Toyota Corolla

Jakie samochody najchętniej kupowali Polacy? Motoryzacyjne podsumowanie 2023 roku

Przed nami już kolejny miesiąc 2024 roku, lecz wciąż u wielu miłośników motoryzacji wspominany jest rok poprzedni. Jak wyglądał rynek samochodowy w ubiegłym roku? Kto został niekwestionowanym zwycięzcą, a kto zawiódł? Oto motoryzacyjne podsumowanie 2023.

Liczba sprzedanych samochodów w Polsce na okres 2023 roku to 475 tysięcy. Jest to o 13 proc. lepszy wynik niż w 2022, w którym dokonano transakcji na 420 tys. pojazdów. To głównie zasługa spowolnionego wzrostu cen, dostępności rabatów, uzupełnianie braków na rynku oraz skrócony czas oczekiwania na zamówione samochody, które w 2022 roku potrafiły być naprawdę zatrważające. Zauważyć można, że trendy, których doświadczyliśmy w 2023 roku, wciąż się utrzymują, co dobrze rokuje na aktualny rok.

 

Niekwestionowany król samochodów osobowych — Toyota dominuję konkurencję

Tak naprawdę już od stycznia na pozycji lidera wśród samochodów osobowych umiejscowiła się Toyota. Japoński gigant bez żadnych problemów dociągnął wyniki sprzedażowe do końca roku, zostawiając konkurencję daleko w tyle. 91 tys. sprzedanych samochodów osobowych oraz o 23,46 proc. większa sprzedaż R/R to rezultat, którego sukcesem były głównie modele takie jak Corolla (26,4 tys.), Yaris (13,2 tys.) oraz Yaris Cross (13 tysięcy).

Na drugim miejscu znajduje się Skoda, która mimo podobnych wzrostów sprzedażowych co Toyota (22,37 proc.) finalnie dokonała sprzedaży 51 479 samochodów osobowych. Ostatnie miejsce na podium zajmuje Kia ze sprzedażą w liczbie 36 081.

Z mogących się pochwalić najlepszymi wzrostami sprzedaży R/R w 2023 roku wysuwa się Cupra (185,7 proc.), której Formentor stał się rynkowym gigantem. Następnie Lexus (85,5 proc.), Suzuki (63,4 proc.), oraz Mazda (52,4 proc.). Odwrotna sytuacja panowała jednak wśród marek takich jak; Ford (-26,9 proc.), Dacia (-13,9 proc.), Peugeot (-10,2 proc.) czy Citroen (-7 proc.). Odnotowały one spore spadki sprzedaży względem 2022 roku.

 

Segment premium z wielkim rozkwitem

Segment premium w 2023 roku to swoisty fenomen na naszym rynku, który trwa do dzisiaj. Wspomniany Lexus zanotował wzrost sięgający 85 proc. do roku poprzedniego a Volvo ze swoim modelem XC60 to najpopularniejsze auto w tej kategorii od nieprzerwanie 15 lat. Także pierwszy raz w historii sprzedaż aut premium przekroczyła w naszym kraju barierę 100 000 sztuk.

Pomimo faktu, że trójce gigantów z Niemiec nie udało się nawet zająć miejsca w pierwszej piątce sprzedaży samochodów osobowych, to w segmencie premium zaznaczyli swoją znaczną dominację. Na pierwszym miejscu uplasowało się Audi ze sprzedażą na poziomie 31 proc. całkowitej sprzedaży samochodów premium. Kolejno BMW z 28 proc. oraz Mercedes z 25 procent. Łącznie marki te odpowiadają za aż 84 proc. całkowitej sprzedaży samochodów klasy wyższej, a ich wyniki wciąż rosną w 2024 roku.

 

Bez zaskoczeń na rynku samochodów dostawczych

Od rozpoczęcia roku 2023 Renault konsekwentnie umacniało swoją pozycję lidera wśród samochodów dostawczych i w żadnym momencie nie byli zagrożeni. Francuska marka sprzedała 13 380 pojazdów dostawczych o dopuszczalnej masie do 3.5 tony i osiągnęło 20,74 proc. udziału w rynku. Na drugim miejscu Ford (9 156 sprzedanych samochodów dostawczych) a na trzecim Fiat (7 418 sprzedanych samochodów dostawczych). Swoimi wynikami może pochwalić się także Toyota, ze wzrostem sprzedaży R/R na poziomie 46,7 proc. (6 826 sprzedanych samochodów) oraz Volkswagen ze wzrostami na poziomie 33,8 proc. (5 788 sprzedaży). Natomiast Peugeot, Opel i Iveco odnotowało spadek na poziomie powyżej 20 procent.

 

Samochody elektryczne ze stałym liderem

Bez zaskoczeń również w segmencie samochodów elektronicznych. Tytuł lidera w 2023 roku zdobyła Tesla, która do końca listopada sprzedała się w liczbie 4 205 samochodów. Kolejno na drugim miejscu VW (1487 szt.), Kia (1 311 szt.) i Audi (1 176 sprzedanych samochodów). W klasyfikacji modeli swoje pewne pierwsze miejsce zajmował Model Y (2 214 szt.) a pod nim Model 3 (1 718 szt.)