Kawasaki ZXR
Kawasaki ZXR to japońskie motocykle sportowe i superbike, produkowane przez firmę Kawasaki. Pierwszym modelem oznaczonym jako ZXR był wyścigowy jednoślad ZXR-7 z 1988 roku, wyposażony w aluminiową ramę i dostrojony silnik GPX750. Pojazd ten rozwijano do 1994 roku i przez długi czas traktowano jako prototyp, na bazie którego powstawały kolejne motocykle.
Kawasaki ZXR - pierwsze modele
Oficjalnie linia ZXR rozpoczęła się od modelu ZXR H1 z 1989 roku, który od wcześniejszego wariantu ZXR-7 różnił się głównie zawieszeniem tylnym oraz amortyzatorem. W 1990 do sprzedaży trafił Kawasaki ZXR H2, posiadający zmodyfikowaną ramę oraz silnik. W latach 1991-1992 na rynku pojawiły się motocykle oznaczane literą J, które docelowo miały mieć moc ograniczoną do 100 KM. W porównaniu z poprzednikami był lżejsze, a także posiadały sztywniejsze podwozie. W tym samym okresie na rynek trafiła też wersja Race, nazywana ZXR750R. Model ten dysponował ramą zapożyczoną z pojazdów serii J, ale posiadał przy tym w pełni regulowane zawieszenie przednie i tylne. W latach 1993-1995 pojawiły się motocykle ZXR L1, L2 i L3, które jako pierwsze otrzymały system Ram-air.
Kawasaki ZXR - kolejne generacje
Kawasaki ZXR M z lat 1993-1994 opracowane były jako pojazdy wyścigowe, wyposażone w regulowaną oś wahacza. Oba modele M1 i M2 otrzymały sztywne tylne zawieszenie, a ich specyfikacja jest bardzo podobna. W 1996 roku Kawasaki zadecydowało o zmianie nazwy najnowszych modeli ZXR na ZX7R - zarówno w Europie, jak i USA. Nowa odsłona zyskała większą pojemność silnika i krótszy skok, a także w pełni regulowane zawieszenie przednie i tylne, 6-tłoczkowe hamulce Tokiko oraz wloty powietrza Twin Ram. W 1996 roku do sprzedaży trafił wyścigowy motocykl ZX7RR N, który wyposażono w regulowany kąt skrętu kierownicy.