Kia Ev4

Targi CES 2024 - jak wrażenia po prezentacji samochodów?

Odbywające się w Las Vegas targi elektroniku użytkowej CES 2024 to niewątpliwie jedno z najważniejszych wydarzeń, jeżeli chodzi o szeroko rozumiane nowoczesne technologie. Dotyczy to również branży motoryzacyjnej, która z uwagi na coraz popularniejsze samochody hybrydowe, oraz elektryczne często jest pionierem, jeżeli chodzi o zastosowanie nowoczesnych rozwiązań. Przyjrzyjmy się wiec nieco bliżej, jak zaprezentowała się ona na targach CES 2024.

Jakie auta zostały zaprezentowane na targach CES 2024? 

Jeżeli chodzi o targi CES 2024, zostały nich zaprezentowane trzy modele aut, a mianowicie:

  • Alpha od LG Elecronics. Jest to prototyp nowoczesnego auta, stawiającego przede wszystkim na wygodę wynikająca z zastosowania sztucznej inteligencji, oraz autonomicznego systemu prowadzenia auta. Według niektórych ekspertów motoryzacyjnych model ten ma jednak na celu przede wszystkim przedstawienie możliwości koreańskiego koncernu, jeżeli chodzi o elektronikę pokładową. Jeżeli chodzi o wygląd, LG postawiło przede wszystkim na futurystkę. Charakteryzuje się on bowiem obłymi kształtami oraz co ciekawe, brakiem drzwi pasażera.
  • EV3 oraz EV4 od Kia Motors. Jest to doskonały wręcz przykład nowoczesnych, ekologicznych trendów w branży motoryzacyjnej. Do jej produkcji wykorzystano bowiem grzybnię, z której stworzono niezwykle przyjemne w dotyku, a zarazem wytrzymałe, włókna tapicerskie. Prototyp ten łączy w sobie wizualne cechy klasycznego crossovera z SUVem, a docelowo mają one zastąpić inny crossover koreańskiego giganta, a mianowicie model Soul.
Kia Ev3
  • Afeela, od Sony Honda Mobility. Model ten stawia przede wszystkim na obsługę szeroko rozbudowanej elektroniki przez sztuczną inteligencję. Doskonałym przykładem może by tutaj wykorzystanie znanego z gier komputerowych silnika Unreal Engine 5.3, który odpowiedzialny jest za generowanie szczegółowej wizualizacji otoczenia w czasie jazdy. Ponadto Afeela ma posiadać zaawansowanego asystenta AI, którego działanie oparte jest na algorytmach wykorzystujących Azure OpenAI.

Największe oczekiwania oraz zaskoczenia motoryzacyjne targów CES 2024

Niewątpliwie największym oczekiwaniem, a zarazem zaskoczeniem, jeżeli chodzi o branżę motoryzacyjną na tegorocznych targach CES 2024, był wspomniany przez nas wcześniej prototyp Afeela od Sony Honda Mobilty. Wynika to w dużej mierze ze sposobu jej zaprezentowania, gdyż samochód został wprowadzony na konferencję, za pomocą pada DualSense wykorzystywanego w konsoli do gier PlayStation 5, co dla wielu jej uczestników było sporym zaskoczeniem. Jest to możliwe w dużej mierze dzięki wspomnianych przez nas wcześniej silnikowi Unreal engine 5.3, sztucznej inteligencji, oraz co równie ważne skanowaniu laserowemu otoczenia w technologii LIDAR. Afeela wykorzystuje ją również w systemach bezpieczeństwa, oraz automatyzacji jazdy. Co ciekawe, znane są częściowo również jej wstępne dane techniczne, które wyglądają następująco:

  • Napęd 4x4.
  • Sinik o mocy maksymalnej 360 kW, co przekłada się na 490 km.
  • Akumulator litowo-jonowy, którego pojemność wynosi 91 kWh.
  • Rozstaw osi wynoszący 3000 mm.
  • Prąd ładowania wynoszący 150 kw w wersji DC oraz 11 kw AC.

Należy jednak pamiętać, że przedstawione powyżej dane mogą nieco różnić się od tych w dniu premiery. Mimo wszystko wielu ekspertów motoryzacyjnych zwraca jednocześnie uwagę, że pod tym względem Afeela ustępuje swojemu głównemu rywalowi, a mianowicie Tesli. Według nich przewyższa ją jednak pod względem szeroko rozumianej cyfryzacji, czego przykładem mogą być wspomniane przez nas wcześniej systemy bezpieczeństwa wykorzystujące technologie Lidar. Ponadto Afeela ma szeroki dostęp do cyfrowej biblioteki multimedialnej Sony, dzięki czemu jej użytkownicy mogą korzystać z dostępnych w niej gier. To z kolei może znacząco wpłynąć na komfort pasażerów, zwłaszcza w trakcie trwania długich podróży. Między innymi z tych właśnie powodów Afeela wywoła spore zainteresowanie nie tylko wśród uczestników targów CES 2024, ale również wśród fanów nowoczesnej motoryzacji na całym świecie.

Plany nowych technologii

Warto również pamiętać o tym, że w czasie targów CES 2024, oprócz konkretnych prototypów, niektóre koncerny przedstawiły swoje plany technologiczne na przyszłość. Należy do nich między innymi BMW, które zapowiedziało możliwość zdalnego parkowania samochodu przez odpowiednio przeszkolonego pracownika centrali. Rozwiązanie to może być pomocne, w sytuacji, gdy na przykład z powodu ograniczonej przestrzeni, skorzystanie z systemów autonomicznych jest utrudnione. Inaczej z kolei do kwestii parkowania podchodzi Hyundai. Koreańczycy bowiem zaprezentowali prototyp, który umożliwia jazdę bokiem. Technologia ta nazwana została e-corner i w dużym uproszczeniu umożliwia ona skręt wszystkich czterech kół o 90 stopni. Rozwiązanie to może być szczególnie przydatne, jeżeli chodzi o parkowanie w zatoczce, a także, jeżeli zechcemy zmienić pas ruchu, gdyż możliwy będzie skręt kół o 45 stopni. W. A co w sytuacji, gdy nie mamy odpowiednio dużo miejsca do zawrócenia? Wówczas koła przednie i tylne będą mogły obracać się w przeciwległych kierunkach, dzięki czemu będzie możliwy obrót auta o 360 stopni. Obecnie według oficjalnie przekazanych przez południowokoreański koncern informacji technologia ta jest w trakcie dopracowywania i jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, będzie ona w pełni gotowa w przyszłym roku. Z kolei Mercedes w czasie targów przedstawił technologię wirtualnego asystenta MBUX, który wykorzystując technologie AI, ma za zadanie między innymi zapewnić możliwie jak najbardziej zbliżony do ludzkiego kontakt z kierowcą, poprzez zaprogramowane empatyczne cechy synchronizujące się ze stylem jego jazdy. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu autorskiego systemu operacyjnego MB.OS oraz znanemu z gier komputerowych, silnikowi graficznemu Unity zapewniającemu wysoką rozdzielczość wyświetlanego interfejsu. Dzięki temu ułatwi on dobór multimediów do preferencji, czy też nastroju użytkownika. Innymi jego zadaniem jest poprawa czytelności interfejsu kokpitu, poprzez jego znaczące uproszczenie.