Filtr powietrza

Filtry: powietrza, oleju, paliwa – dlaczego ich regularna wymiana jest tak ważna?

Nowoczesne samochody to wysoce złożone, precyzyjne maszyny, zaprojektowane tak, aby działały doskonale przez dziesięciolecia i setki tysięcy kilometrów. Jednak żadna maszyna nie obejdzie się bez regularnej konserwacji.

Jednymi z części, o które regularne należy zadbać są filtry - powietrza, oleju i paliwa, które jak sama nazwa wskazuje, nieustannie pracują nad tym, aby silnik miał najlepsze warunki do działania. Oto jak o nie zadbać i co jaki czas je wymieniać.

Jakie filtry znajdują się w samochodzie?

  • Filtr powietrzasilnik potrzebuje powietrza do spalania paliwa, ale powietrze to musi być czyste. Zatem funkcja tego filtra jest prosta: zapobiega on przedostawaniu się brudu, kurzu, pyłu i owadów do układu dolotowego samochodu, co za tym idzie do komory spalania. Nawet zwykły mały kamyk może powodować uszkodzenia, jeśli znajdzie się wewnątrz silnika.
  • Filtr oleju - silnikowi potrzebny jest oleju z kilku powodów - do smarowania ruchomych części, chłodzenia, uszczelniania (olej tworzy cienką warstwę między tłokami a cylindrami), oraz co równie ważne olej zbiera zanieczyszczenia, takie jak opiłki metalu czy resztki paliwa spowodowane pracą silnika. Teraz, zadaniem filtra jest wychwycenie wspomnianych zanieczyszczeń, niczym sito. Efekt? Żaden brud nie zaburzy pracy silnika.
  • Filtr paliwa - jest rolą jest “czuwanie” nad czystością paliwa, zanim trafi do wtryskiwaczy i dalej do silnika. Paliwo nigdy nie jest idealnie czyste. Zawiera różne zanieczyszczenia, jak brud czy woda, które mogą uszkodzić wymienione elementy.

Dlaczego regularna wymiana filtrów jest tak ważna?

Filtr powietrza - unikaj wzrostu zużycia paliwa

Jeśli chodzi o filtr powietrza, jeśli nie wymienisz go na czas, to głównym skutkiem dla Twojego samochodu będzie wzrost zużycia paliwa. Dzieje się tak, ponieważ samochód musi włożyć więcej wysiłku w „oddychanie”, czyli spalanie paliwa i rekompensuje to wtryskiem większej ilości paliwa. W skrajnych przypadkach samochód może szarpać podczas jazdy, a nawet mieć problemy z uruchomieniem. Dobra wiadomość jest taka, że filtry powietrza to prosta konstrukcja i rzadko kosztują więcej niż 100 złotych. Wymieniaj go regularnie, a unikniesz uszkodzeń innych części takich jak wtryskiwacze paliwa, turbosprężarka, czy układ dolotowy.

Dlaczego tak ważna jest regularna wymiana filtra oleju?

Otóż zaniedbanie tego filtra prowadzi do spadku mocy, przegrzewania się silnika i zwiększonego ryzyka awarii. Nawet zwykły odprysk metalu może zarysować ścianki komory spalania i spowodować awarię. Ponownie, filtry powietrza nie są drogie - kosztują od 20 do 60 złotych, a dzięki ich wymianie możesz uniknąć awarii silnika, wału korbowego i tłoków, oraz pompy oleju. 

Porównanie nowego i zużytego filtra oleju

Wymiana filtr paliwa jest równie ważna, zwłaszcza w samochodzie z silnikiem wysokoprężnym

Podczas gdy filtry paliwa mogą wytrzymać dziesiątki tysięcy kilometrów w dobrym stanie w samochodzie benzynowym, nie mamy takiego luksusu w samochodzie z silnikiem wysokoprężnym. Dzieje się tak, ponieważ układ wtryskowy pracuje przy ogromnych ciśnieniach i mikrometrycznych tolerancjach: wszelkie zanieczyszczenia lub ciała obce w paliwie mogą powodować kosztowne awarie, zwłaszcza wtryskiwaczy lub pompy paliwa. Biorąc pod uwagę, że nowoczesny wtryskiwacz piezoelektryczny może z łatwością kosztować ponad 1000 złotych, a w przypadku awarii pompy wtryskowej trzeba będzie przygotować nawet 2000 złotych, nie zalecamy zbytniego wydłużania okresów między wymianami. Ponownie, filtry paliwa są naprawdę przystępne cenowo - ich cena waha się między 50 a 200 złotych. 

Co jaki czas wymieniać filtry w samochodzie? 

  • Filtr powietrza - generalne interwały wymiany filtra powietrza wynoszą od 15 000 km do 30 000 km, ale każdy producent ma inne zalecenia. Zaleca się także wymianę co rok, nawet jeśli nie przejechałeś tego dystansu. Co ważnie, trzymanie się tych zaleceń jest szczególnie ważna, jeśli mieszkasz w zakurzonych obszarach lub regularnie jeździsz w terenie.
  • Filtr oleju - zazwyczaj wymienia się go przy każdej zmianie oleju. Niemniej jednak nie rzadziej niż, co 25 000 kilometrów, a optymalnie od 10 000 do 15 000 kilometrów.
  • Filtr paliwa - filtr paliwa zazwyczaj wymienia się co 30 000 do 60 000 kilometrów. Jedni robią to przy każdym przeglądzie samochodu, inni co drugi przegląd. Ale w nowoczesnych samochodach z silnikiem wysokoprężnym może być zalecana ich wymiana co 100 000 do 120 000 kilometrów. Jak zawsze, najlepiej sprawdzić zalecenie producenta, lub mechanika w kontekście konkretnego modelu.

Jak rozpoznać, że filtry w samochodzie się zużyły? 

Po czym rozpoznasz, że filtr powietrza kończy swój żywot? Otóż silnik zacznie się "dusić" i tracić moc, szczególnie przy przyspieszaniu, to może być. Silnik potrzebuje świeżego powietrza do prawidłowego spalania, a zatkany filtr ogranicza ten dopływ. Inny jasny objaw to zwiększone zużycie paliwa. Jeśli filtr jest zatkany a dostęp powietrza ograniczony, silnik będzie zużywał więcej paliwa - takie są prawa fizyki. 

 

Jeśli chodzi o filtr oleju, to jasną oznaką są nietypowe dźwięki w silniku i nierówna/ niestabilna praca. Może także dojść do zwiększonego zużycia oleju, czy do problemu z ciśnieniem oleju. Wyświetli Ci się to wtedy na lampce kontrolnej na desce rozdzielczej.

Z kolei problemy z filtrem paliwa rozpoznasz po trudnościach z zapłonem. W takiej sytuacji zanieczyszczony filtr ogranicza dopływ paliwa do silnika. Objawem wspólnym dla tego filtra i filtra powietrza jest także gorsze przyśpieszenie, oraz spadek mocy i zwiększone zużycie paliwa.