Zaskakująca nowa Toyota C-HR
Toyota C-HR na dobre zadomowiła się w gamie modelowej japońskiej marki i okazała się prawdziwym hitem sprzedażowym. Nic dziwnego więc, że Toyota postanowiła wyraźnie odświeżyć świetnie sprzedającego się crossovera, wprowadzając na rynek jego drugą generację. Zobacz, dlaczego Toyota C-HR cieszy się tak dużą popularnością i co zmieniło się w jej nowej odsłonie.
Toyota C-HR I generacji — niezwykle popularna na rynku wtórnym
Toyotę C-HR japońska marka pokazała w 2014 roku jeszcze jako prototyp, który miał być odpowiedzią na świetnie sprzedającego się Nissana Qashqaia. Takie auto było potrzebne w gamie japońskiej marki po awansie Toyoty RAV4 do segmentu średniego. Dlatego Toyota zaprojektowała naprawdę oryginalne nadwozie, sparowała je z ciekawie wyglądającym wnętrzem i oczywiście niezawodnym układem hybrydowym. Produkcja modelu C-HR rozpoczęła się w 2016 roku.
Często jest tak, że pierwsze egzemplarze modelu nie są szczególnie udane. Nękają je awarie, czy też inne problemy wieku dziecięcego. W przypadku Toyoty C-HR I generacji nie mieliśmy z czymś takim do czynienia. Do dziś egzemplarze z samych początków produkcji są chętnie poszukiwane.
To efekt tego, że samochód jako całość sprawuje się naprawdę dobrze. We wnętrzu główne zastrzeżenie można mieć do jakości wygłuszenia. To uległo jednak poprawie w trakcie liftingu, który miał miejsce w 2019 roku. Dobrze wypada także wyposażenie. Auto wyposażono nie tylko w standardowe systemy, ale też w układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia, ostrzegania o zmianie pasa ruchu, czujnik martwego pola i ruchu poprzecznego, czy aktywny tempomat.
Gama jednostek napędowych nie jest przesadnie bogata, ale najważniejsze w niej i tak są jednostki hybrydowe. Przed liftingiem auto oferowano z silnikiem 1.8 Hybrid o mocy 122 koni mechanicznych. Po liftingu do oferty dodano 2.0 Hybrid o mocy 184 koni mechanicznych. Początkowo auto sprzedawano też z małym silnikiem 1.2 Turbo (116 KM). Każda z jednostek cieszy się bardzo dobrą opinią wśród mechaników. Regularnie serwisowane auta nie mają praktycznie żadnych problemów z awariami
Wśród typowych usterek użytkownicy wymieniają głównie głośną pracę amortyzatorów, czy przypadki zwiększania się poziomu oleju. Są to jednak głównie pojedyncze przypadki, a wiele egzemplarzy po przejechaniu nawet i 150 tysięcy kilometrów nie miało żadnych problemów.
Toyota C-HR II — czas na nową odsłonę
Siedem lat produkcji modelu to wystarczająco dużo w dzisiejszych czasach. Dlatego już w 2022 roku Toyota pokazała pierwszą prototypową wersję „Toyota C-HR Prologue”. Ostateczny wygląd auta świat poznał w czerwcu 2023 roku, a premiera miała z kolei miejsce w październiku. Od strony wizualnej Toyota zdecydowała się na niemałą rewolucję. Auto prezentuje się dużo bardziej futurystycznie. Zachowało jednak częściowo kształty, z których znana była poprzednia odsłona.
W oczy rzucają się przede wszystkim przednie reflektory LED w kształcie litery C. Z takich korzystały już inne modele, w tym Toyota Prius, a także prototyp Toyoty Aygo X. Samochód zwraca na siebie uwagę także poprzez nadwozie, które może być dwukolorowe. Taka opcja dotyczy niektórych wersji wyposażenia, w których dostępne jest ono bez dopłaty.
Toyota CH-R II — wyposażenie
Na rynek w Polsce Toyota przygotowała aż sześć różnych edycji wyposażenia. Dwie z nich są obecne w katalogu z okazji premiery auta. Podstawowa to Comfort. W takiej konfiguracji samochód oferuje dość bogate wyposażenie obejmujące kamerę cofania, automatyczną klimatyzację, systemy BSM, SEA, czy inteligentny tempomat adaptacyjny.
Półkę wyżej mamy opcję Style. W niej dodano między innymi system bezkluczykowego dostępu, podgrzewanie foteli przednich i kierownicy, przyciemniane szyby tylne, większy ekran systemu multimedialnego, czy układ RCTAB.
Dostępna jest też wersja Executive. W niej znajdziemy takie elementy wyposażenia jak światła główne w technologii LED, automatycznie otwierany bagażnik, elektryczną regulację fotela kierowcy, czy technologię oczyszczania i nawilżania powietrza. Ponadto dach, przedni grill i tylny zderzak zyskują wykończenie w kolorze Piano Black.
Czołową opcją wśród tych standardowych jest GR Sport. Najważniejsze elementy tego pakietu wyposażenia to światła główne w technologii Matrix LED, system doświetlania zakrętów, asystent zmiany pasa ruchu, system kamer 360 stopni i zaawansowany asystent parkowania.
W okresie premiery dostępne są też wersje Executive Premier Edition i GR Sport Premiere Edition. W nich wyposażenie jest znacznie rozbudowane względem podstawowej wersji i oferuje dwukolorowe nadwozie, usługę cyfrowego kluczyka, system audio premium i o wiele więcej.
Jednostki napędowe w nowej Toyocie C-HR
Paleta jednostek napędowych w nowej generacji Toyoty C-HR składa się tylko i wyłącznie z hybryd. Opcja podstawowa to dobrze znana jednostka 1.8 Hybrid, która w tym aucie dysponuje mocą rzędu 140 koni mechanicznych. Już tradycyjnie Toyota połączyła ją z bezstopniową przekładnią e-CVT. Z niej korzystają też pozostaje jednostki w ofercie modelu C-HR.
Kierowcy spragnieni większej mocy mogą wybrać silnik 2.0 Hybrid Dynamic Force. Ta jednostka dysponuje już mocą rzędu 197 koni mechanicznych. Co ważne z takim układem napędowym do wyboru są też dwa rodzaje przeniesienia mocy na koła. Samochód może być przednionapędowy, ale też po raz pierwszy w historii modelu do dyspozycji jest napęd na cztery koła. Najdroższą i najmocniejszą opcją w gamie jest silnik 2.0 Hybrid Dynamic Force Plug-in o mocy aż 223 KM. Z nim przyspieszenie do 100 km/h wymaga zaledwie 7,4 s.