Toyota Supra - sportowe arcydzieło

Toyota Supra - sportowe arcydzieło

Toyota Supra to sportowy samochód osobowy, który w latach 1978-2002 i 2019 był reprodukowany przez japońską firmę Toyota. Stosowane są tylko silniki benzynowe R6 (od 2020 r. również R4), dostępne jest również turbodoładowanie. Moc przekazywana jest na tylną oś. Pierwsze dwie generacje były oparte na modelach Celica, dlatego nazwano je Toyota Celica Supra. Począwszy od trzeciej generacji Supra stała się samodzielnym modelem. Produkcja modelu czwartej generacji zakończyła się w Japonii w 2002 roku. 14 stycznia 2019 roku oficjalnie zaprezentowano piątą generację Toyoty Supra. 

Maksymalna moc waha się od 175 do 250 kW, a pod względem mocy modele Toyoty Supra wahają się od 238 do 340 KM, co oznacza, że ​​prędkość maksymalna wynosi 250 km/h, a rozpędzanie się do 100 km zajmuje 5,1 sekundy /h. Supra posiada od 4 do 6 cylindry o pojemności od 1998 do 2998 cm3. Każdy cylinder silnika Toyota Supra ma 4 zawory. Moment obrotowy wytwarzany przez cały układ przekładni Toyota Supra wynosi od 400 do 500 Nm. Auto wykorzystuje napęd na tylne koła, a typem paliwa używanym przez ten model jest benzyna. Średnie zużycie paliwa Toyoty Supry wynosi około 11,1 litra na 100 kilometrów. Warto wspomnieć, że Toyota Supra ma 2 drzwi i 2 do 4 miejsc.

Pierwsza generacja tego modelu była produkowana od kwietnia 1978 do czerwca 1981. Opiera się głównie na Toyocie Celica Liftback.  W lipcu 1981 roku Toyota zmodernizowała modele rodziny Celica i Celica Supra. Na rynku amerykańskim Mk II występuje w dwóch wersjach: P-Type (wersja sportowa) i L-Type (wersja luksusowa). 

Supra trzeciej generacji została wprowadzona do produkcji w lutym 1986 roku, a na rynku japońskim zrezygnowano z nazwy Celica XX. To zupełnie nowy budynek i nie ma nic wspólnego z Celicą. Oba modele stały się różnymi konstrukcjami, Celica ma napęd na przednie koła, a Supra nadal ma napęd na tylne koła. Wygląd zbliżony do modelu drugiej generacji. Produkcja czwartej generacji rozpoczęła się w grudniu 1992 roku, kiedy wprowadzono 20 jednostek przedprodukcyjnych. Masowa produkcja rozpoczęła się w maju 1993 roku. Czwarta generacja otrzymała całkowicie przeprojektowane okrągłe nadwozie hatchback coupe i dwie nowe jednostki napędowe. W 2010 roku Toyota złożyła wniosek o rozszerzenie patentu na nazwę Supra i obiecała zastosować tę nazwę do jednego ze swoich produktów w ciągu 3 lat. W 2018 roku Toyota zaprezentowała koncepcję Toyoty GR Supra Racing podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie. Samochód o specyfikacji torowej jest bezpośrednią zapowiedzią nowej wersji drogowej Supry.

 

Toyota Supra - sportowe arcydzieło
Toyota Supra - sportowe arcydzieło
Toyota Supra - sportowe arcydzieło