Nowoczesne samochody to wysoce złożone, precyzyjne maszyny, zaprojektowane tak, aby działały doskonale przez dziesięciolecia i setki tysięcy kilometrów. Jednak żadna maszyna nie obejdzie się bez regularnej konserwacji.
Jednymi z części, o które regularne należy zadbać są filtry - powietrza, oleju i paliwa, które jak sama nazwa wskazuje, nieustannie pracują nad tym, aby silnik miał najlepsze warunki do działania. Oto jak o nie zadbać i co jaki czas je wymieniać.
Jeśli chodzi o filtr powietrza, jeśli nie wymienisz go na czas, to głównym skutkiem dla Twojego samochodu będzie wzrost zużycia paliwa. Dzieje się tak, ponieważ samochód musi włożyć więcej wysiłku w „oddychanie”, czyli spalanie paliwa i rekompensuje to wtryskiem większej ilości paliwa. W skrajnych przypadkach samochód może szarpać podczas jazdy, a nawet mieć problemy z uruchomieniem. Dobra wiadomość jest taka, że filtry powietrza to prosta konstrukcja i rzadko kosztują więcej niż 100 złotych. Wymieniaj go regularnie, a unikniesz uszkodzeń innych części takich jak wtryskiwacze paliwa, turbosprężarka, czy układ dolotowy.
Otóż zaniedbanie tego filtra prowadzi do spadku mocy, przegrzewania się silnika i zwiększonego ryzyka awarii. Nawet zwykły odprysk metalu może zarysować ścianki komory spalania i spowodować awarię. Ponownie, filtry powietrza nie są drogie - kosztują od 20 do 60 złotych, a dzięki ich wymianie możesz uniknąć awarii silnika, wału korbowego i tłoków, oraz pompy oleju.
Podczas gdy filtry paliwa mogą wytrzymać dziesiątki tysięcy kilometrów w dobrym stanie w samochodzie benzynowym, nie mamy takiego luksusu w samochodzie z silnikiem wysokoprężnym. Dzieje się tak, ponieważ układ wtryskowy pracuje przy ogromnych ciśnieniach i mikrometrycznych tolerancjach: wszelkie zanieczyszczenia lub ciała obce w paliwie mogą powodować kosztowne awarie, zwłaszcza wtryskiwaczy lub pompy paliwa. Biorąc pod uwagę, że nowoczesny wtryskiwacz piezoelektryczny może z łatwością kosztować ponad 1000 złotych, a w przypadku awarii pompy wtryskowej trzeba będzie przygotować nawet 2000 złotych, nie zalecamy zbytniego wydłużania okresów między wymianami. Ponownie, filtry paliwa są naprawdę przystępne cenowo - ich cena waha się między 50 a 200 złotych.
Po czym rozpoznasz, że filtr powietrza kończy swój żywot? Otóż silnik zacznie się "dusić" i tracić moc, szczególnie przy przyspieszaniu, to może być. Silnik potrzebuje świeżego powietrza do prawidłowego spalania, a zatkany filtr ogranicza ten dopływ. Inny jasny objaw to zwiększone zużycie paliwa. Jeśli filtr jest zatkany a dostęp powietrza ograniczony, silnik będzie zużywał więcej paliwa - takie są prawa fizyki.
Jeśli chodzi o filtr oleju, to jasną oznaką są nietypowe dźwięki w silniku i nierówna/ niestabilna praca. Może także dojść do zwiększonego zużycia oleju, czy do problemu z ciśnieniem oleju. Wyświetli Ci się to wtedy na lampce kontrolnej na desce rozdzielczej.
Z kolei problemy z filtrem paliwa rozpoznasz po trudnościach z zapłonem. W takiej sytuacji zanieczyszczony filtr ogranicza dopływ paliwa do silnika. Objawem wspólnym dla tego filtra i filtra powietrza jest także gorsze przyśpieszenie, oraz spadek mocy i zwiększone zużycie paliwa.