Samochody dostawcze typu kontener to tak jak chłodnia specjalny rodzaj zabudowy. Ten rodzaj zabudowy stosowany jest często do przewozu towarów o niskiej temperaturze, czy po prostu drobnych np. w branży spożywczej. Kontenerowa zabudowa chroni produkty przez mechanicznymi uszkodzeniami, daje izolację termiczną, a często umieszczona winda z tyłu zabudowy ułatwia za i wyładunek. Samochody dostawcze o zabudowie kontenerowej są w znacznym stopniu standaryzowane, co ułatwia operację załadunku i przeładunku (winda, szerokość wnętrza). Zdecydowanie najbardziej znaną przez długi czas była zabudowa kontenera piekarniczego, często widywana na naszych drogach na podwoziach Lublina.
Kontenerowa zabudowa auta –zalety
W odróżnieniu od np. „blaszaka” zabudowa kontenerowa oferuje płaską podłogę, systemy mocowań towaru we wnętrzu i zabezpieczenie ładunku przez kradzieżą, czy warunkami zewnętrznymi. Samochody z zabudową kontenerową stosowane są z reguły w transporcie na krótsze dystanse. Do tego rodzaju zabudowy wykorzystywane są często samochody włoskie i francuskie z powodu ich niskiej wagi całkowitej. Zabudowane kontenerem mają zdecydowanie niższą wagę niż np. VW, czy Mercedes.
Auta typu kontener są chętnie wykorzystywane w przypadku gdy potrzeba jest przewieźć ładunek stabilnie zabezpieczony w wnętrzu, który dodatkowo powinien być zabezpieczony przed kradzieżą. To jest idealne rozwiązanie stosowane przy przeprowadzkach, gdzie przestrzeń ładunkowa jest prosta we wnętrzu, a ściany są mocne i stabilne.
Sporym plusem w przypadku niektórych zabudów jest dobra izolacja termiczna.
Wady zabudowy kontenerowej
Często w przypadku starszych modeli największą wadą jest większa masa własna, co przekłada się na mniejszą ładowność. Wielu kierowców zwraca uwagę, na to, że brak jest bezpośredniego wglądu z kabiny na towar, czy ograniczenia na załadunku – łatwiej jest załadować towar z boku, co w kontenerze nie jest możliwe.