Świece zapłonowe

Świece zapłonowe i żarowe – kluczowe elementy zapłonu

Czy wiesz, że świecie zapłonowe i żarowe - czyli te małe elementy w silniku przypominające żarówkę w rzeczywistości mają bezpośredni wpływ na osiągi silnika, oraz na to, czy silnik odpowiednio zapali, czy nie? 

Co więcej, podobnie jak na przykład filtry w silniku, pasek rozrządu, czy płyn chłodniczy, świece w samochodzie powinny być regularnie wymieniane. Poniżej postaramy się wyjaśnić, czym są świecie, jak rozpoznać ich zużycie i jak często należy ją wymieniać. 

Jakie dokładnie zadanie mają świece zapłonowe, oraz żarowe w samochodzie? 

Na początek warto wyjaśnić, że każdy samochód ma kilka świec - w zależności od ilości cylindrów. Na jeden cylinder przypada jedna świeca. Co jednak najważniejsze, istnieją dwa rodzaje świec, zapłonowe - używane w samochodach benzynowych i żarowe - które montuje się w autach diesel. Dlaczego tak się dzieje? Oto szczegółowe wyjaśnienie:

Dlaczego w silnikach benzynowych używa się świec zapłonowych? 

Świece zapłonowe są kluczową częścią w każdym samochodzie z silnikiem benzynowym, ponieważ generują iskrę, która zapala mieszankę paliwowo-powietrzną.  Można więc powiedzieć, że w samochodzie benzynowym paliwo zapala się w wyniku eksplozji, co wymaga iskry.

Jak działają świece zapłonowe?

Świece te odbierają prąd elektryczny z cewek zapłonowych podczas próby uruchomienia samochodu. Podczas “przekręcania kluczyka” tworzy się iskra elektryczna, która zapala mieszankę paliwa i sprężonego powietrza w komorze spalania. Co ciekawe, świeca  zapłonowa osiąga napięcie od 20 000 do ponad 100 000 woltów.

Dlaczego w silnikach wysokoprężnych używa się świec żarowych? 

Tutaj sytuacja wygląda trochę inaczej, bo silniki diesla nie potrzebują iskry do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Zamiast tego, w silniku diesla mieszanka zapala się samoistnie, gdy powietrze jest mocno sprężone (przez tłoki w silniku) i osiąga wysoką temperaturę. Problem pojawia się jednak, gdy silnik jest zbyt zimny. Wtedy zapłon wspomagany jest przez świece żarowe.

Świece żarowe

Co ciekawe, większość świec żarowych działa tylko przed uruchomieniem silnika, to niektóre pozostają włączone przez kilka sekund dłużej, aby ułatwić spalanie. Po włączeniu zapłonu na tablicy wskaźników zapala się wtedy żółta lampka kontrolna w kształcie spirali. Symbolizuje ona świece żarowe, które przez dodatkowe kilka sekund podgrzewają komory spalania silnika. Sprzyja to dobremu rozpoczęciu spalania powietrza i oleju napędowego. Zapobiega to również wytwarzaniu dymu i emisji szkodliwych substancji zaraz po uruchomieniu silnika.

Jak działają świece żarowe?

Świece wyglądają bardzo podobnie do świecy zapłonowej w silniku benzynowym -  jak metalowa części w kształcie cylindra/ żarówki, ale zamiast elektrody na końcu mają element grzewczy. Ta końcówka świecy żarowej znajduje się w komorze spalania silnika i natychmiastowo nagrzewa się do temperatury nawet 1000 stopni Celsjusza.

Tak więc świecie żarowe podgrzewają powietrze w komorze w silnikach spalania, dzięki czemu szybko osiągana jest temperaturę niezbędną do samoczynnego zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej.

Jakie są objawy zużytych świec w samochodzie?

Zużycie świecy zapłonowej wpływa na pracę silnika, a zwłaszcza na jego osiągi.  Można łatwo rozpoznać, kiedy takowa świeca zaczyna się psuć, ponieważ występują następujące problemy:

  • Doświadczasz trudności przy próbie uruchomienia silnika.
  • Silnik będzie pracował nieregularnie/ nierówno, zwłaszcza na biegu jałowym.
  • Spadnie także moc. Samochód będzie wydawał się ociężały, a przyspieszenie stanie się powolne.
  • Może się także zdarzyć, że silnik będzie zużywał  więcej paliwa niż zwykle. Ewentualnie w kabinie pasażerskiej może być wyczuwalny zapach benzyny.

Jak rozpoznać zużycie świec żarowych?

Natomiast zużycie świec żarowych rozpoznasz głównie po problemach z uruchomieniem z silnika, szczególnie zimą. Jeśli wspomniana lampka ostrzegawcza świec żarowych będzie świecić się przez długi czas - dłużej niż 10-15 sekund - i nie jest to wyjątkowo zimny dzień, jest to jasny znak, że świece żarowe mogą być zużyte. 

Jeśli zignorujesz ostrzeżenia wysyłane przez samochód i nie wymienisz świec żarowych, dodatkowo obciążysz rozrusznik i akumulator samochodu.  Może się także zdarzyć, że jeśli świecie zaczną szwankować, silnik uruchomi się normalnie, ale przez kilka pierwszych sekund z rury wydechowej będzie wydobywał się gęsty biały dym.  

Kiedy wymieniać świece? Poznaj zalecenia

  • Świece zapłonowe - standardowo zaleca się ich wymianę co 30 000–50 000 km w przypadku zwykłych świec, ale jeśli masz te z irydem czy platyną, mogą wytrzymać nawet do 100 000 km.
  • Świece żarowe -  zwykle wymienia się je co 80 000- 100 000 km. Niemniej jednak jeśli masz problem z odpalaniem auta, zwłaszcza gdy jest zimno, trzeba będzie je wymienić wcześniej.

Podsumowanie

Zalecamy wymianę świec według powyższych zaleceń, jeśli chcesz uniknąć niepożądanych niespodzianek w postaci spadku wydajności silnika, większego zużycia, lub co najgorsze problemu z zapłonem na mieście, czy w trasie. 

Dobra wiadomość na koniec jest taka, że wymiana świec to prosta sprawa. W większości aut są one są łatwo dostępne – wystarczy odpiąć cewki zapłonowe, wykręcić stare świece, wkręcić nowe i gotowe. Koszt nowej świecy to także formalność, znajdziesz nówkę w cenie od 20 do 150 złotych.