Samochody dostawcze typu skrzynia to pojazdy z oddzieloną przestrzenią ładunkową od kabiny. Często za, lub nad kierowcą znajduje się przestrzeń sypialna, choć pojazdy tego typu najczęściej stosowane są na lokalnych, regionalnych trasach. W tego typu nadwoziach przewozi się często produkty luzem, lub umieszczone na paletach. W przypadku materiałów sypkich skrzynia ładunkowa może być podnoszona co ułatwia rozładunek, lub jak np. w przypadku plandek montowana jest z tyłu winda ułatwiająca także załadunek.
Skrzynia ładunkowa to przestrzeń w samochodach dostawczych i ciężarowych umieszczona na podwoziu samochodu. Wykonane są często z przetłoczonej w celu zwiększenia sztywności blachy, którą osadza się na specjalnie przygotowanych elementach podwozia. Boczne ściany skrzyni (burty) mocowana są na zawiasach, co pozwala je swobodnie opuszczać ułatwiając rozładunek i załadunek. Wymiary skrzyń podlegają normalizacji i optymalnie wykorzystują powierzchnię zabudowy.
Skrzyniowa zabudowa wykorzystywana lokalnie
Często ten typ zabudowy mają samochody dostawcze wykorzystywane w branży budowlanej. Ułatwia ona transport materiałów sypkich jak np. piasek i żwir. Niskie burty pozwalają na łatwy załadunek, a podnośnik ułatwia rozładunek na dowolną stronę w połączeniu z burtami otwieranymi z dowolnej strony. Wywrotka, bo o niej mowa, to chyba najbardziej znany przykład nadwozia typu skrzynia.
Transport międzynarodowy na nadwoziach typu skrzynia
Samochody zabudowane skrzynią i dodatkowo chronione plandeką to najbardziej popularny typ pojazdów wykorzystywanych w transporcie międzynarodowym. Owszem istnieją zabudowy z plandeką bez burt bocznych, jednak ciągle skrzyniowe z burtami i lekką konstrukcją z plandeką są najpopularniejsze. Tego typu zabudowa jest stosunkowo lekka, co pozwala zabrać w trasę maksymalnie dużą wagę towaru.
Zalety zabudowy typu skrzynia
Na pewno będzie to znaczna ładowność oraz ułatwienia w załadunku i wyładunku. Jeżeli weźmiemy pod uwagę niższą wagę to będzie to powiązane z tym bezpośrednio niższe zużycie paliwa. Udogodnienia w postaci podnośnika, czy windy pozwalają oszczędzić czas. W przypadku plandeki z odsuwanym dachem możliwość ładowania od góry towaru o większych gabarytach jest bezsprzecznym plusem.