wiadomo sprzedaż aut z wyjątkiem segmentu premium zmalała. Jest to efektem tego, że ceny wręcz odwrotnie wzrosły. Negatywnie wpływa to między innymi na zainteresowanie klientów prywatnych, lecz i firmy niezbyt chętnie decydują się na wymiany swoich flot z racji na dość niepewne czasy i duże ryzyko takiej inwestycji.

Na ogromny wzrost wskazuje średnia ważona cena samochodów osobowych w naszym kraju. Ta wyniosła bowiem prawie 155 tysięcy złotych, co oznacza 20 tysięcy wzrostu w ciągu zaledwie roku. Z kolei, gdy spojrzymy na ostatnie cztery lata, to samochody są o około 50% droższe.

Takie wzrosty cen odbiły się na tym, w jaki sposób samochody kupujemy. Jest to świetny okres dla nowych trendów opierających się na coraz większej rezygnacji z posiadania dóbr, a zamiast tego ich użytkowania, co dotyczy też aut osobowych. Salony szukają sposobów na oferowanie atrakcyjnych cenowo wynajmów śródterminowych bądź długoterminowych lub leasingów. Trzeba przyznać, że ten sposób nieco uratował dość złą kondycję branży motoryzacyjnej w naszym kraju i dzięki niemu może cieszyć się tak „dużą” sprzedażą aut, jak miało to miejsce w minionym, 2022 roku.