Mercedes-Benz Citan to kompaktowy samochód osobowo-dostawczy produkowany przez niemiecką markę od 2012 roku. Od 2021 roku na rynku jest dostępna jego druga generacja. W osobowych wersjach model jest oferowany jako 3, 4 i 5-drzwiowy kombivan. Citan nazywany jest młodszym bratem Renault Kangoo II – został oparty na tej konstrukcji, nie da się ukryć, że niemiecki model jest zmodernizowanym francuskim odpowiednikiem. Stylistycznie prezentuje się lepiej, wyróżnia go cały kokpit, jednak widać tu budżetowe wykonanie. Bliskie pokrewieństwo z Kangoo przyniosło jednak również i korzyści. Niemiecki kombivan ma uproszczoną konstrukcję, a silniki są dobrze znane mechanikom, zatem ewentualne naprawy są sprawne i tanie w przeprowadzeniu. Dużo łatwiej i korzystniej jest również znaleźć ofertę na Citana niż na francuski model z tego samego rocznika. Bez względu czy interesuje Cię nowy czy używany Mercedes-Benz Citan, koniecznie sprawdź oferty sprzedaży zamieszczone na naszej stronie – tu z pewnością znajdziesz model dopasowany do Twoich potrzeb.
Samochody.pl FAQ:
Segment samochodów dostawczych być może nie jest aż tak mocno rozbudowany niż ma się to w przypadku aut osobowych, lecz nadal jesteśmy w stanie mówić o nim jako o naprawdę bogatym sektorze rynku motoryzacyjnego. Choć nie znajdziemy tam aż tylu modeli i producentów, wiele z nich z pewnością każdy z nas bez problemu rozpozna na ulicy, szczególnie jeżeli posiadają one dłuższą historię. Co zaś w przypadku pojazdów, które na rynek weszły stosunkowo niedawno? Czy są one w stanie poradzić sobie na tle starych wyjadaczy? Mercedes-Benz Citan nie ma na swoim koncie choćby dziesięciu lat, co pozwala nam na przeprowadzenie ciekawej analizy dotyczącej jego popularności.
Mercedes-Benz Citan – historia modelu
Mercedes-Benz Citan zadebiutował na rynku w 2012 roku na międzynarodowych targach motoryzacyjnych w Hanowerze. Tworzony we współpracy z Renault i Nissanem samochód został sklasyfikowany jako kompaktowy kombivan, mieszcząc się tym samym w segmencie C. W wyniku współpracy z Renault, Citan produkowany jest we francuskim mieście Maubeuge i od początku nie był traktowany jako flagowiec, a swoiste uzupełnienie gamy modelowej Mercedesa. Miał on być bowiem swego rodzaju łącznikiem pomiędzy wanem Viano a pełnoprawnym dostawczakiem, jakim jest Vito.
Samochód występuje w trzech różnych wariantach nadwozia – trzydrzwiowej, czterodrzwiowej oraz pięciodrzwiowej, a także posiada on trzy typy – zwykły furgon, blaszany furgon oraz kombi, które posiada oficjalną nazwę Citan Tourer. Dzięki takiemu zróżnicowaniu, klienci chcący sięgnąć po Citana mogą go bardzo łatwo spersonalizować do swoich potrzeb użytkowych oraz upodobań wielkościowych.
Citan w zależności od swojej wersji potrafi więc bez problemu pełnić naprawdę ogrom funkcji. Jeżeli zdecydujemy się na wybór furgonu, otrzymamy wygodnego i naprawdę dobrze wyposażonego dostawczaka, który będzie oferować także naprawdę imponującą przestrzeń załadunkową przy wcale nie tak wielkich rozmiarach. Jeżeli zaś szarpniemy się na rodzaj kombi, pozyskamy naprawdę świetne auto rodzinne, które będzie w stanie pomieścić nawet siedem osób, a przy złożeniu tylnego rzędu foteli nadal oferuje nam sporo miejsca w bagażniku.
Współpraca z francuskim koncernem nie oznacza oczywiście, iż Citan jest po prostu zmodyfikowanym modelem Kangoo, gdyż właśnie to na jego podstawie był konstruowany ten pojazd. Auto przeszło gruntowne modyfikacje, które nie zakończyły się wyłącznie na designie auta na zewnątrz i wewnątrz. Przestylizowano większość nadwozia, ulepszono zawieszenie, a także we współpracy z Renault podjęto decyzję o lekkiej modyfikacji gamy silnikowej. Dzięki temu nie można mówić o pójściu niemieckiego producenta „na łatwiznę”. Citan to nadal oczywiście bliźniak Kangoo, ale gdyby znaleźć odniesienie w świecie przyrody, można o nich mówić jako o bliźniakach dwujajowych.
Mercedes-Benz Citan – dane techniczne
Mercedes-Benz Citan formalnie sklasyfikowany jest w segmencie C , a druga generacja posiada tylko jeden wariant rozmiarowy – 4498 mm długości, 1859 mm szerokości oraz 1852 mm wysokości. Inaczej sprawa ma się w przypadku pierwszej generacji – tutaj mamy aż trzy różne warianty długości tego auta. Kompakt cechuje się długością 3940 mm, wariant długi 4230 mm, zaś wersja Ekstra Długa – aż 4710 mm. Szerokość oraz długość w każdej z wersji pozostaje taka sama – kolejno 1829 mm oraz 1823 mm.
Jeżeli chodzi o masę własną, w pierwszej generacji Citana oscylowała ona w granicach 1370-1480 kilogramów. Nowemu wcieleniu troszkę się przytyło, gdyż ta wartość na moment pisania tego tekstu mieści się w przedziale 1556-1715 kilogramów.
Mercedes-Benz Citan – gama silnikowa
Mercedes-Benz Citan drugiej generacji już na ten moment posiada całkiem rozbudowaną ofertę jednostek napędowych. W przypadku furgonu, pod maską znajdziemy trzy warianty dieslowego silnika 1.5 CDI o mocy 75, 95 lub 116 koni mechanicznych, a także dwie wersje benzynowego 1.3 o mocy 102 lub 131 KM. Odmiana Tourer pozbawiona jest zaś najsłabszego oraz najmocniejszego motoru diesla – pozostał tylko ten o mocy 95 KM.
Mercedes-Benz Citan - ceny
Podstawowa wersja Mercedesa Citana jest aktualnie do zdobycia już za lekko ponad 100 000 złotych. W zależności jednak od wybranej przez nas wersji wyposażenia oraz jednostki, wartość ta będzie rosła. Za najlepiej wyposażoną odmianę okraszoną nazwą Pro trzeba będzie zapłacić minimum 123 597 złotych.