Cadillac SRX był jednym z pierwszych modeli zaprojektowanych pod dyktando nowej myśli designerskiej, a przy okazji stał się w czasie swojej produkcji jednym z najpopularniejszych SUV-ów w Ameryce Północnej.
Samochody typu SUV powoli rozpoczynały swoją ekspansję na światowych rynkach już na samym początku XXI wieku, lecz prawdziwy boom tych samochód rozpoczął się dopiero w drugiej dekadzie bieżącego stulecia. Nie oznacza to jednak, że auta tego typu nie były popularne już wcześniej. Idealnym przykładem jest tutaj Cadillac SRX, który był jednym z pierwszych modeli zaprojektowanych pod dyktando nowej myśli designerskiej, a przy okazji stał się w czasie swojej produkcji jednym z najpopularniejszych SUV-ów w Ameryce Północnej.
Cadillac SRX – historia modelu
Cadillac SRX pojawił się na rynku jesienią 2003 roku i od razu zrobiło naprawdę ogromne zamieszanie. Auto reprezentowało bowiem wtedy już nie niszowy, ale nadal nie jakoś bardzo popularny gatunek SUV-ów, który mimo wszystko coraz częściej dochodził do głosu. Auto naprawdę mocno wyróżniało się na tle konkurencji, o czym świadczy zdobyta rok po premierze nagroda dla Najlepszego Samochodu Ameryki Północnej 2004 w swojej klasie, nazywanej wtedy jeszcze po prostu jako „Truck”. Tak właśnie postrzegane były wtedy SUV-y.
Samochód wyglądał naprawdę świeżo dzięki zastosowaniu nowego języka stylistycznego. Nie da się ukryć, iż lata dziewięćdziesiąte oraz przełom wieku nie był najlepszy momentem dla amerykańskiej marki – popadła oni w nijakość przez zbyt mocne uzależnienie od General Motors. Gdy jednak weszliśmy w XXI wiek, Cadillac odżył i ponownie zaczął produkować charakterystyczne pod względem designu samochody.
Samochód miał być próbą globalnej ekspansji marki, w czym z pewnością pomagało utworzenie fabryk w chińskim Szanghaju oraz rosyjskim Kaliningradzie, a także naprawdę interesujące parametry. Potężne silniki V6 i V8, spore rozmiary, a także bardzo bogate wyposażenie to główne aspekty, które sprawiły, iż SRX budził naprawdę wielkie zainteresowanie w branży motoryzacyjnej.
Cadillac SRX – druga generacja
Pierwsze wcielenie Cadillaca SRX tworzone było do 2009 roku. W tym samym roku zaś na rynku pojawiła się druga generacja tego auta, która otrzymała o wiele bardziej wygładzone kształty z olbrzymimi światłami przednimi oraz grillem na czele. Choć samochód nie zmienił drastycznie swoich rozmiarów, projekt zewnętrzny sprawiał, iż SRX II wyglądał niezwykle masywnie.
Samochód tworzony był we współpracy ze szwedzkim Saabem, a bliźniakiem SRX-a był model 9-4X. Gdy jednak Szwedzi ogłosili upadłość, Cadillac zdecydował się na własną rękę wprowadzić lifting swojego SUV-a. Pomniejszono grill, unowocześniono system reflektorów, a także dodano system multimedialny i odświeżono wnętrze pojazdu.
Ostatecznie Cadillac SRX produkowany był do 2015 roku. Wtedy też ogłoszono następcę tego stosunkowo udanego SUV-a, czyli model XT5, opierający się na nowych założeniach marki dotyczących stylistyki oraz nazewnictwa modeli.
Cadillac SRX – dane techniczne
Cadillac SRX posiadał dość standardowe wymiary jak na SUV-a segmentu E, lecz w tej kategorii aut „standardowe” nie znaczy to samo, co w przypadku sedanów czy hatchbacków. SRX i tak był naprawdę duży, posiadając 4831 mm długości, 1908 mm szerokości oraz 1669 mm wysokości. Rozstaw osi był jednak stosunkowo krótki, gdyż wynosił on 2807 mm. Może nie jest on mały ogólnie rzecz biorąc, lecz z pewnością w prawie pięciometrowych autach jesteśmy przyzwyczajeni do rozstawu osi zbliżającego się do granicy trzech metrów.
Cadillac SRX – gama silnikowa
Cadillac nigdy nie słynął z rozbudowanych ofert silnikowych. Stawiał on raczej na parę jednostek, jednak dopracowanych, wielkich i naprawdę mocnych. W przypadku SRX-a drugiej generacji klienci mieli do wyboru dwa motory benzynowe. Pierwszym był turbodoładowany silnik o pojemności 2.8 litrów oraz mocy 305 koni mechanicznych. Większa jednostka, o pojemności 3 litrów, wykręcała zaś 269 koni mechanicznych. Wszystko oczywiście przez fakt, iż była ona wolnossąca.
Cadillac SRX – ceny
Starsze egzemplarze Cadillaca SRX z pierwszej generacji mogą być dla wielu zaskakująco tanie. Możemy je bowiem znaleźć za mniej niż 25 000 złotych. Jeżeli zaś chodzi o ostatnie drugie wcielenie SRX-a, ceny są już wyższe – taki egzemplarz może być wart nawet ponad 80 000 złotych.